Hei!
Håper du får en god erfaring med løssnø fremover.
Har prøvd å lære opp en del mennesker å kjøre i løssnø (er instruktør), og det aller viktigste jeg har kommet frem til er å slappe av. Prøv å stå så normalt som mulig. Men ett par punkter er det jo.
1. Lik vekt på begge skia. Som nevnt over er det viktig å ha vekt på begge skia, fordi det er lettere at en ski skjærer ut om en legger mer vekt på ytterskia.
2. Prøv å IKKE lene deg bakover. Dette punktet avhenger veldig av hvor bratt bakken er og hvor hard snøen er, (og erfaring får man som kjente ved å gjøre noe mye). Grunnen til jeg sier dette er at man blir fryktelig sliten av å "henge" i støvlene når man kjører ski. Ikke vær redd for at tuppene forsvinner ned i snøen, det går kjempefint å kjøre med hele skia dekket av snø. Snø som slår over knær og lår gir en god følelse! (Er bakken slak og du sliter med å holde farten kan det hjelpe å legge seg bakpå, men mitt tips er da og finne en brattere bakke).
3. Kjør med skia mer samlet. Dette virker det som du allerede gjør, så keep going! Da hindrer du utskjæringer og du får bedre flyt.
4. Angrip snøen! I preparerte bakker kan man delvis la skia kjøre sitt eget løp, men å pudder MÅ man ha full kontroll over skia til enhver tid og virkelig bestemme hvor en selv vil kjøre.
5. Planlegg kjøringa. Se for det ett sted til vil kjøre til. Og ta pause der. Ta hyppige pauser i starten, pudder skal være mer slitsomt enn bakke og du trenger all den lårstyrken du kan få.
6. Hochenlastung! Hehe, vet ikke noen god oversettelse på dette til norsk. Men prinsippet er som alltid på ski, når man går inn i en sving vil man ha minst mulig trykk mellom skia og snøen. Da reiser man seg litt. Når man er ca halveis i svingen trykker man skia ned i snøen for å sette fart i svingen. Denne teknikken bruker man ofte i pudderkjøring, (kanskje ikke så mye nå lenger med fete planker). Siden det ikke er stålkantene som svinger i pudder, men formen på selve skia er det viktig å legge press på skia slik at de bøyer seg. Dermed har man mer kontroll på skia, og det er lette og rotere og fullføre svingen. (Dette siste punktet er litt vanskelig å forklare, men sjekk på internett om man kan finne noen videoer om emnet.)
7. HA DET GØY!! Men må virkelig prøve og feile når man skal lære seg noe nytt. Så om du ikke får det til første, andre eller tiende gangen... prøv enda en gang til! Husk at skikjøring skal være morsomt!
8. Ta mange pauser. Jeg gjentar meg selv her, men uten å ha krefter i bena blir man fort sliten og lei.
Ble litt langt dette, men er i allefall slik jeg har fått mange til å like løssnøkjøring!
Lykke til!!