Rocker ski VS standard brede ski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hellå! Jeg sitter å leser litt på forumet og ser en mengde diskusjoner vedrørende valg av ski. Og spesielt valg av ski til riktig formål. Er i en posisjon hvor jeg ønsker å kjøpe meg noen nye ski for å kjøre litt fjelltopper å få tuppene opp av snøen. Kjører for tiden mest park, men har et par line elizabeth som jeg kun har brukt for pudder. Kjøpte disse i fjor og har vell egentlig erfart at de er for korte for meg og alt for myke. Er selv 175 og skiene er 172, shit happends. men da har jeg prøvd det også.. Slik jeg ser det finnes det 2 forskjellige typer ski som kan være aktuelle for det formålet jeg ønsker. Du har det som kalles rocker ski og det jeg velger å kaller standard brede ski.Kan noen gi meg noen erfaringer med disse to typene opp mot hverandre? Vet at det er stor forskjell på modeller merker osv. men rent prinsipielt. Har kunn prøvdet brede ski og ingen erfaring med en typsik rocker ski.
|
|
|
 Rocker ski
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg gikk fra park ski til rocker. Line EP Pro.Er rundt samme høyde som deg. Jeg syns rocker er rett og slett gøy! Storkoser meg i pudder. Det er en helt annen følelse av å kjøre pudder med en sånn ski, og en som er 85 mm på midten. Flyter like bra baklengs som framlengs i pudder! Og det fine med det, syns jeg, er at om det ikke er så mye pudder, men litt, flyter du allikevel og pudderkjøring blir gøy! Jeg cruiser rundt i løypa med skiene mine, kjører switch på preparert og syns det funker helt fint. Jeg er selfølgelig glad jeg har parkskiene mine, da EP Pro er en ski jeg drar ut med når det er skikkelig pudder som skal kjøres, og ikke park. Og sammenligne disse to skiene blir litt spessielt, syns jeg. Skal du kjøre pudder og cruise, er rocker noe for deg!Er det storfjellskjøring som står på planen, med svææære droper og stor fart nedover store fjellsider er ikke rocker ski noe for deg. Dette jeg skriver nå er altså mine meninger om rocker ski, kommer fra en lettvekter på svære pudderski.
|
|
|
 Re: Rocker ski VS standard brede ski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg skjønner. Tanken er å skaffe meg et par ordentlige brede saker med litt lengde som jeg faktisk har mulighet til å flyte litt rundt i pudder med. Har jeg forstått riktig rent begrepsmessig om rocker ski er bredere under støvelen enn på tuppa. og det jeg omtaller som standard brede ski er gjerne bredere forran og bak enn i senter?Vet hvordan det er med park ski men er relativt ny på pudder siden på ski. Byttet ut brettet for noen år siden og har de siste årene blitt helt frelst av det jeg engang hatet over alt på jord
|
|
|
 Nei...
|
Entusiast
|
Entusiast
Hvis jeg forstår deg rett har du missforstått litt.En rocker ski er en ski som har motsatt spenn. Altså en banan form på skien, som hever tuppene veldig.På Line EP Pro så er det sånn at når du står på bakken er 100 cm av skien nedi bakken, og skien er 185 lang.Mens på vanlige ski i f.eks 181, vil 181 cm av skien være nedi bakken. (Kanskje ikke nøyaktig, men for å lage et poeng) - Her er en ski med rocker. Hvis ser for deg vanlige ski, ser du at de kanskje ikke er borti hverandre på midten engang, men er helt inntil hverandre i tuppene.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
ja ok, trudde dette hadde noe med at bredden var større under foten enn ved tuppene...Ser jo blant annet armada har noen av denne typen. Samt movment. noen med erfaring fra den typen ski?
|
|
|
 Japp
|
Fersking
|
Fersking
Du har to alternativer av det du nevner egentlig.. Som du sier så har armada lagd ski som har det bredeste partiet under foten. Noen andre merker har vel også kanskje gjort det. Da er det ofte rocker i tillegg. Fri flyt har tidligere sagt at disse skiene kun er for å jibbe med i sine skitester, og at de blir "ubrukelige" i andre forhold. MEN av storfjellsski som har litt smal tupp men "normal" innsving(snakker ikke om spenn) Så kan man nevne Line sir francis bacon og black crows corvus. Disse skiene er lagd slik at de har en normal carving innsving, og så har de lange tupper som blir smalere foran dette igjen.. Vanskelig å forklare. men dra til en forhandler som har litt ski så får du sett det i levende live, og da skjønner du det kanskje. For å ta opp tråden din litt. blir det mye mindre flyt når det ikke er rocker? det er jo stort sett flatt spenn i de fleste pudderski, og om tuppen er myk så burde den vel da søke oppover. Eller tar jeg helt feil? Hva med Volkl Sumo for eksempel, har ikke den flyt? Mvh Stig
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Oversikt over pudderski: http://friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55730 Anmeldelse av ski med omvendt innsving (mener friflyt har totalt skivebom om de mener slike ski bare er for jibbing og bunnløs pudder, dette var den skien jeg brukte mest i fjor...): http://friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215 Og diskusjon på TGR om ski med Rocker til hverdagsbruk: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=146206
|
|
|
 storfjellkjøring
|
Medlem
|
Medlem
Er jo endel hotshots som bruker rocker ski til seriøs storfjellkjøring.. f.eks Seth Morrison og Sage C.Alosa (Rossignol S7), så det er vel strengt tatt ikke bare for strøkne pudderforhold og cruising. Om du går på Seths blog på TGR, kan du se bilder der han holder noen sinnsykt rockered ski. Mye mer enn Obsethed.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat SiSt:Anmeldelse av ski med omvendt innsving (mener friflyt har totalt skivebom om de mener slike ski bare er for jibbing og bunnløs pudder, dette var den skien jeg brukte mest i fjor...) det mener vi ikke heller.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat AleksanderBE:Hvis jeg forstår deg rett har du missforstått litt.En rocker ski er en ski som har motsatt spenn. Altså en banan form på skien, som hever tuppene veldig. Her har nok du også misforstått litt. Rocker er "tidlig løft" på tuppene, altså starter nose og/eller tail tidligere enn på en konvensjonell modell. Spennet kan godt være helt normalt selv om tuppene har rocker. Spennet kan også være helt flatt, altså ikke-eksisterende, men det betyr heller ikke at skien har motsatt spenn. Motsatt spenn blir det først når spennet faktisk er motsatt, eller omvendt. Og deretter har du omvendt sidecut, som beskrives godt av SiSt i hans anmeldelse av Praxis Pow, som kombinerer omvendt spenn og omvendt sidecut (reverse/reverse). Så slik ja.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ja ok!Trur jeg har skjønt hva folk mener. Var å så på et par i Oslo og ser hva folk prater om. Noen som har noe kjennskap eller erfaring med eksempelvisMoment donner partyhttp://www.momentskis.com/donnerparty.htmlellerArmada ARGhttp://www.armadaskis.com/product/skis/ARG.php Altså en ski med rocker forran og bak, med bredeste punkt under støvelen!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat arilderbest2:<blockquote><p>Sitat AleksanderBE:Hvis jeg forstår deg rett har du missforstått litt.En rocker ski er en ski som har motsatt spenn. Altså en banan form på skien, som hever tuppene veldig. </p> Her har nok du også misforstått litt. Rocker er "tidlig løft" på tuppene, altså starter nose og/eller tail tidligere enn på en konvensjonell modell. Spennet kan godt være helt normalt selv om tuppene har rocker. Spennet kan også være helt flatt, altså ikke-eksisterende, men det betyr heller ikke at skien har motsatt spenn. Motsatt spenn blir det først når spennet faktisk er motsatt, eller omvendt. Og deretter har du omvendt sidecut, som beskrives godt av SiSt i hans anmeldelse av Praxis Pow, som kombinerer omvendt spenn og omvendt sidecut (reverse/reverse). Så slik ja. </blockquote> Takk for den, forklarte en del jeg har lurt på! Men sånn som på Hellbent og Line EP Pro er det jo motsatt spenn, derfor jeg tenkte rocker.Takk!
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Armada ARG blir ubrukelig i bakken, den er ment for KUN pudder. Hvor ofte kjører du KUN pudder? Ganske sjelden tipper jeg. Kjøp derfor en rocker ski med normalt spenn på midten og med innsving. Armada JJ er skien du skal ha;-)
|
|
|
 rocker
|
Fersking
|
Fersking
tror nok at du blir ganske fornøyd med et par brede planker med rocker. rocker er i hvertfall dødsbra i pudderet, men dessto kanskje dårligere i bakken.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for hjelpa folkens.Ble et par Armada JJ 185 på meg. Får de til helga. så får tiden vise om det var noen godt kjøp!
|
|
|
 Grattis
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Garantert eit godt kjøp!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Grattis med feite ski! Har akkurat samme skia i 185. Beste skia eg har prøvd nokon gong! Gled deg;)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Grattis med nye ski! Har de selv og er driiit fornøyd! 
|
|
|
|
|
|
 ok, men...
|
Fersking
|
Fersking
Nokon som har prøvd Völkl Chopstick og kan sammenligne den med Line EP Pro? Er gira på ein leiken pudderski te å jibbe med og køyre switch i pudder, og utifrå Fri Flyt sin test i nr.60, er EP'en ein klar vinnar. Men eg er nesten 100 kg og lurar på om EP Pro vil knele fullstendig i landingar på høpp og generelt bli for mjuk for meg? Chopstick er stivare og eg tenker den vil stå imot mi vekt litt bedre, men er usikker. Brukar telemarkski te pudderkøyring og tøpptur så ikkje noko problem med at eg skal bruke skia til syke fartsprosjekt.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Kjåkheimguten:Nokon som har prøvd Völkl Chopstick og kan sammenligne den med Line EP Pro? Er gira på ein leiken pudderski te å jibbe med og køyre switch i pudder, og utifrå Fri Flyt sin test i nr.60, er EP'en ein klar vinnar. Men eg er nesten 100 kg og lurar på om EP Pro vil knele fullstendig i landingar på høpp og generelt bli for mjuk for meg? Chopstick er stivare og eg tenker den vil stå imot mi vekt litt bedre, men er usikker. Brukar telemarkski te pudderkøyring og tøpptur så ikkje noko problem med at eg skal bruke skia til syke fartsprosjekt. "BUMP"!! Noen??
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat veggen:<blockquote><p>Sitat Kjåkheimguten:Nokon som har prøvd Völkl Chopstick og kan sammenligne den med Line EP Pro? Er gira på ein leiken pudderski te å jibbe med og køyre switch i pudder, og utifrå Fri Flyt sin test i nr.60, er EP'en ein klar vinnar. Men eg er nesten 100 kg og lurar på om EP Pro vil knele fullstendig i landingar på høpp og generelt bli for mjuk for meg? Chopstick er stivare og eg tenker den vil stå imot mi vekt litt bedre, men er usikker. Brukar telemarkski te pudderkøyring og tøpptur så ikkje noko problem med at eg skal bruke skia til syke fartsprosjekt. </p> "BUMP"!! Noen?? </blockquote>jeg har kjørt veldig mye med chopsticksa, men aldri ep pro så du får ingen sammenligning akkurat, men jeg kan love deg at dette er en veldig artig "leke-ski!" vi lagde noen ganske så stor BC hopp i sudndalen nord i hallingdal og dro noen heite tricks. jeg ble helt overasket over hvor lett det var å lande og kjøre switch med skiene! det er nesten så jeg foretrekker å kjøre switch med de i pudderen enn park ski på god underflate! jeg kan kjøre like lett begge veier med chopsticksa som jeg kan med en vanlig parkski!
|
|
|
|
|