I mine yngre dager bodde jeg omtrent i et alpinanlegg. Jeg sto og ventet da heisen startet å gå, og jeg var på plass til den stoppet sent på kveld. Fem dager i uka.
De siste 10 årene har det desverre blitt lite skikjøring, men i år har jeg endelig funnet tilbake til skigleden. Så langt i vinter har det blitt ca 15 dager på ski, sesongkortet som ligger i lomma tyder på at det blir mange, mange flere. Ved sesongstart (haste-)kjøpte jeg et par brukte Völkl Unlimited AC2, og veksler på å kjøre alpint (med marker motion alpinbinding) og telemark (med rottefella cobra r8).
I min ungdom hadde jeg aldri hørt om fete planker til off-piste-bruk, og kjørte normalt på både smale og korte ski utenfor oppkjørte bakker.
Nå har jeg derimot lyst på et par bredere ski, for virkelig å få frem smilet på de store pudderdagene. Jeg tror jeg ser etter et par med livvidde på over 100mm, som f.eks K2 Apache Coomba eller lignende. Selv om pudderet er hovedårsaken til innkjøpet, ønsker jeg samtidig at skiene skal fungere en dag i bakken og overleve noen sprell i terrengparken.
Jeg har sniklest på diverse forum, og studert i sportsbutikker i flere uker, men jeg finner ikke ut av hva jeg er ute etter. Selve skiene er ikke det jeg har størst problemer med å sette meg inn i, men jeg sliter mer med bindinger og støvler. Her har det virkelig kommet mye nytt de siste 10 årene! :grin
Først litt om ønsket bruksområde:Jeg er 180 cm høy, og vekta stopper desverre ikke før nåla dirrer på 90 kg.Jeg ønsker støvler/bindinger som gjør at jeg har følelsen av å stå på et par alpinski, og ikke et par telemarkski med fastsurret hæl og myke lærstøvler. Jeg vil også ha muligheten til en topptur i nye og ne, selv om de fleste skidagene nok vil foregå i rimlig heisnære omgivelser. Jeg ønsker derimot ikke å på død å liv spare på verken vekt eller komfor under oppstigningen, hvis det vil gi meg en dårligere opplevelse nedover.Jeg vil kunne "dra til" på et hopp i terrengparken, uten å være redd for at det "spruter" bindingsdeler når jeg lander med mine 90 kg. Dette betyr ikke at jeg kommer til å bruke utstyret mye på denne måten, men jeg ønsker å ha muligheten.
Totalt budsjett i størrelsesorden 7000-10000 kr, men det kan avvikes ved gode argumenter :wink
Jeg har et par Nordica alpinstøvler, som fungerer godt. Jeg har derfor sett på Diamir Freeride Plus som (etter hva jeg forstår) også kan brukes sammen med vanlige alpinstøvler. Jeg antar at denne løsningen vil fungere godt nedoverbakke, men jeg er litt usikker på hvordan normale alpinstøvler (uten egen "gåfunksjon") vil fungere på topptur.
Jeg har også sett på Scarpas Terminator X PRO, som er en telemarksstøvel som også skal fungere med dynafit-bindinger. Fordelen her (hvis jeg først skal legge penger i en ny støvel) er jo at jeg da har en støvel som også kan brukes til NTN-bindinger hvis jeg skulle investere i nytt telemarksutstyr til neste sesong. Jeg synes dynafitbindingene ser spinkle ut, og er skeptisk til å kjøre alpint med en telemarksstøvel med flex i sålen. Eller er dette solide nok saken for en fyr på 90 kg, og stivt nok for en som gjerne strammer alpinstøvlene til blodet slutter å sirkulere i føttene?
Det siste alternativet jeg har sett på er Marker Duke. Jeg er fremdeles ikke 100% sikker på om jeg kan bruke vanlige alpinstøvler i disse bindingene? Eller må jeg ha spesielle randoné-støvler?
Så, det jeg lurer på er: Hvilke bindinger bør jeg velge (dynafit, diamir, duke)?Kan jeg beholde mine nordica alpinstøvler, eller bør jeg gå til anskaffelse av randoné-støvler? Om jeg bør ha nye støvler for toppturene, skader det jo ikke om bindingen kan brukes med de gamle alpinstøvlene i tillegg...
Også når det gjelder støvler blir jeg forvirret, Scarpa Skookum skal kunne brukes både på dynafit og vanlig randobinding. Hva er en "vanlig randobinding"? Har noen link/bilde? Er det noe å satse på til mitt bruk, og noe jeg bør vurdere i tillegg til de tre jeg allerede har tenkt på?
Jeg har også tittet litt på Scarpa Typhoon og for meg er det tiltalende med fire spenner (setter aldri mine ben i noe med tre eller færre spenner igjen) og det faktum at støvelen kan brukes i duke-bindinger (og dermed også diamir??) og vanlige alpinbindinger. Det virker også fornuftig at man bruker samme støvelen på alle skiturene, fremfor en alpinstøvel i bakken og en randostøvel på topptur (med tanke på gnagsår)...men alt dette er bare uvitende synsing.
Uansett vil nye rando-støvler lett kunne sprenge budsjettet mitt, men hvis det er HELT håpløst med vanlige alpinstøvler på topptur er det vel ingen vei utenom...
Jeg har alså utrolig mange spørsmål, og om jeg får svar på en tiendel av det jeg lurer på skal jeg være storfornøyd!