Joda, jeg har prøvd Factor og vet hva du mener med at hælen er trang. Den har også lav vrist og er på mange måter litt sær. Mulig det er vristen som gjør at du opplever den som tang foran. Men lesten på det bredeste er 4-5mm bredere i Factor enn hos Scarpa. 98mm mot 102mm om jeg ikke husker helt feil. Målene står oppgitt i dealers handbook som noen av oss har adgang til :wink Alle finner på en måte sin passform, og den tighte hælen hos Black Diamond passer meg fint! Dog ikke nødvendigvis alle andre.. En siste ting som du skal huske på er at både hos Dynafit og Black Diamond, så har man spesielt mye å gå på når man varmer opp innerstøvelen!! Med andre ord oppleves Black Diamond som trangere enn den vil være etter den er tilpassa og klemt sammen her etter foten din her og der!
Salomon og Dynafit er noe av det smaleste jeg har hatt på føttene mine. De presset såpass sammen på sidene at fotbladet sto i bue inni skoen. Nå skal det sies at alpinstøvler er til å begynne med såpass tighte at det er vanskelig å kjenne dette og det begynte ikke sige inn at det var tilfellet før jeg hadde tråkka rundt i de støvlene i omtrent en time i butikken. Jeg har ikke prøvd Zzeus, men har prøvd Zzero 4 og 3 for å få et inntrykk av passformen til Dynafit.
Scarpa kjenner jeg fra før av, og selve lesten er ikke bredere, men det er nok "rom" i bredda til at jeg kan akseptere de. Men på lengre økter nytter ikke thermosåler eller noe, det gjør bare for vondt under fotbladet som følge av at det blir klemt sammen.
Crispi sitter som et forbanna skudd, men lager ikke sko i det segmentet.
Black Diamond lager sko for første gang. Not. De eier Scarpa og har kjøpt seg inn i Atomic for å få litt mer racingkompetanse. Disse støvlene har jeg tro på. Ble forøvrig sjarmert av stramminga på innerstøvelen som jeg kjenner igjen fra snowboardskoene mine! Festlig løsning. Fleksen skal være litt mykere enn hos Salomon, men gåfunksjonen er noe av det bedre! Aner ikke hvordan den er på Zzeus, men Dynafit er nå topptur-spesialister så det er liten grunn til å tvile :wink Hvis det man jakter på er en råtass av en sko for frikjøring, så tror jeg Salomon Ghost, Full Tilt eller Lange Banshee er verdt å kike på. Ingen av disse har gåfunksjon desverre...