Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit Zzeus TF-X eller Scarpa Typhoon?
#131903 20/11/2008 7:06 PM
tang Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har tenkt å investere i en freeridesko med gåfunksjon i kombinasjon med mine Marker Duke og K2 Seth Vicious til både heibasert freeride og toppturer. Disse skoene skal visstnok også funke bra med vanlige alpinbindinger. Hvilken av disse skoene bør jeg gå for? Noen som har fått testet disse skoene og har noen erfaringer å dele?

Re: Dynafit Zzeus TF-X eller Scarpa Typhoon?
tang #131904 20/11/2008 7:13 PM
Entusiast
Entusiast

På min skojakt kom jeg fram til at disse to var for smale. Nærmere undersøkelser viste at de passer folk med en lest på under 100mm bredde. Den urharry Salomon Ghost falt også fra pga bredde.

Etter en lengre prøverunde har jeg endt opp på Black Diamond Factor, men har ikke greid å finne noe negativt om disse to heller. Har ikke fått kjørt en meter så jeg har ingen erfaring med Factoren heller :P

Synd det ikke er flere store, stive støvler med god gåfunksjon. Full Tilt sine støvler ser ganske festlige ut! Lange Banshee også, men ingen av disse kan løse ut ankelen når man skal gå.

Unnskyld, men..
tang #131905 20/11/2008 8:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har du prøvd BD factor? Jeg er selv ganske bred i foten og prøvde denne nå nylig. Jeg syntes at det var en rimelig så smal sko. Nå var det særlig i hælen den klemte til, noe så j.... og. Men siden jeg er bred i forfoten (plattfot) og ganske så smal i ankelen så var jo det litt rart. Ikke det at den var romslig foran, forøvrig. Har også prøvd Salomon ghost og den synes jeg var psaselig foran, men litt for bred i ankelen. Tror forøvrig at det vil være en god sko for folk som har en ganske normal fot. Er selv på jakt etter en randonnèstøvel av det stivere slaget. Innehar i dag en Scarpa spirit 4, men den er for trang fremme, men alt for romslig i hælen. Så romslig at jeg får gnagsår i hælen når jeg går pga. at foten går opp og ned inne i skoen. Og den er ikke for stor i henhold til lengde. Så det var nok ikke skoen for meg. Forøvrig synes jeg at den blir for puslete for litt hardere kjøring. Litt mer av enn "gå" sko enn "kjøre" sko. Er selv nysgjerrig på Dynafit Zzeus, men har ikke fått prøvd den ennå. Men det høres nå ut som en god sko i alle fall. Når jeg nå allikevel rabler i vei her kan jeg jo nevne at jeg har prøvd en sånn Full Tilt sko og. Rare greier. Rimelig smal, med en eller annen merkelig kul som presset opp i fotbladet. I skaftet hadde jeg vel 4-5cm med luft mellom legg og sko, og da dro jeg til spenner og strap det jeg våget uten å ødelegge hele greia.

Har itj prøvd dein nei;)
tang #131906 20/11/2008 8:45 PM
tang Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har ikke prøvd BD factor nei. Jeg var innom VPG forleden og prøvde Dynafit Zzeus TF-X i min str. 29. Høyre fot satt som et skudd, men venstre tok noe j.. akkurat under fotbuen. Fryktelig anstrengende å ha på m.a.o. De mente at ved oppvarming av innerskoen og ved en spesialsåle så ville dette bli knall. Ikke vet jeg, men jeg håper. Jeg har tidligere slitt med det samme problemet med telemarkstøvler (Scarpa T1)som du nevner at de er litt trange foran og bredere bak. Har derfor hatt et halvnr. for store sko, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle slippe det. For store sko blir aldri optimalt. En lokal forhandler her på Oppdal skal få oppover et par Typhoon slik at jeg får prøve. Det jeg er spent på itillegg til om skoa passer min fot er som de er stive nok til litt røffere kjøring i forhold til Zzeuz. De virket utrolig bra!

Tilpassing.
tang #131907 20/11/2008 9:09 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I følge hjemmesiden til VPG så driver de med tilpassing av støvler m.m. Da har de sikkert peiling på hva som skal til angående størrelse og slikt. Har sett Typhon i butikk her i Tromsø, men ikke prøvd. Synes, uten å ha prøvd noen av dem, at Zzeus-støvelen ser mer aggresive og kjørerettet enn typhon-støvelen, som gir meg litt følelsen av å bare være en litt mer aggressiv spirit 4 (spirit 5?:razz).

Ja,helt enig..
tang #131908 20/11/2008 9:33 PM
tang Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er allikevel spent på å prøve Scarpa`n. Er spent på vinklinga og stivheten. "Ein må frampå for å koinn dra på;"). Jeg synes de fleste randoskoene er for lite vinklet fordi at de skal være så gode å gå med. Bare pga. det så får de for dårlige kjøreegenskaper. Det er klart en kan venne seg på mye rart, men..

Javisst, har Trygve og co peiling på tilpassing av sko. Ifølge de blir aldri Pebax i skallet like stivt og bra som polyurethane som det er i alpinsko og nå også i Zzeus.

De ville allikevel vært interessant å hørt i fra noen som hadde prøvd begge disse skotypene med ski på bena før en evt. avgjørelse. Rop ut hvis det er noen der ute:)

Så langt, takk for kommentarer:wink

tang #131909 20/11/2008 11:00 PM
Entusiast
Entusiast

Joda, jeg har prøvd Factor og vet hva du mener med at hælen er trang. Den har også lav vrist og er på mange måter litt sær. Mulig det er vristen som gjør at du opplever den som tang foran. Men lesten på det bredeste er 4-5mm bredere i Factor enn hos Scarpa. 98mm mot 102mm om jeg ikke husker helt feil. Målene står oppgitt i dealers handbook som noen av oss har adgang til :wink Alle finner på en måte sin passform, og den tighte hælen hos Black Diamond passer meg fint! Dog ikke nødvendigvis alle andre.. En siste ting som du skal huske på er at både hos Dynafit og Black Diamond, så har man spesielt mye å gå på når man varmer opp innerstøvelen!! Med andre ord oppleves Black Diamond som trangere enn den vil være etter den er tilpassa og klemt sammen her etter foten din her og der!

Salomon og Dynafit er noe av det smaleste jeg har hatt på føttene mine. De presset såpass sammen på sidene at fotbladet sto i bue inni skoen. Nå skal det sies at alpinstøvler er til å begynne med såpass tighte at det er vanskelig å kjenne dette og det begynte ikke sige inn at det var tilfellet før jeg hadde tråkka rundt i de støvlene i omtrent en time i butikken. Jeg har ikke prøvd Zzeus, men har prøvd Zzero 4 og 3 for å få et inntrykk av passformen til Dynafit.

Scarpa kjenner jeg fra før av, og selve lesten er ikke bredere, men det er nok "rom" i bredda til at jeg kan akseptere de. Men på lengre økter nytter ikke thermosåler eller noe, det gjør bare for vondt under fotbladet som følge av at det blir klemt sammen.

Crispi sitter som et forbanna skudd, men lager ikke sko i det segmentet.

Black Diamond lager sko for første gang. Not. De eier Scarpa og har kjøpt seg inn i Atomic for å få litt mer racingkompetanse. Disse støvlene har jeg tro på. Ble forøvrig sjarmert av stramminga på innerstøvelen som jeg kjenner igjen fra snowboardskoene mine! Festlig løsning. Fleksen skal være litt mykere enn hos Salomon, men gåfunksjonen er noe av det bedre! Aner ikke hvordan den er på Zzeus, men Dynafit er nå topptur-spesialister så det er liten grunn til å tvile :wink Hvis det man jakter på er en råtass av en sko for frikjøring, så tror jeg Salomon Ghost, Full Tilt eller Lange Banshee er verdt å kike på. Ingen av disse har gåfunksjon desverre...

factor på østlandet
tang #131910 20/11/2008 11:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hvor selges/prøves factor og/eller zzeus på østlandet?

tang #131911 21/11/2008 4:01 PM
Fersking
Fersking

Jeg har god erfaring med Seth, Duke og Scarpa Spirit4. Gode og gå med og stabile og stive å kjøre med. Bruker de også i vanlige alpinbindinger og jeg er fornøyd. Men dette er subjektivt og skoene passer godt til mine ben - så vet du det.

Mulig brannfakkel...
tang #131912 21/11/2008 4:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nå vil jeg understreke at hvorvidt en sko passer til en fot er individuelt og helt essensielt i valg av sko.Jeg har et par Spirit 4, og som jeg har nevnt passer de ikke min fot. Likevel vil jeg våge å kaste inn denne mulige brannfakkelen og si at man ikke på noen måte kan sammenligne Scarpa Spirit 4 med en fullblods alpinsko. Likeså tror jeg at den som er på utkikk etter en randosko med virkelig gode og aggressive kjørekunnskaper bør se en annen vei. Jeg har i den sammenhengen langt mer tro på Dynafit Zzeus, BD Factor og Garmont Radium.

Endte opp med Scarpa Typhoon..
tang #131913 06/12/2008 10:29 PM
tang Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Endte opp med Typhoon. Den passet foten min bedre enn Zzeus TF-X. Har kjørt på de i 3 dager nå. Knall sko som anbefales på det sterkeste!

BD Factor
tang #131914 17/12/2008 12:20 AM
Fersking
Fersking

Kjører med BD factor på Dukes og Coombas og hyler som en liten nge hver gang. Factor er så latterlig gode sko, at jeg får ikke fullrost dem. Litt trange til å begynne med, men setter seg fint etter en oppvarming. Trang hælen (fint for meg), plass til svømmeføtter, lav vrist. Gåfunksjonen er helt brutal. Boa-strammingen gjør i tilegg at du kan slakke på spennene, og da er det bare kos å gå opp. Anbefales på det aller varmeste.

Scarpa TX pro
tang #131915 14/01/2009 1:52 AM
BPG Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Noe som har prøvd denne, er vel egentlig en telemark sko (NTN) ,men kan brukes på randonee bindinger,hadde jo vært fint å hatt en sko som man kunne bruke til begge deler, har vurdert Zzeus TF-X, men har ikke hatt den inne i noen butikker som jeg har vært i, skal til Hemsedal i helgen, håper de har den inne der, har normal fot , med litt lav rist, noen som har noe å anbefale, trenger en stiv sko, siden jeg er 195 og over 100 kg smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå