Jeg skal ikek late som at jeg er noen ekspert på området, men jeg har vært noen turer i alpene, primært i Frankrike og Østerrike, men også i Sveits og Italia.
Mine beste opplevelser har jeg hatt i Østerrike, spesielt i området rundt St.Anton og Landeck som er veldig snøsikkert året rundt.
Jeg kan også anbefale Sølden og de tre småbyene Untergurgl, Obergurgl og Hochgurgl som ligger litt lengre opp i fjellet og som derfor har ennå bedre snøforhold.
St.Anton er nok det stedet jeg selv foretrekker fordi du får litt av alt her. Dessuten er annlegget ganske stort og utelivet helt glimrende.
I Frankrike vil jeg anbefale Avoriaz/Les Portes du Soleil. Avoriaz er et ski-senter som ligger i et nett av ski-senter (du kan kjøre mellom de enten med heis eller på ski/brett) som er regnet som det største i verden og som ligger på grensen mellom Frankrike og Sveits.
Det er klart at de store stedene som Chamonix, Verbier, Val d'Isere osv., alltid vil være bra - men hvis du er ute etter noe litt annerledes så er Avoriaz et veldig godt alternativ.
Jeg har selv bodd i Frankrike i flere år, og er litt "frankofil" men jeg vil nok heller anbefale å reise til Østerrike pga gemyttet og gjestfriheten til de som bor der. Det er også langt billigere og det er mange flere perler å velge mellom.
Hadde jeg reist selv i dag så ville jeg sett på kartet hvor de høyeste toppene ligger, også ville jeg dratt dit :-)
Som de fleste andre plasser så er høysesong for puddersnø i januar-mars.