Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kneissl Fly eller Kneissl Black Star?
#133484 20/01/2009 10:32 PM
zhiven Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

-Dumt spm kanskje, men jeg spør likevel. Grunnen er som følger.

Jeg sitter på et par Fischer RC4 Worldcup støvler, og de er jeg veldig fornøyd med. Har de siste sesongene fått øynene mer og mer opp for offpist-kjøring. I år har jeg tenkt å fornye skiene mine. Har nå fått tilbud på både Kneissl Fly (allmountain/freeride ski) 2007-modell til 4500,- samt Kneissl Black Star (carving/cross ski) 2007 modell til 3500,-. Begge skiparene er ubrukte.

Med tanke på støvlene mine, som er hardcore "utfor-støvler", men samtidig også med tanke på at jeg liker å kjøre både i pist og offpist, har dere noen tanker om hva jeg bør velge? Hva er et godt kjøp?

Link til skiene: http://global.skipass.com/gearguide/ski/2007/kneissl/Fly.html

http://global.skipass.com/gearguide/ski/2007/kneissl/BalckStar.html

takker for ALLE svar! smile

Kneissl
zhiven #133485 20/01/2009 10:44 PM
Fersking
Fersking

Som du skriver så begynner du å få mere og mere opp øynene for offpist kjøring. Da hadde jeg valgt Kneissl Fly.En fin og allsidig ski. En ski som er veldig bra både i bakke og utenfor bakken.

Re: Kneissl Fly eller Kneissl Black Star?
zhiven #133486 20/01/2009 11:19 PM
zhiven Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for kjapt svar! Det jeg lurer på da er om 4500 kr er en OK pris for disse skiene (inkl. binding)? Hva var nyprisen på dem i 2007, noen som vet?

Vil disse skiene gå greit sammen med støvlene mine?

zhiven #133487 21/01/2009 3:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med hvilken binding?

Hvis du har bakkeski som fortsatt er ok ville jeg satset på noe litt bredere, 90mm på midten eller mer. Hvis du er fan av Kneissl er Tanker et alternativ vil funke mye bedre utenfor løypa, men fremdeles biter på hardt underlag. Men det er også en god del større radius på de, så om du vil ha mye innsving bør du kanskje se på andre merker.

Utfor-støvlene dine kan fungere fint med det meste av ski, det er mange som liker å ha stive sko utenfor løypa også...og en god bootfitter kan gjøre grep for å myke opp racing-plugger om du ønsker det etterhvert.

zhiven #133488 21/01/2009 9:25 PM
zhiven Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for gode råd! Det ble til at jeg kjøpte Fly-skiene, så får vi håpe jeg blir fornøyd :)Har ingen gode ski fra før, og hadde lyst på en god "allround"-ski. Så får håpe dette duger.

Bindingene er av typen Marker 12.

zhiven #133489 21/01/2009 10:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Marker 12.0 free?I så fall er det ikke den beste bindingen på markedet. Har hørt att fjæra er litt slakk og de kan løse seg ut for tidlig.Har du penger til det bør du vurdere og bytte ut bindingene.

zhiven #133490 22/01/2009 3:22 PM
zhiven Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Javel? Jeg er ingen ekstremkjører, men er dette noe jeg bør bekymre meg for? Om fjæra løser seg ut for tidlig kan jo det være direkte farlig, og slikt burde vel gå på garantien?

I tillegg er jeg litt nervøs for at jeg har kjøpt for lange ski. De er 178, jeg er 180. Er dette noe jeg bør bekymre meg for mtp hvor lette de er å svinge med i skogkledte lier osv?

Takk til alle dere som tar dere tid til å svare meg!

zhiven #133491 22/01/2009 4:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fjæra er ikke slakk... men bindingene har lite elastisitet i forhold til de fleste andre på markedet. I en elastisk binding kan skoen bevege seg litt ut av bindingen, men bli dratt tilbake på plass hvis det ikke skjer noe mer. Med Marker-bindinger av denne typen slår skien av og det er det.

Det er ikke nødvendigvis noe problem for deg og det er ingen grunn til å se etter ny binding hvis du ikke er i den øvre enden av utløserskalaen. Hvis du opplever at de løser ut når du ikke ønsker det, kan det hende du må skru opp utløserinnstillingene noe. Ikke ta bekymringene på forskudd...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå