Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trening knær/lår
#9295 27/11/2007 6:57 PM
norcon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg står på brett, og har litt svake knær. :sad Har foreløpig klart å ikke ødelegge knærne, men har lyst å trene slik at de blir mindre belastet når jeg kjører. Leste at det hjelper å trene lårene, sånn at de på en måte avlaster knærne.Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan styrke knærne mine ved trening? I tillegg hvordan man kan trene lårene uten apperater.

hmm
norcon #9296 27/11/2007 7:16 PM
Fersking
Fersking

stikk ut å løp til du ikke orker mer, så løper du litt til

trening..
norcon #9297 27/11/2007 7:21 PM
Medlem
Medlem

Knebøy tror jeg er overlegent den beste måten å trene lår og bein generelt på. I tillegg styrker du hele overkroppen også.Men hvis du ikke vil bruke vekter, foreslår jeg at du jogger i oppoverbakke. da styrker du bein, og rumpe, samtidig får du en bonus som god kondis.

Re: Trening knær/lår
norcon #9298 27/11/2007 9:49 PM
Fersking
Fersking

Sitat norcon:Jeg står på brett, og har litt svake knær. :sad Har foreløpig klart å ikke ødelegge knærne, men har lyst å trene slik at de blir mindre belastet når jeg kjører. Leste at det hjelper å trene lårene, sånn at de på en måte avlaster knærne.Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan styrke knærne mine ved trening? I tillegg hvordan man kan trene lårene uten apperater.

Løping/jogging kan være skummelt hvis du har svake knær. Jeg selv får litt vondt i knærne av jogging over tid. Ihvertfall på hardt underlag.

Tren eksplosive, dype knebøy med en sekk på ryggen hvor du har tunge ting i. Det beste er jo å ha tilgang til et studio/gym hvor det finnes en stang så du kan ha på litt vekter etterhvert som du blir sterkere. Uansett er mange repitisjoner det beste ift. snowboard. Også baksiden er av lårene(hamstring) er viktig å trene. Litt vanskelig å få til uten tilgang til studio, men har du tilgang til en ribbevegg kan du ta såkalt "nordic hamstrings". Du sitter på knærne, fester føttene fast i ribbeveggen, og slipper overkroppen(som skal være stiv som en planke) ned mot gulvet. Det er gristetungt, men effektivt. Man klarer nok ikke så mange repetisjoner i begynnelsen men det tar seg opp! Går kanskje å få noen til å holde anklene dine også muligens.

Eller du kan ta en stokk, eller lignende, noe som er litt tungt, å gjøre denne:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html (strake markløft)

gå tur
norcon #9299 28/11/2007 11:26 AM
Entusiast
Entusiast

gå bratte turer med god hastighet. dette gir styrek i både de små og store muskelene.

ellers føler jeg meg usedvanlig sterk i beina etter en forholdsvis slapp høst. har nesten bare surfet, og det har ikke blitt så mye pumping. lurer på om jeg har blitt sterkere av at musklene trekker seg sammen når du sitter og fryser? kan dette stemme?

knebøy for knærne
norcon #9300 28/11/2007 12:30 PM
Fersking
Fersking

Det er jo selvfølgelig en fordel med styrke i musklene rund knærne..

Men det som funker bra for å styrke i selve knærne er å ta lette knebøy på vippebtett eller stabiliseringsmatte og samtidig passe på at kneet er rett ovenfor ankelen din når du går opp og ned.. Dette gjør at kneet må jobbe med stabilitet.. (har du en tykk myk matte vil du kjenne at kneet vibrerer) Ta en og en fot, og bruk i første omgang kun kroppsvekten din..

Har du ikke prøvd dette vil du garantert kjenne en effekt av dette i og rundt kneet.. Knærna vil blir varmere og "slitnere" enn vanlige knebøy som først og fremst går på de større muskelgruppene over kneet...

Knebøy
norcon #9301 28/11/2007 1:19 PM
Medlem
Medlem

knebøy er vel den metoden som er mest brukt

Svake knær
norcon #9302 28/11/2007 6:57 PM
Entusiast
Entusiast

Jogging i oppoverbakke er veldig bra, men prøv også plyometrics: http://www.sport-fitness-advisor.com/plyometricexercises.html.

++
norcon #9303 05/12/2007 11:50 PM
Fersking
Fersking

Sitat Kjartan K:Det er jo selvfølgelig en fordel med styrke i musklene rund knærne.. Men det som funker bra for å styrke i selve knærne er å ta lette knebøy på vippebtett eller stabiliseringsmatte og samtidig passe på at kneet er rett ovenfor ankelen din når du går opp og ned.. Dette gjør at kneet må jobbe med stabilitet.. (har du en tykk myk matte vil du kjenne at kneet vibrerer) Ta en og en fot, og bruk i første omgang kun kroppsvekten din.. Har du ikke prøvd dette vil du garantert kjenne en effekt av dette i og rundt kneet.. Knærna vil blir varmere og "slitnere" enn vanlige knebøy som først og fremst går på de større muskelgruppene over kneet...

Du kan også stå på et ben og ta knebøy. Dette styrker mere rundt kneet og gjør at du får mye bedere spenst.(ikke noe slags tynge på når du trene opp knæra. det ender med enda mer ødlagte knær... tro meg, venn av meg har vært gjennom det...)

norcon #9304 09/12/2007 3:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjører longboard til jobb, og løper opp til 7. etasje hver morra, og lunsjpause :)Ellers har jeg egentlig aldri trent noe beinmuskler på studio eller lignende.Måtte trene opp leggmuskelen etter et beinbrudd.Men utenom det har jeg bare gått fjellturer. Har heller ikke lappen, så jeg sykler, kjører longboard eller går hvor enn jeg skal.Trampolinehopping har også hjulpet endel vil jeg tro.Beinmuskelatur er utrolig viktig! Jeg kjørte snowboard første sesongen etter beinbrudd, og det gjorde vondt etter bare et par turer i bakken.

knær
norcon #9305 09/12/2007 9:03 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg plages med det samme, unntatt at jeg har faktisk klart å ødelegge det ene kneet. Jeg fikk noen enkle øvelser som man kan gjøre hjemme for å styrke lårmusklene over knærne. Om du har en trapp hjemme, så kan man stå sidelengs med trappen og bøye deg nedover, mens den ene foten henger utenfor mot det andre trappetrinnet. Du kan også ligge på ryggen og bøye kneet oppover mot brystet. Og du kan lene deg mot veggen, med en 90 graders vinkel mellom lår og legg og hold så lenge du klarer, om det er lett kan du også legge noe oppe på lårene for at det skal bli litt tyngre. Så må du huske å repetere det og gjøre det ofte. Vis ikke blir du ikke sterkere:wink

norcon #9306 10/12/2007 11:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

har også slitt en del med knærne.begyndte å løpe i bratte bakker og trapper, i tilleg til å trene knebøy på helsestudio. det hjalp masse.

jeg løper ganske mye, så fikk det etter å ha løpt på hardt undelag som asfalt, jeg fikk også vondt i ryggen av det, men det har bedret seg veldig.

norcon #9307 04/01/2012 10:16 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har selv dårlige knær og står på slarlom, jeg bruker og jogge i oppoverbakker, knebøy, eller bare jogging. Det tar litt tid før man blir vant med programet, men det går.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå