Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tur til Alpene, hvor og når?
#8854 15/05/2008 9:05 AM
l0ud Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Planlegger en tur på slutten av dette året eller på nyåret 2009 til alpene.

Planen er å få til en tur med MYEE fin og dyp puddersnø men jeg vil jo også veldig gjerne finne et sted som har en (eller flere) store og gode parker i nærheten også..

litt uteliv om kvelden er heller ingen ulempe :wink

kommer til å reise en gjeng hvor alle står på snowboard og lurer derfor på om det er noen som har gode tips til steder å dra, og ikke minst når på året det er størst sjanse for å få perfekte forhold?

Jo fler svar jo bedre :cool

-
l0ud #8855 24/09/2008 2:25 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg skal ikek late som at jeg er noen ekspert på området, men jeg har vært noen turer i alpene, primært i Frankrike og Østerrike, men også i Sveits og Italia.

Mine beste opplevelser har jeg hatt i Østerrike, spesielt i området rundt St.Anton og Landeck som er veldig snøsikkert året rundt.

Jeg kan også anbefale Sølden og de tre småbyene Untergurgl, Obergurgl og Hochgurgl som ligger litt lengre opp i fjellet og som derfor har ennå bedre snøforhold.

St.Anton er nok det stedet jeg selv foretrekker fordi du får litt av alt her. Dessuten er annlegget ganske stort og utelivet helt glimrende.

I Frankrike vil jeg anbefale Avoriaz/Les Portes du Soleil. Avoriaz er et ski-senter som ligger i et nett av ski-senter (du kan kjøre mellom de enten med heis eller på ski/brett) som er regnet som det største i verden og som ligger på grensen mellom Frankrike og Sveits.

Det er klart at de store stedene som Chamonix, Verbier, Val d'Isere osv., alltid vil være bra - men hvis du er ute etter noe litt annerledes så er Avoriaz et veldig godt alternativ.

Jeg har selv bodd i Frankrike i flere år, og er litt "frankofil" men jeg vil nok heller anbefale å reise til Østerrike pga gemyttet og gjestfriheten til de som bor der. Det er også langt billigere og det er mange flere perler å velge mellom.

Hadde jeg reist selv i dag så ville jeg sett på kartet hvor de høyeste toppene ligger, også ville jeg dratt dit :-)

Som de fleste andre plasser så er høysesong for puddersnø i januar-mars.

vanskelig...
l0ud #8856 24/09/2008 3:16 PM
Avhengig
Avhengig

Om du er gira på pudder garanti ville jeg nok venta med å bestille til dagen før jeg skulle dra...noe som kan være litt vanskelig...Er utrolige forskjeller fra år til år...også kommer det mye ann på vær rettningen osv...

Har bod 3 sesonger i Bad Gastein Østerike...1 sesong hadde vi sjukt bra med snø fra starten på desember...hadde over 2m snø og halvmeter med pudder rundt nyttår,mens st.anton og Chamonix området hadde nesten ikke snø. Samme periode året etter hadde vi ekstremt lite snø og andre siden mye...Nå sist vinter hadde vi igjen mye snø,men da slo varmen inn og ødela all snøen...Når det gjelder park er det store muligheter for å finne parker de fleste steder eller nær liggende anlegg til der du er i alpene. Parkene i desember januar er som i norge...harde landinger,men de er flinkere til å få opp rails og hopp tidligere en her hjemme i norge! Har du flaks med snø kan du ju cruse pudder et par dager for så å dra deg inn i parken hvor du får litt mykere landinger en en uke etter snøfall! laugh

Sjekk rundt på forumet her,freeride.se sitt forum og de forskjellige desinasjonene sine sider så blir du nok litt klokere på hvor du skal og finner en fin reise!! laugh

Lykke til!

Les Contamines eller L2A
l0ud #8857 24/09/2008 11:08 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Kan selvsagt ikke love pudder, så meget magt har jeg ikke. Men Mont Blance massivet plejer at være med til at sikre snø til områderne omkring, har selv et par sæsoners gode oplevelser fra Les Contamines i jule og nytårs ukerne. Hvad angår parker, ville jeg vælge Les Duex Alpes, her plejer sommerparken stadig kører, mens de fleste andre destinationer ikke har fået bygget det store endnu. L2A kan også byde på pow pow, men ud over breen er området ikke super snøsikkert...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå