Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Comback på brett
#8720 25/09/2008 10:12 AM
erling1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei alle,

jeg har bodd i australia de siste 4-5 årene, og etter en nylig tur i fjellet på new zealand begynner jeg å savne vinter og snowboard.... siden jeg flytter hjem snart er det på tide å ta opp min gamle lidenskap igjen, og håper folk her kanskje kan hjelpe meg med noen tips.

1. jeg er glad i frikjøring, hvordan funker det å kjøpe truger og gå opp på fjellet? da slipper jeg de jævla folkemengdene og prisene i skisentrene. noen gode tips til gode fjell å klatre på østlandet? jeg holder til i skien/oslo stort sett...

2. jeg syntes også railing er latterlig morsomt, det bør være en smal sak og sette opp en rail eller to i hagen og bare bygge en bank til fart? noen som vet hva slags materiale man bruker i de smoothe brede railene man ser i snowboardfilmer nå om dagen. evt. andre gode tips til hvordan jeg kan snekre et par snille, kickass rails i hagen?

3. jeg begynner å jobbe i oslo fra november av, hvordan er mulighetene for snowboard i osloområdet? kveldskjøring på tryvann? og hvor er det best å dra i helgene? må si jeg foretrekker moderate crowds fremfor syke forhold. ingenting fucker opp dagen min mer enn timesvis av køer og folk i veien hele dagen.

4. tenkte å kjøpe meg et lib tech TRS 154 banana, blir dette for kort for frikjøring? vil ikke ha for langt brett, for liker og jibbe rundt i parken og gjøre små morsomme ting.

Så da er det bare å håpe at jeg får overtalt noen av gamlegutta til å ta opp besettelsen igjen... kjipt å starte uten et crowd, men digg å komme seg på fjellet.

håper vi får mye snøøø i vinter!!!

Re: Comback på brett
erling1 #8721 25/09/2008 12:34 PM
Entusiast
Entusiast

Tryvann og Varingskollen er greit for kveldskjøring i ukedagene, og det er ålreit å komme seg til Hemsedal/Hafjell/Kvitfjell/Oppdal(om du vil kjøre litt) i helgene.

Når det gjelder brettet ville det blitt sykelig kort for meg, men jeg liker brett rundt 160-165 til all slags kjøring, og veier ca 90 kg. Så om 154 trs er bra til deg, avhenger av om du liker korte brett, og hvor høy og tung du er. til frikjøring er det i underkant av hva jeg ville anbefalt noen som helst.

erling1 #8722 27/09/2008 3:03 PM
Entusiast
Entusiast

det kn godt hende brettet vil funke til litt frikjøring også. libetch kjørerene sier ialllefall at du kan kutte ned 5 cm fra det du ville hatt pga bananformen.

erling1 #8723 29/09/2008 3:23 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Om du vill køra rails eller boxar i Oslo så finns allt du trenger vid hockeyhallen i Økern. Allt material och snø finns klart och alla får låna allting sålænge man stæller tillbaka allt på plats nær man ær færdig. Brukar vara en del folk dær på helgerna vilket kan vara skønt så du slipper bæra fram allting sjælv.

Ha de!

yo
erling1 #8724 03/10/2008 9:49 AM
erling1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

halla, og takk for svar.

Så 154 blir kort? Jeg er ca 177 og veier 75kg. Føler 154 er en sweet lengde jeg men.

Hockeyhallen på økern høres bra ut, selv om jeg har no clue hvor det er... Hvordan er skillnivået? Jeg tror mildt sagt jeg er ganske rusten nå, og hvis det er et hardcore railemiljø er det kjipt å være klossmajoren som er i veien...

erling1 #8725 03/10/2008 10:53 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg gjorde comback på brett i fjor og er omtrent på samme størrelse med deg. Jeg gikk for et brett på 156 og er veldig godt fornøyd med det. Jeg kjører stort sett off piste, men det funker å leke litt i parken med det også.

erling1 #8726 03/10/2008 3:31 PM
Entusiast
Entusiast

Hei igjen! Er samme høyde som deg,men veier ca 14 kg mer,og det alene gjør at jeg liker lengre brett enn det du nå ser på. Dine penger,men jeg vil allikevel råde deg til å kjøpe minst 158 som allroundbrett. Har forresten en kompis på lib trs159,omtrent på din størrelse,og han er storfornøyd.Artig med bananformen!

Hmm
erling1 #8727 03/10/2008 3:51 PM
erling1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hmm, har alltid tenkt på kort brett som sweet, husker jeg kjørte 145 back in the days, men da var jeg jo kortere også. Så lengre brett er kanskje the way to go, er det en generell trend for tiden? Jeg kan jo gå for 157, greit kompromiss... Men føler jeg mister litt kontroll når jeg øker lengden i forhold til railing og slikt, men det er kanskje bare psykologisk?

erling1 #8728 08/10/2008 12:47 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Man kan anvænda hockeyrinkplasten och andvænda som ett stort dancefloor, funkar riktigt bra! annars finns det ett rakt rør, en kink och ett høgt ræcke. Finns massor av bonkmateriell också, tunnor osv. Alla olika nivåer dær, bara o køra! Om du åker buss från sentrum så tar du først buss 31 mot grorud och byten vid sinsen T till buss 23 till lørenvangen. sen går du 5min. smile

Brett
erling1 #8729 08/10/2008 4:26 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg er 174/74kg og lengden 156 funger bra for mig, så 154 i bananashape bør være greit. Kort snowboard = mer moro i skogen!

Offpiste kan jeg anbefale Hemsedal, se http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=54609 for guiden. Det funger greit med truger og snowboard :-) Jeg har selv MSR plasttruger.

Yo
erling1 #8730 08/10/2008 4:33 PM
erling1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for mye bra råd gutta! Gleder meg virkelig til vinteren nå!

Men er fremdeles jævli usikker mht brett, om jeg skal kjøre TRS 153 eller Travis Rice 154. Travis'en er stivere enn TRS'en. Jeg har tidligere likt myke brett, men etter at jeg kjørte Gnu Street for noen uker siden fant jeg ut at det faktisk kan bli for mykt.

Problemet med street var at det var så mykt at det ble køddent å kontrollere i høy fart og det var faktisk så mykt at poppen var latterlig dårlig. Hvis TRS'en er tilsvarende, så hjelper det lite at det er lett å nosepresse...

Tror uansett det må bli Lib Tech. Har aldri hatt mer moro enn på mitt gamle Jamie Lynn 145!