Tips og råd ang kjøp av pudderplanker
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Halla, Trenger tips til pudder planker..Noen gode råd ang hva eg bør se etter når eg ser på pudderplanker.Noe eg spesielt lurer på er størrelsen.Eg har prøvd K2 sine Hellbent ski i størrelsen 189,det blir alt for stort for meg da eg er 173cm høy og rundt 73kg.
|
|
|
 Re: Tips og råd ang kjøp av pudderplanker
|
Medlem
|
Medlem
Korsn planka du burde kjøpe kommer veldig ann på kjørestilen din. Om du kjøre bratt, dropp, bc-jib, fort/rolig osv. Fortell gjerne litt mer om dæ sjøl 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Digger å kjøre bratt og fort, men interessen for dropp og BC-jib er det som trekker meg mest til fjellet.
|
|
|
 Amplid Cholestrone RC
|
Entusiast
|
Entusiast
Ta en kikk på Amplid Cholestrone RC. En helt super ski med stor bæreflate, lettsvingt, men fremdeles stabil i høy fart. Har rocker foran og bak, men mindre bak for å gjøre det mer stabilt på landinger etter dropp. Skiene kommer i en lengde 184, 126 mm på midten. www.amplid.comFor mer info.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvis du digger å kjøre fort i BC, så er hvertfall Hellbent et dårlig alternativ. Den er altfor myk og for liten kotaktflste med underlaget for at den blir fartsstabil. Er en insane god ski om du skal kruse pudder, leke, kjøre skog og hoppe. Hvis du vil ha en mer fartsstabil rocker så sjekk ut Völkl Kuro i 185. Du mister noe av leken, men du får en bedre ski som takler langt flere forhold enn dødningshodeskalleskiene. Høres ut som du vil trives best med et par twintip storfjellsski.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
kontaktflate heter det visst på norsk...:)
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tipsene enfot asle og Bailey. Skal sjekke ut Amplid sin ski, den ser bra ut på papiret, det samme gjør Kuro også :)Men begge disse skia kommer i det eg tror for min del er en relativ stor ski. Slik som det er på dødningshodeskalleskia (Hellbent) så er de ca 10cm lengre en anvist. feks 189 er nærmere 199 i lengde. Er det likt for disse skia også?twintip storfjellski er vel den beste beskrivelsen for noe eg er på jakt etter  Er det andre ski en kanskje bør kikke på som havner innen for twintip storfjellski?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Fation 3.zero, evt Faction Royale! Har kjørt på 3.zero i år, og den er helt konge! www.factionskis.com
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er vel bare Hellbent som er litt mongo på målene.Kom på at Line sir francis bacon sikkert er en knall ski du burde sjekke ut om du kun skal ha en ski. K2 sine seth er også bra ski for allrond bruk med fokus på BC, men er er jo litt kjipt å samme ski som resten av norges befolkning:sad Völkl Gotama får mye lovord for sin 2010 modell, vært å ta en titt kanskje.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Line har fine videoa på lineskis.com der dem beskrive ka de forskjellige skian passe til osv med demonstrasjona og sånt. Line Prophet 130 e ei utrulig bra allroundski så lenge det e pudder under dem. Minuset med den skia e at plastbelegget oppå skia e ekstremt dårlig festa sånn at det revne ca etter første tur med felle på dem. Fellen riv dem altså opp. Det skal sies at det overhode ikke påvirke kjøreegenskapan demmes:) E ganske sikker på at æ kjøpe neste års prophet 130. Som storfjellski bruke æ 4frnt EHP 184 eller 186. Va så sykt skeptisk til den i bynnelsen. Den har en tupp som nesten ikke løftes fra bakken både fremme og bake, men istedet for at den har vanlig early riser e den myk som F fra litt foran forbindingen og frem til tuppen som gjør at du kan kjøre så fort og hart du bare makte uten at tuppen synk under. uten tvil den beste skia æ har kjørt på til min kjørestil som e fort med harde svinga og med medium size drop! 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Forøvrig ekstremt enkel og kontrollere både på hoppet og i lufta.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg anbefaler Icelantic Nomad SFT på det sterkeste.Dette er en storfjellsjibbeski som kommer i buttikeneneste sesong.Denne skia takler alt: drop,klipper,stor fart,dårlig føre,bra føre,sløsj og pudder.Hvis du skal ha en alround frikjøringski og samtidig liker og jibbe i pudder er dette skia forr deg:)
|
|
|
|
|
|
 Mindre kjente alternativer
|
Fersking
|
Fersking
mange mindre amerikanske merker som har salg for tiden www.on3pskis.comwww.fat-ypus.comwww.momentskis.com etc og Kuro i 185 er ikke særlig fartstabil når det blir oppkjørt. Synes jeg da. Men bra ski, for all del
|
|
|
 Amplid sin hjemmeside
|
Entusiast
|
Entusiast
Nå er ihvertfall Amplid sin hjemmeside oppdatert med grafikken på de skiene som kommer til vinteren. Der står alle specsa og, running lenght, innsving etc.. Så sjekk ut www.amplid.com
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tusen Takk for hjelpen :)Ser at eg har mange aktuelle ski å velge i her.Så eg får studere dem litt nærmere før eg bestemmer meg  Ang graffics og slikt har eg sett en del på denne siden for å se på skia som kommer i vinter:http://global.skipass.com/gearguide/ski/2010 Veldig grei og enkel oversikt for en del ski  igjen takk for tipsa og hjelpen 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Fin oversikt den der global skipass
|
|
|
 hei.
|
Fersking
|
Fersking
har du telemark binding på faction skia di??
|
|
|
 Amplid Cholestrone RC
|
Fersking
|
Fersking
Må si meg enig med enfot-asle når det gjelder Amplid sin Cholestrone. Fikk kjørt den som demoski i 2-3 uker i vinter, og jeg blei voldsomt positivt overrasket. Skiene gav meg selvtillit, og jeg gikk større og fortere med de skiene enn jeg gjorde resten av sesongen på ei litt smalere freeride-ski. I tillegg var den overraskende lett å få med seg i skog og litt mer knote-terreng... Anbefales på det sterkeste. Jeg er hvertfall ikke i tvil om hvilke ski jeg kommer til å bruke mest tid på til vinteren 
|
|
|
|
|
|
 Amplid Cholestrone RC
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvordan er Amplid Cholestrone RC å kjøre i preparete løyper/park :)Har en kompis som mener at eg ikke trenger å gå breiere enn 115 på midjen på skia.Derfor mener han at det er unødvendig med en slik ski. Enfot asle og knut-ove, hvordan er denne skien til Norske forhold? Eg sitter egentlig igjen med følgende ski eg vurdere å invistere i:Amplid Cholestrone RCLine Sir Francis BaconLine EP Pro En ting eg også lurer litt på er siden 2 av skia er Early Riser, hvordan er det å droppe med dem?
|
|
|
 Kuro :)
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har kjørt Kuro en sesong, og er ekstremt fornøyd. Vanvittig bra i pudder og overraskende bra på føre man ikke skulle tro passet en så bred ski.Om det ikke er for isete i bakke carver den faktisk helt utmerket  Stabil og fin i god fart, og lettmanøvrert i tett skog.
|
|
|
 Liberty GenomeGlem
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Glemte å nevne Liberty Genome i det forrige innlegget mitt. Demokjørte den et par turer i Oppdal i vinter, det er også en meget bra pudderski. Den har mange av de samme egenskapene til Volk Kuro, med noen forskjeller:- Litt mer stabil i fart- Svelger ujevnheter litt bedre- Litt mer tungmanøvrert i skog 1cm bredere enn Kuro hele veien, og litt mindre bøy på rockeren. Antar det siste bidrar til den økte stabiliteten og at den er hakket mindre lettsvingt.
|
|
|
 Til Rubenmann:
|
Entusiast
|
Entusiast
Ja, jeg har telemarkbinding på mine Faction 3.Zero. NTN.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ser du vurderer både sir francis og ep pro. Ikke kjøp ep om du skal ha en ski for typiske norske forhold, bare hvis du skal smile fra øre til øre hver gang det faller snø + noen dager etterpå. Så lenge det er kun er negativ camber i front har det ikke noe å si, men har du en fullblods rocker (myk) er det ingen som redder deg om du kommer litt bakpå (med mindre du har innlagt silikon i rompa).
|
|
|
 4FRNT CRJ
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mitt tips er: 4FRNT CRJ (188cm) RÅ RÅ RÅ i pudder, enten om du cruiser eller gir gass! Skogskjøring: føles som om trærne aldri står tett nok, og at det aldri kan gå fort nok! Funker helt fint i bakkene også, fint kantgrep og carver villig. Min feteste skidag ever opplevde jeg forrige vinter på nettop denne skien!
|
|
|
|
|
|
 Faction
|
Fersking
|
Fersking
Hepp, Du har mange muligheter, finnnes masse bra ski  Kan uansett anbefale Faction Royal, bred, leken og overraskende stabil i stor fart (tatt lengden og rc i betraktning.Kjørte på dem i vinter, og må si meg veldig fornøyd.Tok noen turer for å vende seg til den noe kortere lengden (vant til 190 ski), Royal kommer ikke i lengre enn 183.Men uansett en veldig leken og flytevillig ski, som det går ann å kjøre grisefort med  T
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har gått for Gotama 186 med Duke og Skookum til BC-jib, lett dropping, toppturer og lek i pudder. Gotama ´10 virker som en spennende ski, selv om jeg lurer på hvor i h... tuppen på skia har blitt av  Har hørt både ris og ros om denne skien og har ikke fått prøvd den selv ennå, så noen anbefaling kan jeg ikke gi. Jeg er 184 og fikk anbefalt 186 av den norske importøren så lenge jeg ikke skulle brukt den til ekstrem storfjellkjøring.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har gått for Gotama 186 med Duke og Skookum til BC-jib, lett dropping, toppturer og lek i pudder. Gotama ´10 virker som en spennende ski, selv om jeg lurer på hvor i h... tuppen på skia har blitt av  Har hørt både ris og ros om denne skien og har ikke fått prøvd den selv ennå, så noen anbefaling kan jeg ikke gi. Jeg er 184 og fikk anbefalt 186 av den norske importøren så lenge jeg ikke skulle brukt den til ekstrem storfjellkjøring.
|
|
|
|
|