Har hatt 1.5 års opphold på slalomskia nå og har plukket dem frem i påska. En ting jeg sliter med er at jeg får smerter i knea etter å ha stått litt. Kjører ikke hard eller i trikse parken.
Mistenker at jeg står feil i både skoa og på skia. Noen som kan gi meg et tips og to? Takknemlig for selv det mest basic av info :-)
Første som slår meg er utrente muskler... Har alltid vondt i knærene selv de første dagene ved sesongstart.. Går over når støtte musklatur etc er back in track..
Har hatt samme problemet i mine "eldre dager". Det var en periode etter jeg hadde gått på trynet med telemarkski og brukt knærne som "utløser" når jeg gikk på trynet. Det hjelper en del om du bruker knebeskyttelse, ikke pga av selve beskyttelsen (det er jo selvfølgelig også en faktor), men at jeg fikk mer varme i knærne når jeg kjørte. Jeg begynte også å drive litt styrketrening med knebøy som også hjalp på på både knær og utholdenhet i tillegg. Lav belastning og mange repetisjoner. Dersom man ikke står ofte på ski er det jo en ganske hard belastning på knær å plutslig ta 300 knebøy på en dag...:wink
"barmarkstrening" med sykling/spinning kombinert med knebøy, utfall og alle andre treningsinnretinger for styrke i bena på treningsenteret er en god start.Corebar eller annen trening for mage/rygg anbefales også. Men det er likevel slik at det er bare skikjøring som funker 100%. Begynn tidlig i sesongen med et par timer om gangen, f.eks. noen kveldskort el.l. Gi deg før du er helt kake.
Sitat Terje Worum:...Det hjelper en del om du bruker knebeskyttelse, ikke pga av selve beskyttelsen (det er jo selvfølgelig også en faktor), men at jeg fikk mer varme i knærne når jeg kjørte. ...
<p></p>
Dette er faktisk et veldig godt poeng. Jeg slet med ubehag i knærne etter endt kjøring og jogging i kaldt vær. Jeg kjøpte leddvarmere i Angora-ull og problemet er borte. Nå kjører jeg aldri uten. Anbefales!