Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fritschi Diamir Freeride Plus el Duke Marker?
#130565 07/10/2008 3:38 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Venter inn et par ski på 155-128-150 som jeg vet kommer til å bruke til å gå på topptur med - utrolig nok... I utgangspunktet hadde jeg tenkt å smekke på et par Hammerheads og kjøre telemark, men et vondt kne kan sette en stopper for sånne planer. Skal ta røntgen snart og vi får se... Men om dersom det blir dårlige nyheter så blir det alpingbinding på meg. Spørsmålet er bare hvilken? Som telemarkskjører vet jeg ikke hva DIN er eller hvilken verdi man bør ha? Jeg er 182cm og 78kg og ikke veldig ultraaggressiv...

Re: Fritschi Diamir Freeride Plus el Duke Marker?
Peddyslate #130566 07/10/2008 4:01 PM
Entusiast
Entusiast

Duke er stivere, har bredere fotavtrykk på skien og dermed (teoretisk) bedre kraftoverføring. Du finner DIN-skalaer på nett eller kan spørre i butikk, men utfra de dataene du oppgir gjetter jeg anbefalt DIN 7. De fleste som kjører mye skrur DIN-verdien høyere enn anbefalt og det varierer mellom bindinger/merker/modeller hva man stiller de inn på selv om det i teorien skal være likt. Elastisitet i bindingen spiller en rolle her.

Selv har jeg et par Duke, kjører med de på 11, selv om anbefalt DIN for min del er 8. Dette pga problemer med at de slapp for lett. Du kan spare noen kroner på å kjøpe Baron istedetfor Duke, denne skal i være omtrent likeverdig, men har DIN-versi opp til 12.

diamir
Peddyslate #130567 22/10/2008 5:49 PM
Entusiast
Entusiast

jeg har diamir og selv om jeg har den på 12 Din som er maks detter de av !!!! syns det ikke er noe bra bindinger. virker ikke solid nok. Jeg har gått over til marker jeg nå, og det er beedre!!! jester og duke Du burde gå for Duke

stram...
Peddyslate #130568 22/10/2008 11:08 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat SiSt:Duke er stivere, har bredere fotavtrykk på skien og dermed (teoretisk) bedre kraftoverføring. Du finner DIN-skalaer på nett eller kan spørre i butikk, men utfra de dataene du oppgir gjetter jeg anbefalt DIN 7. De fleste som kjører mye skrur DIN-verdien høyere enn anbefalt og det varierer mellom bindinger/merker/modeller hva man stiller de inn på selv om det i teorien skal være likt. Elastisitet i bindingen spiller en rolle her.Selv har jeg et par Duke, kjører med de på 11, selv om anbefalt DIN for min del er 8. Dette pga problemer med at de slapp for lett. Du kan spare noen kroner på å kjøpe Baron istedetfor Duke, denne skal i være omtrent likeverdig, men har DIN-versi opp til 12.

Om du sliter med at bindingen din slipper...Hva med å stramme de inn ett hakk i lengde rettningen? Duke og jester sitter veldig hardt pga ekstra store fjærer i forhold til andre bindinger så om du mener den slipper for lett ved normal kjøring etter det du skal ha den på kan de være for store for din støvel!

Eventuelt...utregninga på din skalaen er utifra hvordan man kjører i løype og ut i fra en vanlig person som er nybegynner medium eller ekspert. Så om du kjører hardt kan du bare droppe din skalaen og gå etter hva du føler for selv! Botten og en halv til baks som svenskene sier! laugh

Peddyslate #130569 23/10/2008 3:06 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg tror nesten det må bli Duke... Jeg veier 78kg, er 182cm lang, har vent meg til ski på mer enn 185cm og har en forkjørlighet for sleive klippehopp med klønete landinger hvor jeg bruker mye ren benstyrke for å få balansen tilbake. Kombinert med superfats er vel saken grei... Fiska egentlig mest etter en unnskyldning for å spare en tusenlapp :P Menmen! Vil jo ikke være en cheapass!

Gå for Duke
Peddyslate #130570 23/10/2008 8:53 AM
Medlem
Medlem

Fritschi'n er for veik for en så bred ski.

Peddyslate #130571 23/10/2008 11:03 AM
Entusiast
Entusiast

Har begge bindingene. Også fornøyd med begge. Men skulle jeg velge en tar jeg DUKEen. Fritchien er lettere, samt har høyere hælløftere. Men i og med at du har tatt valget om fete tunge ski (har gjort det samme)gjor ikke noen 100 gram så stor forskjell. Jo bredere ski jo mer rikitg blir DUKEen. Som SiSt påpeker er DUKE bredere monteringsfeste mao bedre kraftoverføring til kantene + andre fordeler. Når det gjelder ufrivelig binding utløsning (UBR) så har jeg ikke hatt det problemet med noen av bindingene.Veier 75 + utstyr/klær og kjører Marker bindinger på 9/10. Salamon på 8/9. Marker løser lettere ut en f.eks Salamon. BARON er vel en rimligere variant av DUKE og går opp til 12 (Tror jeg). Men mulig den tåler mindre pga mer plast og mindre metal.

Peddyslate #130572 23/10/2008 12:26 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Ole-Kr:<blockquote><p>Sitat SiSt:Duke er stivere, har bredere fotavtrykk på skien og dermed (teoretisk) bedre kraftoverføring. Du finner DIN-skalaer på nett eller kan spørre i butikk, men utfra de dataene du oppgir gjetter jeg anbefalt DIN 7. De fleste som kjører mye skrur DIN-verdien høyere enn anbefalt og det varierer mellom bindinger/merker/modeller hva man stiller de inn på selv om det i teorien skal være likt. Elastisitet i bindingen spiller en rolle her.Selv har jeg et par Duke, kjører med de på 11, selv om anbefalt DIN for min del er 8. Dette pga problemer med at de slapp for lett. Du kan spare noen kroner på å kjøpe Baron istedetfor Duke, denne skal i være omtrent likeverdig, men har DIN-versi opp til 12.

</p>

Om du sliter med at bindingen din slipper...Hva med å stramme de inn ett hakk i lengde rettningen? Duke og jester sitter veldig hardt pga ekstra store fjærer i forhold til andre bindinger så om du mener den slipper for lett ved normal kjøring etter det du skal ha den på kan de være for store for din støvel!

Eventuelt...utregninga på din skalaen er utifra hvordan man kjører i løype og ut i fra en vanlig person som er nybegynner medium eller ekspert. Så om du kjører hardt kan du bare droppe din skalaen og gå etter hva du føler for selv! Botten og en halv til baks som svenskene sier! laugh

</blockquote>

Helt rett observert. Trykket i bindingen er viktig for at de løser ut rett.

Mine Dukes er dog riktig innstilt ihht. Markers tech manual. (Justeringsskruen er flush med casingen bak når støvelen er i bindingen.)

Når det gjelder DIN-skalaen har du også helt rett. Poenget mitt var at jeg liker å starte på anbefalt nivå hvis det er snakk om en binding jeg ikke har brukt før. Liker heller å løse ut for lett enn at det ikke slipper uansett. Erfaringen tilsier at DIN-verdien ikke nødvendigvis korresponderer fra binding til binding når det gjelder hvor lett de slipper. De slipper ved samme kraftbelastning på samme DIN-verdi (ellers ville de ikke blitt sertifisert), men muligens ved ulik kraftimpuls. Her spiller vandringen i bindingen inn.

Neste tips.../spørsmål..
Peddyslate #130573 23/10/2008 1:02 PM
Avhengig
Avhengig

Har du nye eller gammle støvler?Slitte såler kan også gi et utslag på om bindingen slipper tidligere. Sleit med det selv i fjor til jeg bytta såler! Da ble det bare gromt igjen!

Peddyslate #130574 23/10/2008 1:08 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Planen er å kjøpe flett nye støvler. Tror ikke akkurat at Scarpa T2X sitter spesielt godt i alpinbindinger wink Blir vel en toppmodell eller den rett under fra det merket jeg måtte komme fram til sitter best på foten. Så lærer jeg meg alltids å kjøre med fleksen og andre karakteristikker som støvelen måtte ha.

Peddyslate #130575 23/10/2008 1:18 PM
Entusiast
Entusiast

Spik nye Dalbello Krypton Cross.

Opplever bare at det er forskjell. Er ikke alene om det... Her er en tråd på TGR om akkurat dette temaet.

funker
Peddyslate #130576 23/10/2008 7:17 PM
Avhengig
Avhengig

Funker fint den! Eneste minuset er at du må skrape bort litt snø og is for å få den til fast funksjon igjen..ellers funker den bra! Også holder bindingen på vei ned også. Fritchi funker til lettere kjørerer som ikke kjører så mye og som ikke kjører hardest ned...hvertfall mine erfaringer!