Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Batterivarma hansker
#132213 01/12/2008 8:30 PM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Fant nettopp ut at det eksisterte noe som hette batterivarma hansker, og for den saks skyld sokker. Alle som har vert litt på fjellet veit hvor surt det er og stå i 10 minusgrader mens du fryser på fingrene og føttene. Så er litt nyskjerrig på om dette er noe og investere i, eller bare noe tull? :P Varme fingrer i 20 minusgrader høres veldig fristende ut. :P

Gimmick
toth #132214 01/12/2008 10:56 PM
Avhengig
Avhengig

Jeg har helt ærlig ingen tro på batteri-varmelementer i hansker og skistøvler.

Når det gjelder hansker, så er det MYE bedre å investere i gode hansker, med bra varmeegenskaper. Da skal det MYE til for at du skal fryse.

Sist sesong, så var det minst et par dager hvor jeg kjørte hele dagen i ca -15 grader, pluss kraftig, sur vind, slik at den effektive kulden nok sikkert var minst -25 grader. Og med mine Hestra Gore-Tex hansker, så frøs jeg ikke på fingrene en eneste gang.

Det høres fint ut, men....
toth #132215 01/12/2008 11:02 PM
Fersking
Fersking

jeg tror ikke det er så veldig smart. Det er kanskje fint så lenge du har varme, men hava skjer når batteriet er flatt? Jo du vil trolig fryse enda mer. Så mitt forslag er at du kjøper noen skikklige hansker/votter. Ellers er vel trikset å ha bare hender uten beskyttelse så kort tid som mulig....

Re: Batterivarma hansker
toth #132216 02/12/2008 9:56 AM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sikkert bare noe tull, men om noen har prøvd dette hadde det vert morro og hørt hva de hadde og si.

Aldri engang hørt om det før i går så =p

Det funker...
toth #132217 02/12/2008 10:10 AM
Fersking
Fersking

Varmeelementer både i hansker og skistøvler fungerer, og med de nyeste batteriene fungerer det til og med bra.

Problemet er vel at det ikke er "kult" blant posere, spesielt ikke dem med sekken full av skredsøkere og spader inne i skianlegget.

Jeg har kjørt med varme i støvlene i en sesong, og det er helt gull. Jeg har ikke hansker med varme, men det har kona, og hun er veldig fornøyd.

toth #132218 02/12/2008 10:22 AM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hvordan er det med batteritid? Og hvilken type har du?

Noe annet som bør bemerkes?

Poser?
toth #132219 02/12/2008 10:31 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat Rampus:Problemet er vel at det ikke er "kult" blant posere, spesielt ikke dem med sekken full av skredsøkere og spader inne i skianlegget.

Det har ikke så mye med å være poser, helt ærlig, om man ikke har tro på eller sans for varmeelementer i hansker eller støvler.

(Jeg har dog større forståelse for bruk av batterivarme i støvlene, da disse er stive og harde, og ikke gir føttene særlig mulighet til å bevege seg og dermed få i gang blodsirkulasjonen når det er kaldt, samt støvlene er jo i kontakt med snøen en del mer enn hanskene)

Det at jeg uansett personlig mener at slike batteridrevne varmeelementer er gimmicks, skyldes min oppriktige mening at hvis man kler seg riktig, altså med godt fingertøy (varme hansker eller votter, som er både vind og vanntette), og tar på seg riktige alpinsokker, og setter føttene i støvler som ikke har stått ute i kulden før man tar de på) så skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å bli så fryktelig kald at man ikke orker å drive på skikjøring uten elektriske duppeditter. Da kan man heller ta en ekstra tur innom varmestua.

(Og bare så det er sagt, jeg kjører veldig sjelden med sekk når jeg holder meg i preppede bakker, og hvis sekken ER på, så kjører jeg ikke med skredsøker, søkestang og spade i preppet anlegg i hvert fall!)

Denne bruken av medbragt varme, tror jeg kommer av at mange synes tekniske/elektroniske duppeditter er fett i et forbrukersamfunn. Og så skal man vel ikke se bort ifra at enkelte velger slike varmeelementer fordi vi nordmenn generelt har blitt litt godt vant og bedagelige.

"Uff, det er så kaldt i snøen!"

Norrøna burde snart levere sine heldresser med innebygd sentralfyring. Kombinerer man en slik med varme i støvler, hansker, og i hjelm (batteridreven varme i øreputene), foruten varmetråder i bindingene så det ikke kommer snø og is på fotfestene, så er vi snart på riktig vei.

Om noen år, så reiser vi trolig til Gran Canaria med medbragt aircondion-drakt, siden det er så fryktelig varmt!!!

Les nå gjerne dette innlegget med litt sans for humor, da jeg ikke mener det så gravalvorlig!

(Hvis noen av dere ikke klarer det, så er dere vel muligens av typen som blir harmdirrende provosert av Otto Jespersen, siden han mener ALT han sier på tv...)

toth #132220 02/12/2008 10:45 AM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Vel, planen min per i dag er og stå 5-7 dager i uka i høyfjellet med tempraturer fra -10 til -25. Så all diskusjon om posing, forbrukersamfunn er irellevant. Intill denne sesongen så har jeg stått med 80'talls støvler så det og fryse på føttene har skjedd fra tid til annen. Kan godt hende det vil forandre seg fort med moderne slalomstøvler. :p

Spørsmålet mitt går til de som har prøvd slike dupeditter, og om det funker noe bedre en det og kjøpe seg noen skikkelige hansker fra starten av. Samt om batterilevetiden er god nok til at det er verdt og ta med seg

toth #132221 02/12/2008 10:47 AM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat tb77:(Hvis noen av dere ikke klarer det, så er dere vel muligens av typen som blir harmdirrende provosert av Otto Jespersen, siden han mener ALT han sier på tv...)

Er i grunn enig i mye av det Otto sier jeg. Kan ofte være mer sannhet der enn vi egentlig vil inrømme, så vi ler det bare bort. :P

toth #132222 02/12/2008 10:53 AM
Fersking
Fersking

var i hemsedal i fjor og det var minus 28 c. og når jeg da kjørte i høy fart (mye luft på hanskene i høy fart) er det sikkert minus plenty og tredve. jeg har hestra goretex til nesten 1000 kr og jeg skal love deg at jeg ble ISKALD på fingrene selv med "riktig"bekledning. de selger også noen varmeputer som varmer veldig bra. de er sånne engangsposer som funker på samme måte som en ispose(bare motsatt virkning) du kniper eller slår litt på de for å aktivere de. noen her synest hvist det er gimmick med elektriske hjelpemidler, så det er kanskje bare idioter som har oljeovn eller lignende i stua,når de bare kan kle seg "riktig". halloooo. poenget er å prøve å holde seg varm når det er som kaldest. samme F.. om det er svindyre hansker eller eletriske duppeditter. han lurte på om det funket eller er tull, og det er jo svart på at det funker så vær så vennlig å ikke kom med personlige meninger om gimmick og sånt pisspreik, svar på det vedkommende spør om. bra funker eller tull funker ikke.

Free speech...
toth #132223 02/12/2008 11:06 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat tdal:så vær så vennlig å ikke kom med personlige meninger om gimmick og sånt pisspreik, svar på det vedkommende spør om. bra funker eller tull funker ikke.

OK, jeg kunne ha svart på spørsmålet til trådstarter, greit nok... (Beklager at det ikke ble gjort.)

Men "vær så snill å ikke kom med personlige meninger..."???

Personlige meninger skal holdes vekk fra et forum...?

Du mener det alvorlig, eller?

Hva tror du vil være igjen av et nettsamfunn da, som f.eks FriFlyt, hvis folk skal kutte ut å si sin personlige mening!?

Jeg får ta det som en oppfordring. Altså det at jeg bør droppe å gi min personlige mening.

Godt at oppfordringer kun er nettopp det; et forslag.

Det kommer nok sannsynligvis til å fryse permafrost i helvete (og jeg må putte varmeelementer i hanskene mine) før jeg følger forslaget om å droppe å si min personlige mening...her inne, og andre steder.

:cool

toth #132224 02/12/2008 11:13 AM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Vær så snill og ikke avspor tråden. =) Men det er allerede for sent. Denne tråden har allerede bommet på linja si og er på god vei mot stupet. Kan hende vi går mot ett 108 meters dropp og ny verdensrekord her, men må inrømme at jeg tviler på at vi overlever det.

Så, om noen kunne ha postet litt av sine erfaringer med duppedittiske hansker med varmeelementer, og detmed styrt denne tråden tilbake mot linja før den treffer stupet hadde det vert veldig hyggelig.

toth #132225 02/12/2008 11:42 AM
Fersking
Fersking

til tb77. selvfølgelig får du ha personlige meninger,men det bør jo da være som et svar til det trådstarter spør om og det var vel du delvis enig i. men istedenfor avfeide du noe du aldri har prøvd fordi du personlig er mot dippedutter som stakkers ynkelige pyser må bruke.(litt fleipete ment) men synest det blir litt usakelig istedenfor å svare vedkommende. det er min personlige mening.:razzhar du prøvd tingen og synest det er søppel så si gjerne din personlige mening om hva som er dritt osv. eg kan gjerne si at snowboard er talentløst og noe fjortisser gjør men gjør selvfølgelig ikke det for jeg har aldri prøvd det. men nå begynner jeg selv å komme langt unna tråden så nå er jeg ferdig med min personlige mening. ps! hvis varme i hansker funker skal jeg gladelig prøve men er skeptisk,fordi jeg TROR (vet ikke) at det kan bli klumpete å ha inne i hansken:grin

OK
toth #132226 02/12/2008 11:55 AM
Avhengig
Avhengig

Jeg tar litt selvkritikk.

Ble litt mye personlige meninger, og ingen av de egentlig saklige i forhold til hva trådstarter ville vite!

Beklager det!

Frysing er kjipt!
toth #132227 02/12/2008 12:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gimmick eller ikke. Frysing er kjipt.En slik dings er sikkert kjekk å ha hvis man må av med hanskene i 20 minus for å pakke fellene i sekken, stramme skoa, sjekke kartet som ligger nederst i sekken eller hva det måtte være.

Når man først har blitt kald i så lave temperaturer hadde det vært digg med en liten boost for å få igjen varmen.

toth #132228 02/12/2008 12:54 PM
Entusiast
Entusiast

Om det funker eller ikke, er vel avhengig av om du pleier å fryse eller ikke. Tror selv jeg hadde svetta inne i hanskene om jeg hadde varme på.. fryser skjeldent, untatt ved ekstreme tempraturer da.

Derimot så har jeg flere kompiser som har eks. frostskader fra milletæret eller fått fingre ut av ledd, de fryser naturligvis MYE oftere en meg og gjerne bare med et par minus. Tror det ville funket for dem!

Om det er en god invistering avhenger jo om du føler behovet eller ikke smile

toth #132229 02/12/2008 1:18 PM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat tdal:hvis varme i hansker funker skal jeg gladelig prøve men er skeptisk,fordi jeg TROR (vet ikke) at det kan bli klumpete å ha inne i hansken:grin

http://www.mygreatoutdoors.co.uk/wp-content/uploads/2007/11/picture-18.pngSer ikke spesielt klumpete ut.

Fant nettopp dette bildet og denne siden:http://www.mygreatoutdoors.co.uk/blog/category/heated-gloves/

www.heated.no
toth #132230 02/12/2008 2:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

De selger faktisk innerhansker med varme. Kanskje det kan være noe.

toth #132231 02/12/2008 2:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

få mor eller besteforldre til å strikke noen gode ull votter også kjøper du noen gode vind votter... funker til alt slags vær...:)

toth #132232 02/12/2008 3:00 PM
Ivrig
Ivrig

Dersom hun også har greie på å "tove" disse blir det jo helt topp!!

toth #132233 02/12/2008 7:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg fått sånne til jul så lenge jeg kan huske å fungerer helt supert:)

toth #132234 02/12/2008 9:29 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg sverger til en litt tynnere ullvott innerst og GoreTex/Dermizax som ytterlag, funker alltid. Da ikke bare på ski, brukte dette på Øytun FHS, også under padling.

toth #132235 02/12/2008 9:30 PM
Fersking
Fersking

Sitat toth:Hvordan er det med batteritid? Og hvilken type har du?Noe annet som bør bemerkes?

Husker ikke hva hanskene heter, men tror det er Zanier (forøvrig Gore-Tex hansker). De har batterier fra ThermIc, og det samme har støvlene mine. De holder fint en hel dag på ski, så lenge du har dem på 1 eller 2 (de går til 3).

toth #132236 02/12/2008 9:50 PM
toth Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå