Fikk en kompis til å kjøpe 179 ehp - og han elsker den. De andre kompisene mine er overrasket hvor mye bedre han har blitt....men var først utrolig skeptiske til at en "nybegynner" kjøpte slike ski.
Du med 186 EHP, hvor tung er du? Hvordan kjører du skiene - på en eller to ski? Mye tyngde frem, eller nøytralt? (Heller litt mot 193, men frykter at den kanskje ikke blir leken nok...)
Når det gjelder Kuro, så har jeg lyst til å prøve skiene for å se om all hypen er berettiget, samtidig får jeg litt mark av den samme hypen. Er det en ren pudder-planke (som den ser ut som), eller fungerer den også i mer variert føre (som mange sier)?
Uansett hva jeg kjøper, så kommer jeg helt sikkert til å bruke skiene i vanlig "Norges mix": vind-snø, heng der løssnøen ikke ligger, løssnø, is, våt snø, gjennomslagsføre og litt skog samt bakke.
Synes det er skikkelig vanskelig å velge ski - man kan stort sett ikke stole på noen. I fjor lurte jeg på å kjøpe Dynastar XXL, men ble skremt av Oslo Sportslager (og de fleste nettsteder) som fremstilte skia som kun egnet for ekstrem storfjell-kjøring (de viste til en film som ble kjørt på veggen). Vel, da endte jeg opp med Obsethed 189, men fikk prøvd XXL med dynafit da min pensjonerte far kjøpte den - og "surprise, surpise" skia var lettkjørt og krevde IMHO mindre kraft enn Obsethed for å bli kjørt bra. Obsethed ble fremstilt som en lettkjørt ski - noe jeg ikke synes den er...jeg må kjøre ekstremt aggressivt for å få ut potensialet av den til storfjellskjøring, og ikke minst til carving i bakken.
Som et ekperiment prøvde jeg også Salomon AK Rocket i 2-meter versjon med dynafit (1998/1999-2001? versjon (militærgrønn)). Super ski for storfjellskjøring i stor fart, og det utrolig bra når der er veldig bratt - men manglet litt flyt når farten var litt lavere...og også litt lang i skogen, selv om den var lettkjørt....men må kjøres nøytralt på yttreski.