Tar det siste spørsmålet ditt først, med litt kverulans kastet inn. Nå er det ikke slik at brett med rocker/omvendt spenn (sistnevnte brukes på Skate Banana og de andre Lib-/Gnubrett med "banana traction") koster noe mer enn et konvensjonelt brett, de er bare mindre utbredt, og de brettene som gjerne har fått ta i bruk rocker/omvendt spenn ligger gjerne i et noe over de lavere prissjikt, tilsvarende andre brett for likt bruk. Nok om det.
Magnetraction(MT) fungerer som faen(bare å prøve), og Lib/Gnu(Mervin) har vært noen ordentlige flinke jævler på å markedsføre det. Bataleons Triple Base Tech fungerer dog et par hakk bedre. Igjen, bare å prøve det ut. Og her er det mulig å bli positivt overrasket.
Når det gjelder rocker/RC for allroundbruk - ikke helt for meg. Vi bor i et land hvor stabilt gode snøforhold er mangelvare, så jeg vil heller stole på et vanlig spenn og mer effektiv kant, så kan jeg heller knalle på med litt ekstra nose når jeg beveger meg i pudderland, som jo dukker opp en gang i blant, her til lands også.
Hvorfor i alle dager rev folk seg i håret fordi bananatraction ikke fantes på det europeiske markedet? Nå fantes det faktisk Lib med bananatraction rundt omkring i europeiske nettbutikker om man fant det for godt å lete litt, og det har vel aldri vært noe problem å bestille fra USA om det er noe som ikke fantes i norske sjapper? Litt oppkonstruert problemstilling fra din side.
I tillegg til dette fantes K2 Gyrator her i landet, og det var ikke verre enn å ringe distributøren, eventuelt sende mail (hvilket du vil finne på K2s nettsider), og høre hvor/om man kunne få tak i dette. Og her kommer dødsstøtet. K2 Gyrator er forøvrig et jævlig fint brett i myk snø. Langt, mykt, og med en ganske ekstrem rocker (virkelig bananform).
Jeg ser to bruksområder for brett med rocker/RC. Pudder og pressing på snø eller bokser, sistnevnte fordi det er umulig å ikke klare å presse brettet med rocker. Dette kan sikkert være en ulempe om man kjører parkhopp, da en bakpålanding gjerne fører til tryn, mens du på et brett med vanlig spenn kanskje kan gjenvinne litt kontroll i slike tilfeller.
Snowboardrevolusjon? Ikke i mitt tilfelle. Har prøvd Gyrator og Lib Skate Banana(begge to eid av en kompis siden starten av forrige sesong), og kunne absolutt tenkt meg å kjøpe et Gyrator for ren pudderbruk, rett og slett dritmorsomt. Skate Banana var lett å presse. Det var egentlig det.
Blir spennende å se hva andre produsenter enn K2 og Lib/Gnu klarer å presse ut(bokstavelig talt), men det er mange denne sesongen som lager rockerbrett bare fordi alle andre gjør det - det blir et visst markedspress, fordi det er mange brettkjørere, som deg selv, som er nysgjerrige på "ny" teknologi, og det er kjipt å stå utenfor når alle andre håver inn. Dette tipper jeg dog vil føre til en del lite gjennomtenkte produkter, som ikke vil tilføre noe spesielt til denne verden, annet enn at de vil være jævla enkle å dra butters med.
Det eneste jeg synes virker litt interessant, er hvordan Never Summer klarer seg. Etter sigende har de en bedre løsning på bananproblematikken enn både K2 og Lib/Gnu for allroundbruk, og den samme kompisen som tidligere nevnt i innlegget skal ha seg et Evo R 161 (R står for recurve). Tror ikke Never Summer har noen norsk distributør, så her må man vel ty til nettet, men da er det vel muligheter for at man river og sliter seg enda litt til i håret med tanke på alt slitet dette innebærer. Huff og huff, hvordan skal det gå?
Til slutt: Prøv et K2 Gyrator på en pudderdag (eller i slush), eller bare kjøp det,gjerne i 168. Virkelig moro.
PS: At en lib/gnu/rossiproff roser bananatraction er vel ikke så veldig rart, i og med at Quiksilver eier alt sammen, og proffer får gjerne betalt for å kjøre brettene ovenfornevnte produsenter lager. Markedsføring, hei hurra!
Fred ut.:wink