Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bjørkliden og Abisko vs Riksgrensen?
#131864 19/11/2008 10:22 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har vært i Riksen og lurte om på om noen har kjennskap til de andre to stedene? Er svært nysgjerrig på Arctic Pass som gir adgang til disse tre stedene pluss Narvik. Ville vært en fir tur på nyåret.

Noen som har en stor campingbil til låns i Nord-Norge?

Re: Bjørkliden og Abisko vs Riksgrensen?
Peddyslate #131865 20/11/2008 2:26 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ingen? Altså som vet noe om disse stedene, ikke om dere har en campingbil smile

tja..
Peddyslate #131866 20/11/2008 3:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er det bra snøforhold så ville jeg nå definitivt dratt til Riksgränsen eller Narvik. Abisko er 1 eldgammel stolheis som gir tilgang til ca 500 hm med mye potensielt bra offpiste. Eller det er vel omtrent bare offpiste. Abikso er vel verdt turen bare siden det er en eksotisk plass uten særlig tilrettelegging og midt i Lappland. Bjørkliden har 5 heiser og 400 hm. Mye slakt terreng, men det finnes noe småtteri innimellom. Sesongen starter seint, men det vet du vel.

Peddyslate #131867 20/11/2008 7:25 PM
Medlem
Medlem

Har ikke vært i abisko selv, men har prøvd ut både riksen og björkliden en del ganger. Hvis du liker offpiste og bratt/variert terreng er riksgränsen plassen for deg. Etter det jeg kan uttale meg om er björkliden litt mer familierettet. Kun ett "område" med offpiste (svarta björn) som ikke er noe særlig utfordrende. Men til gjengjeld har de vel en liten terrengpark, men har ikke så mye erfaring med den at jeg kan si om den er bra eller dårlig.Anyways, tror begge plassene tilbyr heliskiing;) Riksen gjør ihvertfall det.Abisko ble omtalt i et nummer av friflyt i fjor (sorry, husker ikke hvilket nummer) som snøsikkert og fint for offpisteorienterte:) Er sugen på å sjekke ut plassen i vinter.

Peddyslate #131868 20/11/2008 8:01 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har regnet litt på det og kommet fram til at hvis man tåler å dele rom med tre andre, så kan man komme seg Tromsø-Narvik-Bjorkliden + opphold i fire dager + pass i fire dager + Bjorkliden-Narvik-Tromsø for, worst case, 2500,- med dagskurs knapt 2100,-

Veldig dyrt er det altså ikke...

Peddyslate #131869 21/11/2008 10:11 AM
Medlem
Medlem

Har kjørt en god del i Riksengrensen, litt på Bjørkliden og har sett anlegget i Abisko, men aldri kjørt der. Er veldig enig med de over at Riksgrensen er tingen om du liker offpist i bratt terreng. Liker spesielt de svarte utråkkede "løypene" som ligger på norsk side av grensen. Tror også at både Riksgrensen og Bjørkliden har heliskiing. Som absent sier så har de en liten park på Bjørkliden, men jeg vet ikke hvor aktuelt det er for Cash is king. :wink

Når man er på skitur så er jo halve gleden å dele rom med andre likesinnede. De tre stedene i Sverige ligger såpass nært hverandre så det er ikke noe problem å forflytte seg på morgenen før bakkene åpner kl ni (så fremst ikke afterskien henger igjen fra dagen før). Jeg vil tro at det dyreste er å bo på Bjørkliden. Riksgrensen har noen knøttsmå tomannsrom de kaller "skidåkarrum" som er ganske billige. Jeg vil tro at det aller billigste er å bo på Abisko. Der er det også en skikkelig butikk.

En annen ting du bør ta med i betraktningen er når du bør reise. Jeg har vært på guttetur på Riksgrensen i februar de tre siste årene og det har blitt minimalt med skikjøring pga været. Riksgrensen er veldig utsatt for vind og fordi det ikke er noe skog der blåser alt pudderet bort. Det bruker å være bedre forhold i mars/april/mai. Merk at jeg skriver bruker. Den beste dagen jeg har opplevd på Riksgrensen hadde jeg åpningshelgen i februar for ca. åtte år siden. Du bør i hvert fall sjekke forholdene før du drar.

Peddyslate #131870 21/11/2008 10:31 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Trives veldig godt i Riksen med unntak av når været har enten ødelegger føret eller utsikten. I fjor var jeg der i midten av mars, og da var det helt håpløst med bare deathcookies overalt! Det var som å kjøre ski i et grustak...

Men sånn været har oppført seg så langt i år er jeg i helspenn og er BOMBESIKKER på at det blir bra :grin Tror ikke jeg gidder bry meg med Abisko eller Bjørkliden. Får heller se om jeg ikke kommer meg til noen av de store norske evt til alpene med tid og stunder.

Ehh.. Mr Pink? Har jeg mast så mye om skiene mine? :wink Ja ok, så har jeg fått dilla...

Peddyslate #131871 16/12/2008 11:15 AM
Fersking
Fersking

Abisko har størst potensiale for en skiopplevelse av de 3 grensestedene, men jeg har ikke funnet særlig pudder de gangene jeg har vært der. Fra toppen av Nuolja/Njulla er det muligheter for ganske heftige linjer i opptil 250-300 hm, men det krever 300 høydemeter til fots fra heisen, retning nord. Sørover er det en liten transportetappe før henget. Her er det mer skredutsatt. Uansett retning blir det litt transportkjøring i skog til heisen til slutt, men det finnes oftest skiløyper man kan følge. Det er også mulig å kjøre nært eller i heistraseen. Heisen i seg selv er spennende, og den er trolig dårligere vedlikeholdt enn på de "normale" skistedene. Har lest om fhv fersk (5-6 år?) ulykke der, uten at jeg har detaljer. Uansett, Nuolja offpiste er regnet som et varemerke i de rette kretsene.

algeir
Heliski Riksen og Bjørkliden
Peddyslate #131872 17/12/2008 12:08 AM
Fersking
Fersking

Hvis man svinger seg oppover til Lappland anbefaler jeg på det sterkeste å koste på seg en heliskirunde. Det tilbys både fra bjørkliden (www.arcticelements.com) og fra riksgränsen. Var der oppe i Mai i fjor, hardt i bakken, fantastisk føre oppe i fjellet. 3000 høydemeter på 2 timer, ca. 1800,- Godt verdt det. Kjøp med bamsebrus selv, så er de 1800 spart inn første kvelden på aferski!

Heliski Riksen og Bjørkliden
Peddyslate #131873 17/12/2008 12:08 AM
Fersking
Fersking

Hvis man svinger seg oppover til Lappland anbefaler jeg på det sterkeste å koste på seg en heliskirunde. Det tilbys både fra bjørkliden (www.arcticelements.com) og fra riksgränsen. Var der oppe i Mai i fjor, hardt i bakken, fantastisk føre oppe i fjellet. 3000 høydemeter på 2 timer, ca. 1800,- Godt verdt det. Kjøp med bamsebrus selv, så er de 1800 spart inn første kvelden på aferski!

Abisko rule
Peddyslate #131874 20/02/2009 10:31 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Av de 3 svenske skistedene er det Abisko som klar nr 1 dersom det er offpist og muligheter for bratte linjer som gjelder. Narvik stiller helt i egen klasse og er vær og snøforholdene bra er det norske ordentlige fjell som rule.....