Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye pudderplanker, erfaring med forskjellige modeller?
#135404 01/10/2009 12:03 PM
El Jefe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hopla! Jeg skal unne meg nye ski denne sesongen, etter å ha kjørt mine gamle Seth Pistol til de fikk omvendt spenn.

Uansett, jeg skal ha en ski til ren frikjøring i norsk terreng. Mine krav er dermed at de:1. Er lettkjørte i skog, for la oss være ærlige, det blir mest skogskjøring.2. Tåler litt oppkjørte forhold, tung snø og gjennomslagsføre, selv om primærbruken er løssnø.3. Trenger ikke å kunne kjøres baklengs, det er nok ikke aktuelt utenfor løypen.

Om meg: Jeg veier 95 kilo, er 187 høy og er relativt god til å stå på ski. (Står alpint)

Slik jeg ser det blir det en avveining mellom en ski som er stiv nok til at jeg ikke får tuppen i fleisen når jeg treffer på fokksnø e.l.. Samtidig må den være lettsvingt og myk nok til å være morsom i klassisk tett bjørkeskog. Jeg skal ikke kjøre rett ned fjellsider i alaska. Jeg vil ha omvendt spenn/rocker, for etter å ha prøvd Pontoon ble jeg frelst på det. I bakken skal jeg kun komme meg fram, har Cross-ski til bakkekjøring.

Ski jeg har sett på som relevante.Rossi S7 188Völkl Kuro 1854frnt EHP eller CRJ i ca. kroppslengde

Har noen prøvd disse skiene opp mot hverandre? I utgangspunktet er S7'ene favoritter til "leken i skogen"-kategorien, stemmer det?

Har dere andre forslag er det bare å komme med dem.

Re: Nye pudderplanker, erfaring med forskjellige modeller?
El Jefe #135405 01/10/2009 12:16 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg ville helt klart valgt CRJ av de du lister opp her. S7 er jeg småskeptisk til. Har ikke testet den selv men Armada JJ som har samme oppbygning falt ikke helt i min smak men for all del - mange liker de svært godt. EHP er ikke hva jeg vil kalle en leken ski selv om de svinger bra når det er nok snø. Kuro kan være et svært godt alternativ hvis de har fikset kvalitetsproblemene denne skia har hatt til nå (papirtynne såler og skjøre sidevegger).

El Jefe #135406 01/10/2009 12:21 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat superdigg:Jeg ville helt klart valgt CRJ av de du lister opp her. S7 er jeg småskeptisk til. Har ikke testet den selv men Armada JJ som har samme oppbygning falt ikke helt i min smak men for all del - mange liker de svært godt. EHP er ikke hva jeg vil kalle en leken ski selv om de svinger bra når det er nok snø. Kuro kan være et svært godt alternativ hvis de har fikset kvalitetsproblemene denne skia har hatt til nå (papirtynne såler og skjøre sidevegger).

</p>

Det var det med redigeringsfunksjon da...<p>Glemte et alternativ du ikke har med selv: Faction Royale - denne har jeg bare befølt men har trua. De kommer ikke i noe annet enn 183 men jeg tror det holder smile

finnes sykt mye bra ski på markedet, MEN
El Jefe #135407 01/10/2009 12:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ikke gå for ski som er kortere enn deg selv er tipset mitt ihvertfall!

Pontoon?
El Jefe #135408 01/10/2009 1:11 PM
Entusiast
Entusiast

Du nevner jo at du har prøvd pontoon.

Passer vel ikke helt med punkt 2 om oppkjørte forhold, men den burde helt klar vurderes på samme høyde som kuro.

Kjører pontoon selv, og er helfrelst. Har dog ikke prøvd noen andre pudderplanker med rocker.

Les forøvrig nyeste friflyt med test av neste års pudderplanker :wink

El Jefe #135409 01/10/2009 5:48 PM
Fersking
Fersking

Mine data er omtrentlig som de du beskriver, 180 cm og 93 kg.Kjøpte Kuro i fjor, og angrer ikke et sekund.Ufattelig lettkjørte og fantastisk artig i løssnøen.Veldig god svingrespons.Det med kvaliteten er muligens et tema.Der blir litt gnaging fra stålkantene fra tuppen og ca 30 cm bakover.Men etter over 60 dagers bruk av disse skiene i fjor, så er ikke dette problemet verre enn at skiene varer i mange år.En kamerat på Line ski har lignende problem.Kan trygt anbefale KuroMorten

Kuro
El Jefe #135410 01/10/2009 6:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjøpte Kuro i fjor og er superfornøyd. Fantastisk i pudder, veldig bra i halvveis oppkjørt snø og overraskende god i preparert bakke.

Et alternativ som jeg demokjørte i fjor er Liberty Genome. Den har mange av de samme egenskapene som Kuro, men kanskje litt mer stabil og tilsvarende litt mer tungsvingt i tett skog. Men vi snakker om nyanseforskjeller...

Kuro vs. Pontoon
El Jefe #135411 01/10/2009 7:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Og så var det redigeringsfunksjonen da...

Når det gjelder Kuro vs. Pontoon fungerer jo begge veldig bra i Pudder. Den store forskjellen er at Kuro også fungerer på hardt føre, være seg på fjellet eller i preppa bakke. Det at jeg kunne få en fantastisk pudderplank med "bonusegenskaper" gjorde at Pontoon var totalt uaktuell for meg i fjor (og fordi jeg rakk å kjøpe Kuro før de ble utsolgt overalt wink

El Jefe #135412 01/10/2009 9:47 PM
Fersking
Fersking

Outdoorsport i bergen hadde to par liggende i begynnelsen av mai .Et i 175 og et i 185 cm

El Jefe #135413 02/10/2009 10:00 AM
El Jefe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for tipsene folkens, jeg kjøpte Fri Flyt i går og så litt på testen deres. S7'ene fikk litt lunken mottakelse pga. blandede meninger hos testerne. Kuro var ikke testet, men etter hva jeg har hørt er det en fantastisk ski, så det er mulig jeg safer med den.

Ellers seiler to outsidere opp:1. Elan Boomerang (Testvinner, men kanskje litt myk)2. Amplid Cholestorone RC

Ski nummer to ser meget lik ut som Kuroen, men er kanskje en anelse stivere. Noen prøvd den?

Pontoon prøvde jeg og jeg digget den rått, men jeg reagerte på at den ganske ekstreme formen ikke tillater at man havner bakpå. Det er kanskje en idé med litt å stå på for meg, for jeg er ikke sååå god at jeg setter alle landinger i perfekt balanse...

El Jefe #135414 02/10/2009 11:46 AM
Entusiast
Entusiast

Kjørte også kuro i fjor. Knallski i norsk skogsterreng! Enorm flyt og lettsvingt samtidig som den merkelig nok tåler mye fart. Tror den kom på andreplass i fjorårets pudderskitest, bak megawatt.

Men må advare om svak konstruksjon, etter sju skidager hadde jeg sprekker i sideveggene på begge sider på begge ski, og flere coreshots. Altfor tynn/mjuk såle :frown

Kjører nå praxis protest, som er en enda bedre pudderski, men ikke på langt nær så allsidig som kuroen.

Praxis Protest
El Jefe #135415 02/10/2009 12:27 PM
El Jefe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Den ser ut som en lovende ski. Når du mener den ikke er så allsidig, mener du da hvordan den oppfører seg i bakke, eller i fokksnø, oppkjørt- og tung snø?

Skiene er tenkt å brukes kun utenfor bakken, men den må kunne håndtere typisk norske forhold med varierende snøforhold.

EHP
El Jefe #135416 02/10/2009 3:12 PM
Medlem
Medlem

Gå for ehp. Av alle ski æ har kjørt til nu så e det her den eneste planken æ trives med uansett føre. Ekstremt lettkjørt. Som du sir så blir det mye skogskjøring her i Norge og Narvik e intet unntak. I likhet med dæ så har æ vært alpinist i lang tid. Æ har maksimal kontroll med denna skia både når æ kjøre møkkfort ned fra toppen av fjellet og når æ kjøre supertight slalåm mellom trærne. Å droppe høye klippa e super smooth med denna skia.

Man har jo så klart individuelle erfaringe med de forskjellige skian. Alt fra kroppsvekt og høyde til korsn du har lært dæ å stå på ski spille en viktig rolle for korsn ski som passe dæ. Kanskje e grunn til at mange har dårlige erfaringe med ehp at dem rett og slett ikke har den samme type teknikken som alpinista(ikke dårligere teknikk, men annerledes), for det e jo faktisk en viss forskjell på korsn hardcore alpinista og 100%frikjørera lære sæ å kjøre på ski.

Vess du legg merke til korsn han Eric Hjorleifsson kjøre med de skian så ser du at han svinge veldig fort og veldig mye i skogen. Han va forsåvidt også alpinist en gang i ungdomsåran smile

Corvus
El Jefe #135417 02/10/2009 3:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er litt lavere enn deg, og litt tyngre. Har kjørt alpint i 42 år og er vanvittig fornøyd med mine Black Crows Corvus. Kjører bare utenfør løypene når det er mulighet for det, men bruker disse skiene til "alt". Har ikke bruk for flere par.

Nye modeller
El Jefe #135418 02/10/2009 3:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det var vel bare nye modeller i år som var med i testen, om jeg ikke har misforstått. Kuro, og f.eks Black Crows Corvus ble testet i fjor.

El Jefe #135419 02/10/2009 7:51 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat El Jefe:Den ser ut som en lovende ski. Når du mener den ikke er så allsidig, mener du da hvordan den oppfører seg i bakke, eller i fokksnø, oppkjørt- og tung snø?Skiene er tenkt å brukes kun utenfor bakken, men den må kunne håndtere typisk norske forhold med varierende snøforhold.

Jeg synes skia er helt knall på alle forhold utenfor bakken. Det er når det er hardt (preppa bakke/hard skare) at den faller litt gjennom. Det er et ca 80-90cm langt område med med innsving midt på skia, ca 25m svingbue. Dette gjør at du kan kante skia over i bakken og kjøre lange skjær, men det føles litt som om du kjører på 130mm brede snowblades, og det innbyr ikke akkurat til stor fart.

I alt slags føre der du synker 5cm nedi ("fokksnø, oppkjørt- og tung snø" som du nevner) er skia fantastisk allsidig, stiv nok til å pløye gjennom hauger av snø, og rockeren løfter tuppene over alt av veksleføre.

Her er de i typisk norsk vindpakka pappsnø.

El Jefe #135420 02/10/2009 7:58 PM
Entusiast
Entusiast

Og når jeg først driver å blåser i mitt eget horn; her er en video fra skogen i kvitfjell: http://www.vimeo.com/3459473

EHP ser ut som ei fantastisk god ski, men jeg vil tro at den med den lange, flate og stive bakskia er en del tyngre å dra rundt i tett norsk skog enn ei full-rocker ski?

El Jefe #135421 03/10/2009 9:18 PM
Medlem
Medlem

æ tenkte akkorat det samme om ehp før æ kjøpte den, men siden æ fra før av va vant med å kjøre på veldig stive ski så tok æ sjangsen smile Det e jo ekstrem forskjell fra ski til ski, men samtidig så e det litt som med vær og klær. fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Det fins mange modella av ski som e bygd opp utifra samme versjon, men det e jo virkelig mennesket i bindingan som styre skia, å dermed e ski en vanesak smile

El Jefe #135422 03/10/2009 9:18 PM
Medlem
Medlem

æ tenkte akkorat det samme om ehp før æ kjøpte den, men siden æ fra før av va vant med å kjøre på veldig stive ski så tok æ sjangsen smile Det e jo ekstrem forskjell fra ski til ski, men samtidig så e det litt som med vær og klær. fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Det fins mange modella av ski som e bygd opp utifra samme versjon, men det e jo virkelig mennesket i bindingan som styre skia, å dermed e ski en vanesak smile

El Jefe #135423 05/10/2009 12:26 PM
Ringrev
Ringrev

Hvilken lengde av EHP brukte du - forstår at det er litt forkskjell?Er selv x-alpinist og lurer på lengden...er 183, 85kg.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå