Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Burton Custom X. Trenger jeg wide?
#9313 25/11/2007 10:22 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Nærmer seg kjøp av nytt brett. Har sett meg ut Burton Custom X.

Spørsmålet er om jeg trenger wide versjonen...

Jeg er 198cm høy, veier 95kg, skostørrelse 46.

Har Burton Cartel bindingene, str. L. Vans Contra boots, str. 14 (US) - 48.5 (EU) ps. små i størrelsen. Brettet jeg bruker nå er et Airwalk Champ 169. Har ikke vært plaget av dragging.

Er det stor forskjell på vanlig og wide? Vil ikke kjøpe wide om dette ikke er nødvendig. Hva er eventuellt bakdelen om jeg må kjøpe wide?

Takker på forhånd for svar!

Nei
Helgeland #9314 25/11/2007 11:39 PM
Entusiast
Entusiast

Bruker størrelse 46 selv, og har litt erfaring med problematikken.Et wide brett type king og desslike blir gjerne veldig bredt i forhold til lengden, noe som gjør det vanskeligerer kante, med dertil onpiste-egenskaper.Etter min mening burde rundt 260mm midje være tilstrekkelig til deg. CustomX i 168 med 254mm midje burde gå fint dersom du monterer 20mm riseres. Da får du bedre respons, samtidig som du minimerer tå/hæl-drag problematikken.Anbefaler deg også å vudere Supermodel, nå som dette endelig er tilbake. 172 i denne burde være et ypperlig valg for deg.

nice
Helgeland #9315 26/11/2007 1:31 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Gode råd her seventh! Har skjekket ut Supermodel nå og ser det er et freeride brett. Er det veldig stor forskjell mellom freeride og freestyle-brettene? Er en freestylekjører. Elsker å hoppe, droppe og kjøre aggresivt, samt løssnøkjøring. Freeridebrettene funker vel like bra til dette? Prisen var også en del lavere \o/ :DSkal ikke se bort fra at det blir Supermodel på meg.

Ang. bestilling fra USA, mulig å unngå tollen på noen måte? Går jo an å be dem sende det i en brukt brettbag eller no? smile

Ingen toll på skiutstyr
Helgeland #9316 26/11/2007 9:10 AM
Fersking
Fersking

Er litt interessert i forskjellen på Custom X og Supermodel selv. På Burton sine sider, så var Feel'n rangert til 7 for Custom X og 6 for Supermodel. Noen som vet hva dette betyr i praksis?

Eller så er det ikke toll på skiutstyr fra utlandet. Man betaler kun norsk moms. Vær oppmerksom på at man også betaler moms på frakten.I USA er prisene oppgitt uten state tax, og er dermed den prisen du må betale.

Ja
Helgeland #9317 26/11/2007 10:31 AM
Medlem
Medlem

Om du til slutt velger Custom X, må du gå for wide. Str 14 US boots på regulær vidde er litt bak mål, synes jeg, når du kan få både ekstra flyt og unngå sleping av tær og hæler i snøen med et riktigere brett. Risers er jeg heller ingen øyeblikkelig tilhenger av, da disse fort tar bort litt kjørefølelse, i forhold til underlag osv. Custom X er et såpass morsomt brett at jeg synes det blir for dumt om du skulle brukt så mye penger på noe som i utgangspunktet ikke er lagd for deg.

midje
Helgeland #9318 26/11/2007 3:01 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

når det kommer til midje på brettet, hvor måles dette? Jeg kan jo bare måle avstanden fra fremme til bak på binding+sko. Når jeg først kjøper brett vil jeg kjøpe det riktige hvertfall! laugh

Hehe
Helgeland #9319 26/11/2007 3:19 PM
Medlem
Medlem

Midje måles på midten. I dette tilfellet er midten det smaleste punktet på brettet. Viktig å huske på at midjen ikke forteller hele historien, men sidecut(innsving) og bredden ved tuppene(bredeste punktene på brettet) må tas med i ligningen.

Hvis jeg måler støvlene mine med ca 30-31 cm fra hæl til tupp, vil jeg helst ha et brett som er 27-28 cm bredt der bindingen skal stå, så jeg får akkurat litt overheng og dermed et vektmoment. Har bindingene som regel på 15 grader foran, -15 bak.

Ser på specsa til Custom X 168 nå, som virker som den mest fornuftige lengden for deg, mest med tanke på vekt. Der er bredden på midten 26,3 cm, mens bredden ved tuppene er 30,99 cm. Relativt dyp innsving, med andre ord, som i bunn og grunn skal gi nok bredde ved bindingene dine til at du får plass til bootsa uten et altfor svært problem med "tåklipping". Dette forutsetter at du kjører med litt vinkel på bindingene. 0 grader skal ikke være en mulighet!

Mål
Helgeland #9320 26/11/2007 3:32 PM
Medlem
Medlem

Lengden på støvelsålen, "luftlinje".

Re: Burton Custom X. Trenger jeg wide?
Helgeland #9321 26/11/2007 11:49 PM
Entusiast
Entusiast

Er ikke helt enig med arilderbest når det kommer til risers. Etter min mening gir det klart flere fordeler enn ulemper - men dette er jo helt klart en smakssak.

Når det gjelder forskjellene mellom supermodel og custom x:Supermodel er endret noe i forhold til forrige generasjon, så jeg skal ikke si noe bombastisk. CustomX wide i 168 er nok i likhet med supermodel ikke ueffent til de bruksområdene du oppgir.

Mens customx er noe mer rettet mot park, er supermodel noe mer rettet mot offpiste, men nyansene her er små. Jeg er sikker på at du vil bli fornøyd uansett hvilket av disse brettene du velger.

Lykke til med kjøpet!

Om
Helgeland #9322 27/11/2007 12:52 AM
Medlem
Medlem

du ender opp på Custom X, så kjøp Wide.Seventh har tydeligvis godpeil på Supermodel, et brett jeg dessverre aldri har testa ut,så der skal ikke jeg si noe=)

Ellers er det sant som Seventh sier, at risers er en smakssak. Jeg synes det er noe skikkelig dritt å bli hevet fra planka mer enn nødvendig, men jeg kjenner også folk som synes det er helt greit, og ikke merker den store forskjellen.

Tilbake til et av dine opprinnelige spørsmål, Helgeland, hvor du spør om det er stor forskjell på vanlig bredde og wide, sier jeg som sant er, ca. 1 cm. For en med relativt svære boots, som deg, er dette kun en fordel. Moderne widebrett er for en med str 46-47 støvler like greit å svinge som et vanlig brett er for en med 42-43 støvler. Snur du på situasjonen, blir ingen fornøyde.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå