Sitat Rampus:Problemet er vel at det ikke er "kult" blant posere, spesielt ikke dem med sekken full av skredsøkere og spader inne i skianlegget.
Det har ikke så mye med å være poser, helt ærlig, om man ikke har tro på eller sans for varmeelementer i hansker eller støvler.
(Jeg har dog større forståelse for bruk av batterivarme i støvlene, da disse er stive og harde, og ikke gir føttene særlig mulighet til å bevege seg og dermed få i gang blodsirkulasjonen når det er kaldt, samt støvlene er jo i kontakt med snøen en del mer enn hanskene)
Det at jeg uansett personlig mener at slike batteridrevne varmeelementer er gimmicks, skyldes min oppriktige mening at hvis man kler seg riktig, altså med godt fingertøy (varme hansker eller votter, som er både vind og vanntette), og tar på seg riktige alpinsokker, og setter føttene i støvler som ikke har stått ute i kulden før man tar de på) så skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å bli så fryktelig kald at man ikke orker å drive på skikjøring uten elektriske duppeditter. Da kan man heller ta en ekstra tur innom varmestua.
(Og bare så det er sagt, jeg kjører veldig sjelden med sekk når jeg holder meg i preppede bakker, og hvis sekken ER på, så kjører jeg ikke med skredsøker, søkestang og spade i preppet anlegg i hvert fall!)
Denne bruken av medbragt varme, tror jeg kommer av at mange synes tekniske/elektroniske duppeditter er fett i et forbrukersamfunn. Og så skal man vel ikke se bort ifra at enkelte velger slike varmeelementer fordi vi nordmenn generelt har blitt litt godt vant og bedagelige.
"Uff, det er så kaldt i snøen!"
Norrøna burde snart levere sine heldresser med innebygd sentralfyring. Kombinerer man en slik med varme i støvler, hansker, og i hjelm (batteridreven varme i øreputene), foruten varmetråder i bindingene så det ikke kommer snø og is på fotfestene, så er vi snart på riktig vei.
Om noen år, så reiser vi trolig til Gran Canaria med medbragt aircondion-drakt, siden det er så fryktelig varmt!!!
Les nå gjerne dette innlegget med litt sans for humor, da jeg ikke mener det så gravalvorlig!
(Hvis noen av dere ikke klarer det, så er dere vel muligens av typen som blir harmdirrende provosert av Otto Jespersen, siden han mener ALT han sier på tv...)