Bruker i hovedsak binding til topptur! Har 6 toppturer og 1 dag i bakken med Baronen. Den funker, men det er en svak og ikke særs presis binding, som feks px eller salomon st binding som jeg har kjørt med. Ulempen er høyden, spessielt på brede ski. Har flere sessonger med freeride pluss bindingen, vil ikke si at baron bindingen var noe spessielt bedre. Men har ikke opplevd at Baron bindingen har løsnet i bak kant (gå funksjonen) enda! Det har jeg opplevd flere ganger med Freeride bindingen.
Forskjellen på Baron og duke. Duke er mer forsterket binding med metall i stedet for plast som på Baron. Duke veier en del! Mer en Baron, gikk Baron pga av vekta. Baron veier nesten 0,6 kg mer en freeride pluss bindingen.
Min filosofi er minst mulig heis og mest mulig topptur/ bootpacking.så da mener jeg at baron/duke bindingen hører hjemme i bc og der det ikke er tilgang til heiser. Vannvittig mye bra terreng og sider som blir tilgjengelig med et par gode ski, topptur bindinger og feller.
Men ville ikke sløst vekk et par sikkelige gode pudderpanker med et par duke eller baron bindinger, hvis du i hovedsak skal kjøre 95 % heisbasert. Husk du også skal ha feller og event skarejern i tillegg. Sikkert mange der ute som freser rundt med duke/baron, men spør dem om de har med seg feller i sekken. Kommer ikke langt med bare duke/baron uten feller.