Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Völkl fra kina = dårlig kvalitet?
#133648 30/01/2009 6:45 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har sett en del klaging på de kinesiske völkl-skia på utenlandske forum (tgr bl.a.) og tenkte jeg kunne spørre hva folk her i landet har opplevd?

Jeg fikk bare 7 dager på mine kuro 185 før de ble overkjørt av en semitrailer, men på den tida hadde jeg greid å få to riper helt inn til kjernen uten å treffe veldig hardt nedpå stein (skal ikke nekte for at jeg hørte det skrapte), og sideveggene i gjennomsiktig hardplast hadde sprukket på begge sider av skia i bindingsområdet.

Jeg regner riper og p-tex reparasjoner som helt normalt på ei pudderski, men disse skia virka unormalt skrøpelige og falt mer eller mindre fra hverandre under normalt bruk. Jeg tror de ville ha sett fullstendig herpa ut etter en full sesong.

Noen som har noen erfaringer med nye völkl? Jeg vet at katana i fjor hadde en del av de samme problemene, er årets modell bedre?

Litt utenom
LarsThomas #133649 30/01/2009 6:53 PM
Ivrig
Ivrig

Bare en liten videreføring av det du nevner som "men på den tida hadde jeg greid å få to riper helt inn til kjernen uten å treffe veldig hardt nedpå stein (skal ikke nekte for at jeg hørte det skrapte)".

Jeg har lest et sted at det kun finnes 2 - 3 produsenter av skisåler. Dette har jeg undret en del på da det finnes så mange forskjellige såletyper både mht styrke, lettsmurthet, mykhet osv. Er dette med antall såleprodusenter riktig, ev produserer hver enkelt mange typre såler?

Må vel nesten svare...
LarsThomas #133650 30/01/2009 11:03 PM
Entusiast
Entusiast

...siden jeg er ansvarlig for i hvert fall en av trådene om Katana på TGR smile

Jeg kommer ikke til å kjøpe kina-Völkl igjen før de har gjort noe med kvaliteten. Jo da, bra garanti-avdeling og flott med nye ski hver sesong - men seriøst jeg vil bare kjøre ski og ha det gøy. Jeg har et par Völkl Karma som jeg bruker bare i bakken nå - de har tatt imot så mye julig at de burde vært herpa men de er helt fine. Hadde Katana´ene sett samme type type mishandling hadde ikke vært særlig mye mer enn småflis igjen. Tror forsåvidt ikke at Kina er problemet men at Völkl ikke har gjort en bra nok jobb i spekkinga - kompiser som kjører K2 og Line (Völkl er jo K2-eid på samme måte som Line) har ikke de samme problemene og er godt mulig laget på samme fabrikk.

Når skiene funker er de fantastiske men å kjøre rundt og være redd for at de går i stykker holder ikke.

Re: Völkl fra kina = dårlig kvalitet?
LarsThomas #133651 03/02/2009 10:17 PM
Medlem
Medlem

Jeg har 2 par Völkl ski og er veldig fornøyd med disse.

Bridgen som er fra i fjor fikk ganske fort sprekker i det som ligger heeeelt på toppen. Men dette fikk de forige K2 skia mine også, så det ser jeg ikke så veldig alvorlig på. Ellers har de tålt mye julig i bakke og skog.

Årets mantra har jeg ikke kjørt noe hardt. Så der har jeg egentlig ikke annet og si en at den er deilig og kjøre på.

Men har jo lest om flere som har sliti med at bindingene ikke sitter godt i skia og greier. Men det har jeg ikke merket noe til med mine.

LarsThomas #133652 03/02/2009 10:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Animal:Bare en liten videreføring av det du nevner som "men på den tida hadde jeg greid å få to riper helt inn til kjernen uten å treffe veldig hardt nedpå stein (skal ikke nekte for at jeg hørte det skrapte)".Jeg har lest et sted at det kun finnes 2 - 3 produsenter av skisåler. Dette har jeg undret en del på da det finnes så mange forskjellige såletyper både mht styrke, lettsmurthet, mykhet osv. Er dette med antall såleprodusenter riktig, ev produserer hver enkelt mange typre såler?

Ja de lager masse forskjellig:

www.durasurf.com/Products.htmwww.isosport.com/en/index.php?option=com_isosport&task=produktoverview&id=23&Itemid=10www.cps-gmbh.net/en/winter-sports/running-bases.html

LarsThomas #133653 04/02/2009 8:47 AM
Ringrev
Ringrev

Det at bindingene sitter dårlig på skien kan jo ha med kjernen å gjøre, men jeg tror heller at montøren har dradd skruene for langt, skal ikke mye til før du river "gjengene" i skien.

Mantra fra Tyskland
LarsThomas #133654 04/02/2009 3:47 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat thomas ll:Årets mantra har jeg ikke kjørt noe hardt. Så der har jeg egentlig ikke annet og si en at den er deilig og kjøre på.

Jeg er enig i at årets Mantra er utrolig deilige å kjøre. Enda jeg har heller ikke kjørt de veldig hardt.

For øvrig lages Mantra på Völkls racing-fabrikk i Staubing, Tyskland. (Det er den eneste frikjøringsskien til Völkl som lages der)Nå vet ikke jeg om dette har noen stor betydning for kvaliteten kontra kinesisk-produserte Völkl, men jeg vil ikke se bort ifra det...

Latterlig fra Kina
LarsThomas #133655 04/02/2009 6:57 PM
Fersking
Fersking

Vil bare tilføye at Mantra jr er kinaproduksjon, ikke så mange av dere som kjører på de kanskje hehe:).Lurte min gamle far til å kjøpe Årets Mantra, på disse har Vølkl stolt trykket Made in Germany på siden av skia. På mantra jr som jeg kjøpte til min datter på 9 år, fikk jeg se etter at jeg kom hjem at det var et lite klistremerke under skia som hadde påskriften Made in China. Virker ikke som de var like stolt av dette. Klistremerket var borte etter en dags bruk. Vølkl som er i utgangspunktet kjent for å lage gode kvalitetsski bæsjer nok litt på leggen med sine kinaproduserte. Har lest mest dritt om Katana egentlig, SYND

Klistremerke
LarsThomas #133656 04/02/2009 7:50 PM
Entusiast
Entusiast

At ett klistremerke som det står Made In China festet på sålen på skia faller av under bruk er vel kanskje ikke ett tegn på dårlig kvalitet?

LarsThomas #133657 04/02/2009 8:02 PM
Entusiast
Entusiast

nei, men poenget hans var vel at ski produsert i tyskland blir "mande in germany" innfelt i designet på skien, i motsetning til et bittelite 5mm x 5mm "made in china" klistermerke. Ligger vel i korta at de da ikke er like stole over hvordan produksjonen har utviklet seg. Det sier ingenting om kvaliteten, men hva ville du foretrukket: Audi eller Chery Automobiles ?

Skulle ønske mine wall ski var produsert i tyskland. Merket allerede etter 1 dag at selve kvaliteten på skia ikke var 100%, da stålkantene kutter opp det øverte laget på motsatt ski. Ser slitt ut som ski kjørt 1 sesong etter 2-3 dager. Skia er like gode å kjøre på, men irreterer at de ser så slitt ut.

LarsThomas #133658 04/02/2009 8:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat d-link:Skulle ønske mine wall ski var produsert i tyskland. Merket allerede etter 1 dag at selve kvaliteten på skia ikke var 100%, da stålkantene kutter opp det øverte laget på motsatt ski. Ser slitt ut som ski kjørt 1 sesong etter 2-3 dager. Skia er like gode å kjøre på, men irreterer at de ser så slitt ut.

sånn dønn seriøst, Hva slags ski er det som tåler at en skarpslipt stålkant treffer kanten på en sandwichkonstruksjon med masse kraft, uten å få merker av det?

Sandwichski+brul=stygge kanter.

LarsThomas #133659 05/02/2009 6:51 PM
Fersking
Fersking

Sitat d-link:Skulle ønske mine wall ski var produsert i tyskland. Merket allerede etter 1 dag at selve kvaliteten på skia ikke var 100%, da stålkantene kutter opp det øverte laget på motsatt ski. Ser slitt ut som ski kjørt 1 sesong etter 2-3 dager. Skia er like gode å kjøre på, men irreterer at de ser så slitt ut.

Jeg kan love deg at det der hadde skjedd selv om skia dine var produsert i Tyskland. Alle ski med sidewallkonstruksjon opplever chipping av topsheeten, og det er ikke noe særlig du får gjort med det. En stålkant er skarp, og når den treffer en annen kant vil det selvfølgelig oppstå slitasje og chipping.

LarsThomas #133660 06/02/2009 1:24 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat MagnusMotion:sånn dønn seriøst, Hva slags ski er det som tåler at en skarpslipt stålkant treffer kanten på en sandwichkonstruksjon med masse kraft, uten å få merker av det?Sandwichski+brul=stygge kanter.

Ja er helt og holdent enig i det! Kantene mine er laaangt fra skarpe lenger, men ser jo at det stadig blir kutta av "fliser". Er som å kjære i smør omtrent. hadde ikke gjort noe med et hardtop layer, alla lakk eller noe gjennomsiktig herda belegg.

Men ikke misforstå meg! Det gjør meg ingenting. Men det virker jo inn på helhetsinntrykket kvalitetsmessig, hvertfall når det stod "made in china" når jeg fikk skia :P Ellers er skia sykt digg, og det er det som betyr alt for meg smile

LarsThomas #133661 06/02/2009 8:33 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

skjønner deg godt, har skia selv, og de er GULL! laugh

LarsThomas #133662 08/02/2009 12:28 PM
Fersking
Fersking

kjøpte kantana i fjor, synes skiene er helt konge å kjøre med, ski er lagd for å brukes,å de har tålt mer enn de forrige k2 skiene mine. har kantana`n på andre sesongen no, å kan ikke se at kvaliteten er så dårlig som det blir fortalt her....men selvfølgelig kunne sideveggene tålt mer!

Hvilke problemer?
LarsThomas #133663 09/02/2009 10:43 PM
Medlem
Medlem

Jeg har også kjøpt meg nye Katana iår (men fjorårets model). Etter et par pudderhelger (og roting i skogen) på Norefjell ser mine fortsatt forholdsvis nye ut.

Til dere som har ødelagte Katana, hva er det som er problemet med dem? Så lenge det er bare overflaten som blir stygg gir jeg f... men hvis de blir ukjørbare er jo det utrolig dårlig av en så dyr ski. Kanskje bra jeg kjøpte fjorårets ski og sparte mange lapper.

Ellers digger jeg skien, går som et lokmotiv i oppkjørt pudder og flyter bra i urørt pudder. Man kan til og med dra på med ganske heftige SSL sviner i bakken bare det ikke er alt for hardt.

Mest lest på FRIFLYT.NO