Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Salomon Rocker
#130654 11/10/2008 4:59 PM
boriz_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som kjenner disse skiene?Ser at de veier 5,8 kg, og det betyr vel at de er ganske tunge?Hadde Kantana med Duke tidligere og de var ikke akkurat lette de heller, men jeg finner ikke noe om vekt på hjemmesiden til Vølkl...

Re: Salomon Rocker
boriz_ #130655 11/10/2008 5:26 PM
Entusiast
Entusiast

Det betyr at de er av de tyngste.

Rocker er en sykt bra pudderski, men har rimelig begrensede allroundegenskaper. Definitivt en ski nummer to (eller tre).

Allround/pudder
boriz_ #130656 11/10/2008 5:47 PM
Fersking
Fersking

det er ikke helt riktig at de trenger å være nr 3 i rekken av ski. De er helt klart en pudderski som er lett den beste skien jeg har kjørt på. Men, den har en stiv bakski, som gjør den mye mer anvendelig en ski med rocker i begge ender. Den er mer stabil i landinger, og fester bedre ved litt hardere underlag, en bare ren pow.Såå, selvom jeg kjører for Salomon, kan jeg absolutt anbefale denne skien. Den funker overraskende bra ved litt mer varierende forhold. Den ble bla brukt av en Int SAlomon kjører under RFC i år. Og der var det langt fra pow.

Ps, de er forholdsvis tunge ja. men det merker du ikke noe til når du har de på beina

boriz_ #130657 11/10/2008 7:49 PM
Entusiast
Entusiast

Enig at du ikke kjenner vekta når du kjører på de.

Kult å høre at du liker de så godt, jeg har bare testet dem noen turer, og selv om de satt med en gang i løssnø og generell offpiste, synes jeg de var helt horrible i bakke tilbake til heisen.

RFC
boriz_ #130658 11/10/2008 9:20 PM
Avhengig
Avhengig

Ikke for å være altfor vanskelig, Even_Bigtrix, men den gjennomsnittlige skikjører kjører ikke ski på et nivå som gutta som kjører store linjer under Røldal Freeride Challenge...

De som deltar der, er såpass dyktige skikjørere, at de sikkert hadde klart å komme seg ned fra fjellet med et par slitte NATO-planker med rustne, uslipte stålkanter.

Så, det gir ikke et helt riktig perspektiv for en som er på utkikk etter en bestemt modell, at en kjører for et pro-team klarer å håndtere en ski i samme pokker hva slags snøforhold det er.

Det blir litt som å anbefale K2 Hellbent som en bakke-carver fordi Seth Morrison fint klarer å bruke de i preppet terreng...

Test
boriz_ #130659 11/10/2008 11:57 PM
Fersking
Fersking

Vil anbefalle deg å lese testen i nyeste Åka skidor, de er nemlig testet der.

har ikke testet de selv, men de jeg kjenner som kjører på de er veldig fornøyd! /Steffen

boriz_ #130660 12/10/2008 12:51 AM
Fersking
Fersking

Sitat tb77:De som deltar der, er såpass dyktige skikjørere, at de sikkert hadde klart å komme seg ned fra fjellet med et par slitte NATO-planker med rustne, uslipte stålkanter. preppet terreng...

Nå har vel ikke Nato-planker stålkanter :S

Ah
boriz_ #130661 12/10/2008 8:36 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat Hnesse:<blockquote><p>Sitat tb77:De som deltar der, er såpass dyktige skikjørere, at de sikkert hadde klart å komme seg ned fra fjellet med et par slitte NATO-planker med rustne, uslipte stålkanter. preppet terreng...

</p>

Nå har vel ikke Nato-planker stålkanter :S

</blockquote>

Ikke rart de er rustne og uslipte da...

:razz

he he

Jeg husket litt feil ang. NATO-planker (var i kavaleriet under førstegangstjenesten, og min avdeling brukte aldri NATO-planker)

tb77
boriz_ #130662 12/10/2008 11:40 AM
Fersking
Fersking

enig med deg der, på et vis. Nå skal det legges til at den jeg refererte til var faktisk en jente, og hun hånderte de bra. Kjenner ikke til nivået til han som er ute etter nye ski, men er han ute etter ski som dette regner jeg med han har et bra nivå, og han klarer da fint å håndetere Rockern;)Men, bra innlegg;)

Jeg kjører selv mye ski, og den funker bra uansett.. MEN, etter endt skidag på vei ned mellom turister i en isete løype , er det ikke så enkelt. Man tar ikke dette med i bergegningen når du skal ha slike ski.. det er kun til transport innimellom man kjører i løype, og da er det ikke så farlig om de er litt vinglete..;)Løp og kjøp!

Rocker vs Kuro
boriz_ #130663 12/10/2008 12:41 PM
boriz_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for mange gode råd

Kjørte på Kantana og Blizzard Kreitler pro i fjor så jeg vet at dette ikke er bakke skiImidlertid er jeg positiv overrasket over hvordan de nevnte skiene fungerer i løypa, så lenge det ikke er veldig isete og hardt....

Valget står mellom Rocker og Kuro (må bare teste rocker ski), men jeg er litt skeptisk til at skien er bøyd hele veien.Hvodan er dette hvis man lander eller kommer litt bakpå?Noen som har erfaringer med Kuro eller liknende ski?

Veide forøvrig Kreitler Pro skiene i går og de veier det samme som Rocker....

Jo
boriz_ #130664 12/10/2008 12:47 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Even_Bigtrix:enig med deg der, på et vis. Nå skal det legges til at den jeg refererte til var faktisk en jente, og hun hånderte de bra. Kjenner ikke til nivået til han som er ute etter nye ski, men er han ute etter ski som dette regner jeg med han har et bra nivå, og han klarer da fint å håndetere Rockern;)

Bra poeng. Jeg er enig med deg i det. Man vil jo anta at en som såvidt klarer å komme seg ned en grønn nedfart ikke går til innkjøp av en ski som Salomon Rocker. (Mener ikke deg, Boriz...kun generelt)

boriz_ #130665 12/10/2008 2:01 PM
Entusiast
Entusiast

Her er mine erfaringer med ski med omvendt spenn:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215

Og her er et forsøk på å lage en guide i jungelen av pudderski, samt linker til nyttige nettsteder:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55730

SiSt

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå