Re: Lug OG briller under hjelmen ?!?!
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Henrik:Voks opp? Når jeg kritiserer folk for feil bruk av sikkerhetsutstyr så er det jo av omtanke. Er det ikke ? Er ike ute etter å provoser, men å skape debatt rundt feil bruk av hjelm.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Fiffen:Handlet OM....GI OSS REDIGERINGSFUNKSJON <p></p> Det kan jeg være enig i. Lag gruppe på facebook.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ganske mye ? Ett punkt i hele innlegget ?
|
|
|
 Lue utenpå hjelmen
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjørte med en i heisen som hadde lue utenpå for at hjelmen så stygg ut jeg:grin Det så hvertfall ikke fett ut!!!![[Linket bilde fra ]](C:\Users\Hølje\Pictures\kamera nytt\2008-12-26\064.JPG)
|
|
|
 Kanskje dette funker!
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
hmm.. Dere har virkelig gjort dette interessant.. Tankevekker for noen, og bare provoserende for andre tydeligvis. Men for å komme med noe helt saklig, håper seff på et saklig svare også her. Jeg kjører alltid med hjelm, brillene utenpå hjelmen, men jeg har også et tynnt pannebånd/buff innenfor, dette mye pga glippa som blir mellom hjelmen og brillene og at det isolerer bedre i ekstrem kulde. Men med å gjøre dette, risikerer jeg at hjelmen min ikke beskytter så godt som den burde om uhellet skulle være der??
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Buff, liner eller balaclava har aldri vært et problem. De er tynne nok til at hjelmen får tak i selve formen på nepa. Fortsett gjerne. Safe as milk. Men derimot de som skal ha heklalue, gjerne med dusk, eller noen annen bastard mellom rasta og husflid (positivt ment... Jeg syns sånne luer er urkule) under hjelmen må ført som sist bare tåle å få høre at andre har avslørt det at hjelmen er mer accessories enn sikkerhetsutstyr. Fremdeles bedre enn ingen hjelm, men fremdeles ikke smart. Tomtom: du får nestenbare tro på en fra røde kors at det virkelig er et markant antall forskjell i antall hodeskader mellom folk som har hjelmen ordentlig på hodet, og de som ikke har den ordentlig på.. Men som jeg har sagt før: gjør som dere vil... Er det ikke påkrevd, så er det ikke påkrevd. Kos dere i bakken og føl dere kule eller smarte. Bare ikke se så forbanna overraska ut når hjelmen ikke gjør jobben. Og de av oss som prøver å være smarte heller enn kule skal også la være å være overraska over at vi ikke får like mye streetcred av kidsa der vi kommer med lettvekts klatreklær fra Mammut, Arcteryx, Patagonia etc.
|
|
|
|
Veteran
|
Veteran
Sitat Fiffen:Ganske mye ?Ett punkt i hele innlegget ? du åpner innlegget ditt med det..i tillegg er det 1 av 2 punkt viss man regner sikkerhet som punkt 2. slik jeg definerer det er dette ganske mye, eller 50% om du vil.. Sitat Peddyslate:Buff, liner eller balaclava har aldri vært et problem. De er tynne nok til at hjelmen får tak i selve formen på nepa. Fortsett gjerne. Safe as milk. fint, enig:)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Fiffen: Det er ikke ditt problem hvordan folk bruker hjelmen.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Men dere er da også fryktelig hårsåre... :P
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg prøvde noe nytt i bilen i går. belte først, og så kom genseren på.da snakker vi stil...
|
|
|
 enkelt og greit..
|
Fersking
|
Fersking
..la folk få kjøre med det de vil, hvordan de vil!
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
c'mon a pudder-geeks!....begynner å bli lei av at dere kritiserer utstyret vårt osv, 19-40 år gamle gubber + I_n_g_r_i_d som kommer her å prøver å fortelle oss hvor teite vi ser ut??...skal være enig at det er mye tragisk, men kom igjen gubber....you know, har jo litt med den alderen vi er i......vedder på at dere hadde gått akuratt sånn som oss hvis dere hadde vært tennåringer den dag idag. ....og I_n_g_r_i_d trenger ikke sutre og klage mer. hater sånne forum-kjerringer !
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat M@gnus:c'mon a pudder-geeks!....begynner å bli lei av at dere kritiserer utstyret vårt osv, 19-40 år gamle gubber + I_n_g_r_i_d ......vedder på at dere hadde gått akuratt sånn som oss hvis dere hadde vært tennåringer den dag idag.....og I_n_g_r_i_d trenger ikke sutre og klage mer. hater sånne forum-kjerringer ! </p>
er man gammal gubbe viss man er 19 år? maaan, jeg har tre år igjenn som ungdom altså!<p>Har ikke noe i mot jibbere, og syns selv det er fett å jibbe litt når det ikke er andre forhold! Men jeg har fortsatt t-skjorta på innsiden av jakka :wink
|
|
|
 kremt
|
Fersking
|
Fersking
Sitat M@gnus:c'mon a pudder-geeks!....begynner å bli lei av at dere kritiserer utstyret vårt osv, 19-40 år gamle gubber + I_n_g_r_i_d som kommer her å prøver å fortelle oss hvor teite vi ser ut??...skal være enig at det er mye tragisk, men kom igjen gubber....you know, har jo litt med den alderen vi er i......vedder på at dere hadde gått akuratt sånn som oss hvis dere hadde vært tennåringer den dag idag.....og I_n_g_r_i_d trenger ikke sutre og klage mer. hater sånne forum-kjerringer ! <p></p> Det der var vel litt å ta i, vel..
|
|
|
 ..
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjører med brillene under hjelmen, og det er kun fordi det bare er slik brillene og hjelmen passer sammen. Har en Giro Bad Lieutenant, og det er umulig å få brillene mine(Iris) til å passe sammen med denne utenpå hjelmen. Har gjort om på stroppen, og tatt bort alle plastdeler som kan skade hodet, og brillene sitter som støpt under hjelmen nå. Ser ikke noe skadelig med det, og det eneste upraktiske med det er at jeg må ta av hjelmen for å ta av brillene(noe jeg sjelden gjør uansett, siden brillene ikke dugger når jeg har de under hjelmen. Jeg kjører derimot aldri med lue under hjelmen, og skjønner at lue under hjelmen gjør at hjelmen ikke fungerer optimalt.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat M@gnus:c'mon a pudder-geeks!....begynner å bli lei av at dere kritiserer utstyret vårt osv, 19-40 år gamle gubber + I_n_g_r_i_d som kommer her å prøver å fortelle oss hvor teite vi ser ut??...skal være enig at det er mye tragisk, men kom igjen gubber....you know, har jo litt med den alderen vi er i......vedder på at dere hadde gått akuratt sånn som oss hvis dere hadde vært tennåringer den dag idag.....og I_n_g_r_i_d trenger ikke sutre og klage mer. hater sånne forum-kjerringer ! Javel...Ytringsfrithet, hørt om det? Eg seie berre det eg meine, misslike du det, så la ikkje les det då vel xP Og no var det ikkje først og fremst kordan dåkkan såg ut eg kommenterte, men sikkerheten angåande hjelmen...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
forum her begynner å ligne mer og mer på forumet til www.newschoolers.com, hat overalt.en annen ting jeg vil poengtere, er at språket til mange er særdeles tunglest og utydbart. så over til tråden, fet fine med at skikjøring er en induvidualist sport er at da kan man avgjøre selv hvor, når og hvordan man vil kjøre ski. hvilket sier at man velger selv hvilken stil man vil kjøre. jeg har brillestrikken under hjelmen og oppå lua, fordi jeg synes dette ser mye bedre ut enn å ha brillene utenpå hjelmen.(NOE SOM GJØR DETTE TIL ET PERSONLIG VALG). Foresten er vel ikke en superkorte brillestrikken min kommet rundt troopern min. sparknotes: dette er et personlig valg, jeg velger å ha brillestrikken under hjelmen og oppå lua, ville jeg opplevd hat hadde jeg brukt newschoolers forumet.
|
|
|
|
|
|
 Superman
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hvis Superman kan være kul med undertøyet utenpå supertrikoten sin, kan vel kidsa få lov til å kjøre med lua under hjelmen. Ligner litt på diskusjonen på slutten av seksti-tallet hvor gamle kjedelige menn som satt på tv å røykte pipe, klagde over ungdommen som likte rolling stones og hadde hår over øra. Greit, det er kanskje mere safe uten lue under hjelmen, men de bruker nå ihvertfall hjelm. Kjører fletta av oss gamlisene på 22+ gjør de også....
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Denne tråden er særriøst morsom å lese:grinPersonlig foretrekker jeg lue under hjelmen fordi den da sitter bedre på også kjører jeg seff googles under hjelmen fordi det ser totalt geek ut hvis en hipp kid som meg skulle kommet med min 5xl tall tee og en kjukk brille reim som dekker alle de heftige stickersene jeg har på hjelmen.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Peddyslate:Buff, liner eller balaclava har aldri vært et problem. De er tynne nok til at hjelmen får tak i selve formen på nepa. Fortsett gjerne. Safe as milk.Men derimot de som skal ha heklalue, gjerne med dusk, eller noen annen bastard mellom rasta og husflid (positivt ment... Jeg syns sånne luer er urkule) under hjelmen må ført som sist bare tåle å få høre at andre har avslørt det at hjelmen er mer accessories enn sikkerhetsutstyr. Fremdeles bedre enn ingen hjelm, men fremdeles ikke smart.Tomtom: du får nestenbare tro på en fra røde kors at det virkelig er et markant antall forskjell i antall hodeskader mellom folk som har hjelmen ordentlig på hodet, og de som ikke har den ordentlig på..Men som jeg har sagt før: gjør som dere vil... Er det ikke påkrevd, så er det ikke påkrevd. Kos dere i bakken og føl dere kule eller smarte. Bare ikke se så forbanna overraska ut når hjelmen ikke gjør jobben. Og de av oss som prøver å være smarte heller enn kule skal også la være å være overraska over at vi ikke får like mye streetcred av kidsa der vi kommer med lettvekts klatreklær fra Mammut, Arcteryx, Patagonia etc. Kjære peddyslate... Hvorfor begynne å blande inn klær og streetcred i denne fine debatten? Du sier at dere som prøver å være smarte heller en kule kommer i lettvekts klatreklær fra Mammut etc... Jeg trodde du var smart om du brukte klær som passa til aktiviteten og forholdene jeg?! Mao. Om jeg skal sitte i en stolheis når det er minusgrader ut synes jeg nesten jeg er like smart om jeg bruker en insulert jakke som oftest er varmere en dine funkye klatreklær(som jeg dog synes kan være fete nokk og mest sannsynlig er varme nok)... Jeg skjønner bare hvorfor den bite kommer inn denne debatten, og hvorfor den generaliseringen over at alle kidsa synes slike klær ikke er hotte?! Det som er diskutert nå er den fine brille og lue under hjelm teorien og akkurat på den skal det sies at jeg er helt enig med deg, selv om jeg selv er sopass dum at jeg ikke bruker hjelm.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Lurer på når det blir kult med boxeren utenpå skibuksa... Jeg slenger meg uansett ikke med på den moten:) - Men for all del, la folk gjøre hva dem vil. Jeg kjører min stil uansett:)
|
|
|
 Hehe
|
Fersking
|
Fersking
Sykt festlig diskusjon :p Jeg kjører nesten alltid med brillene under hjelmen, fordi de strammer i meste laget når jeg har de utapå. Kan ikke skjønne at det er så mye mer risikabelt men. Men skjønner ikke åssen folk for plass til en lue inni hjelmen sin? Jeg så en fyr her om dagen som hadde lue MED dott Og dotten stakk ut i nakken på han, det så litt snodig ut.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Må trekke litt paraleller til kite-verdenen her, der de bruker boardshorts utenpå våtdrakten, kun for utseendet sin del, det finnes ingen praktiske fordeler med å ha shorts utenpå drakten. På østlandet er det kult, nesten lame og kjøre uten, men på vestlandet blir du stemplet som en jålete homo hvis du gjør det, ha ha! Leve vestlandet;-)
|
|
|
|
|
|
 Vår nevnte jibbehelt PK
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er tydelig et generasjonsskille her. De unge kidsa kjører rundt i "helsport-telt", og lue under hjelmen. Vi gamlekara, bruker mer sunn fornuft, og oss om det, får ikke mye cred i parken, men der er jeg svært sjelden. Men uansett, må vel folk få kjøre i det de selv vil. Jeg vil heller trekke frem PK Hunder som tydeligvis er en stor stjerne, med egen Sweet-hjelm og greier( kjører selv med Sweet, og er strålende fornøyd...uten lue vel og merke). Men i fjor så jeg PK oppe i Hafjell(drittsted), mens han herjet rundt i parken, og kidsa stod med blanke øyne og beundret gutten. Men noe forbilde kan jeg ikke si at han er, når han drar til på de største hoppene med hjelmen hengende i bukselinningen. Hva er vitsen med hjelm da?
|
|
|
 off
|
Medlem
|
Medlem
me kan vell kjøre koss me vill lue og brillene under hjelmen , og vi kan ha koss stor gap vi vill!?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Selvfølgelig. Strikken til gogglene gjør ikke så mye ugang, men har du ei tjukk lue under hjelmen eller et digert gap så kan du ikke skylde på Sweet dersom du blir hjerneskada etter et møte med geografien. Man er ikke glup om man ikke bruker hjelm, men jeg vet ikke helt om det er spesielt mye bedre å bruke 1000,- +++ på sikkerhetsutstyr når det bare ender opp som juggel. Da kan dere lage dere hjelmer av pepperkakedeig istedenfor.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat JS.:Bra de ikke har lua utenpå hjelmen.  Noen jibbere har jo så store luer at de kan det XD En jeg kjenner har en så baggy lue at den rekker han til nesa når han tar den på. :cool
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Hysa:Artig diskusjon;-) Jeg synes selv det ser teit ut når de kommer med brillene langt ned på nesen med brillestroppen inni hjelmen, men det plager meg ikke, har du lyst har du lov. En annen ting jeg synes er litt teit er "saggingen", hva i all verden er praktisk med det på snø, her må det vel kun dreie seg om mote og ikke om funksjon. Ta for eksempel vinnerhoppet til PK i stockholm før jul, lander switch med buksa på lårene og flasher hele bokseren, bra han ikke hadde bremsespor, ha ha! Det med saggingen er jo litt behagelig, enig at noen overdriver litt, men sagge litt er bare behagelig syntes jeg.
|
|
|
 flott!!!
|
Fersking
|
Fersking
Det er så bra at noen drar frem gamle tråder for å øegge til slike meningsfulle kommentarer:grinFortsett sånn
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det er fett og kjøre med brillene inni men for min del så blir det litt ubehagelig og ha Dragon brillene inni Sweet troopern. Men som sagt Sikkert 90 prosent hvertfall, av alle jibbere kjører med brillene inni så det er stilen vår!!:cool PIECE!
|
|
|
 lol tb77
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
tb77....kom an. av og til blir jeg flau på dine vegne. jeg liker ikke å være flau. plis la oss slippe dine kleine uttalelser! hvor gammal er du? din kleine faen:)selvom du er streit og jevlig betyr det ikke at andre vil være det. og si var du vil med mainstream etc,,,hvem er mainstream:1. den som kjører med streite peak klær/norrøna eller noe annet kleint som sitter tight som juling og har buksa opp i ræven. Som ALLE andre i bakken. 2. eller de som kjører "gangsta" eller lett jibbe typete stil med baggy komfortable klær etc. Si hva du vil, jibberne er en liten del av de som står i bakken. Det er DU som er streit og mainstream fattiggutt.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen liker å kjøre med goggles under hjelmen, mens noen liker å kjøre med oransje norrøna heldress og camelback i oppkjørt terreng like ved løypa. Folk får gjøre hva faen de vil.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Åsert:Noen liker å kjøre med goggles under hjelmen, mens noen liker å kjøre med oransje norrøna heldress og camelback i oppkjørt terreng like ved løypa. WORD! haha, skal vi begynne å lage en dissetråd for heldress? og for alle som kjører med radonnéutstyr? og alle som kjører UTEN hjelm? og alle som bruker skredsøker på afterski? hva fa*n er poenget?jeg kjører med lue og briller under hjelmen, og slår med ikke noe mindre enn før når jeg lander. hjelmen beskytter merkelig nok fortsatt mesteparten av hodet mitt. Lenge hatt lyst til og holde meg unna slik drittkasting som denne tråden fort blir, men klarer ikke å la være "/
|
|
|
 inni hjelmen:D
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er ærlig å sier at jeg har brillene inne i hjelmen! Fordi jeg syntes det ser kulest ut:-)Samme hva alle andre syntes, bare jeg føler meg vel så er jeg fornøyd:D :P
|
|
|
 HALLOOO!
|
Avhengig
|
Avhengig
hva skjer med forumet her inne!??bare masse krangel jo, om faktisk heeelt usaklige temaer!hva folk mener om strikk inni eller utapå hjelmen, syns jeg de burde holde for seg selv, for det blir for dumt å diskutere, for hv ai huleste skulle konklusjonen bli!?? nettopp, ingel vil egentlig gi seg! MEN, min konklusjon er hvertfall den at dette er en sak om smak og behag, og helt tulletet å krangle om!:twisted
|
|
|
|
Veteran
|
Veteran
Sitat Brudberg:-):Jeg er ærlig å sier at jeg har brillene inne i hjelmen! Fordi jeg syntes det ser kulest ut:-)Samme hva alle andre syntes, bare jeg føler meg vel så er jeg fornøyd:D :P word, haha 
|
|
|
 jess...
|
Avhengig
|
Avhengig
jeg er helt enig med brudbergs uttalelse...kjører også med brilla inni, ikke bare for utseendet, men fordi jeg unngår mye vind inn på tindingene...
|
|
|
 haha
|
Fersking
|
Fersking
Elsker slike tråder der frikjørere hakker på jibbere for filleting. Godt noen vet å lage liv
|
|
|
 usaklig
|
Medlem
|
Medlem
vil kalle det her en ganske usaklig diskusjon igrunn. hva er egentlig greia med å pirke på ALT jibbere gjør og har på seg. jeg har selv brilla under hjelmen, men hva er så farlig med det? om jeg skader meg pga det er jo det mitt problem. vi er en del av de som kjører i bakken nå, og grunnen til at vi bruker det vi bruker er fordi pk, tom wallisch og alle de der gjør det. om vi skulle sette oss ned å finne ut ting vi ikke liker ved offpist kjørere er det sikkert noe å ta tak i der å! men hvorfor gidde? alle som kjører ski om dagen har sin stil om hvem de ser opp til og hvem de er med. lev med det folkens, sånn er hverdagen!
|
|
|
|
|