Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Wakeboard
#8868 08/05/2008 11:04 PM
EOL Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg wakeboard for å prøve å få sommeren til å gå litt fortere. Jeg har en 15' Yamarin skjærgårdsjeep og lurer på hvor jeg skal feste lina. Bør den være sentrert eller er det greit å feste den i et av taufestene i ytterkant av akterspeilet? FF har ikke egen kategori for wakeboard. Er det noen som har tips om gode diskusjonsfora om sommerbrett? Er det greit å kite på wakeboard eller bør man kjøpe kiteboard?

Re: Wakeboard
EOL #8869 09/05/2008 8:52 AM
Fersking
Fersking

Hei EOL,

Du kan godt feste lina i siden, men det vil trekke båten skjevt. Den beste løsningen for deg, er å lage en Y av tauet, der linene festes på begge sider av akterspeilet. La helst punktet der de doble tauene treffer det enkle tauet renne i en trinse.

Når det gjelder kiteboard til wake, er det vel egentlig bare et par brett som fungerer greit til det. Liquid Force Element eller Liquid Force Mission. Et kitebrett er stort sett for flatt og raskt i vannet. De nevnte brettene har mer bananform, og dermed av ulike gruner bedre til wake. Dessuten kan du feste bindinger på de.

EOL #8870 09/05/2008 10:32 AM
EOL Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei og takk for svar og tips.

Vedr. "kite på wakeboard": jeg tenkte omvendt - hvis jeg kjøper et vanlig wakeboard nå og senere vil prøve kiting, kan jeg da bruke kiten på wakeboardet, eller må jeg ha kiteboard til kiting?

...
EOL #8871 09/05/2008 10:38 AM
Medlem
Medlem

Det er fullt mulig å kite med et wakeboard, men kan være litt slitsomt. Det skyldes samme resonnementet som det Christian kommer med. Et wakeboard har mer rocker siden det er beregnet på og dras av en båt som er en konstant kraft. Fokuserer derfor mer på pop og myke landinger. Et kitebrett er ikke beregnet på samme kraften og er derfor flatere for å få lettere fart.

Men det er fullt mulig å kite med et wakeboard, og mange foretrekker dette. Blant annet Slingshot sine wakeboard skal være bra (vet ikke om disse selges i Norge, men de fås hvertfall i USA). Ellers foreslår jeg at du spør på www.kitescoop.com, hvor du finner mange wakeboardinspirerte kitere.

EOL #8872 09/05/2008 11:51 AM
Fersking
Fersking

Du kan kite på hva som helst stort sett, men ikke alt er ideelt. Vet ikke om Slingshot sitt wakeboard er noe bedre enn andre wakeboard, selv om de kommer fra kiteboarding og det er folk som bruker de til kiting, men fordelen er at disse brettene er lette. Det kommer godt med på lange økter på vannet. De finnes på Fluid forøvrig.

Mitt beste tips er fortsatt LF Element og Mission. Ikke alt for mye bananform som tar farten ut av brettet, men fortsatt nok til at du kan kjøre wakeboard med det uten å gruse knærne helt. Jeg har kitet mye med rendyrkede wakeboard, men vil ikke anbefale det egentlig - ihvertfall ikke til å begynne med.

tips;)
EOL #8873 27/05/2008 1:21 PM
Fersking
Fersking

jeg kjører også wakeboard. har lina i midten, det er en fordel med en vannski bøyle;) da får du høyere løft.jeg kjører i vest fjorden i tønberg. så hvs du er nedover send en epost til brukeren min smile