Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski på svalbard...
#127836 08/03/2005 10:23 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Skal oppover dit i slitten av april. Noen som har vært der og har tips om hvor det er bra å kjøre i og rundt Longyearbyen?

Bra snø vinter der i år så gleder meg stort!!!

Re: Ski på svalbard...
Ole-Kr #127837 09/03/2005 11:17 AM
Fersking
Fersking

Det er absolutt store muligheter for skikjøring på Svalbard. Hiothfjellet er det absolutt beste og mest tilgjengelige fjellet. Ligger rett over fjorden fra Longyearbyen og byr på ca. 900 høydemeter. Vær obs på skredfaren.Ellers er det en hel del fjell og renner å kjøre rundt byen, kjøp deg et kart og se etter tette høydekurver. Vær oppmerksom på at det rundt Longyearbyen er soner hvor det er forbudt å kjøre scooter. God tur!

Bra
Ole-Kr #127838 09/03/2005 12:51 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg var der andre uka i april ifjor. Hiorth-fjellet er bra. Nordenskjold-fjellet er ok for cruising. Det samme er fjellene på andre sida av Longyear-breen. Skredfaren avgjør hvor bratt du kan kjøre... Jeg hadde med drage og knivet litt nede på fjorden, hvor det var nesten bare is. Platået på Nordenskjoldfjellet funker sikkert for kiting, i likhet med området ved Eiscat-radaren.Det kommer sak om Svalbard i Fri Flyt som snart er ute. Vet ikke hvilke turer den handler om.

billige ski
Ole-Kr #127839 09/03/2005 3:27 PM
Entusiast
Entusiast

tror ikke du trenger å kjenne noen der for å få billige ski.. det funker med poste restante også (pakken blir sendt til postkontoret hvor du henter den). funker ihvertfall på varer fra div. norske butikker.

Takker!
Ole-Kr #127840 09/03/2005 6:58 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Takker for svarene jeg har fått!Gleder meg utrolig til den turen! Er veldig billig der oppe! Søstren bor der så når jeg trenger utstyr er det bare å være en snill lille borr så fikser hun for meg laugh

Skal nok få lagt inn en liten raport fra turen når jeg er til bake med et stort glis om munden!! laugh

Bare det ikke blåser for mye da.....Er mye vind der oppe og da blåser puddern til hæ...... Men jeg krysser allt jeg har for sol ny snø og vindstille laugh

Virker til å være sinnsykt med muligheter!
Ole-Kr #127841 16/03/2005 8:22 PM
Fersking
Fersking

Hei, kom fra Svalbard i går. Fikk dessverre ikkje stått så mye på ski, hadde nemlig litt jobb å gjøre der oppe. Men som nevnt ser Hiortfjellet bra ut, og dersom du drar innover Todalen virket det også til å være mange fine renner. Men stemmer at det kan være en del vind og at snøen omtrent forsvinner, men den legger seg jo ein eller anna plass og der blir det nok fint. Har store planer å dra opp igjen dit igjen for å stå på ski. Et annet tips er kanskje å ta en skutertur først å kikke, utrolig mange muligheter! God tur!!!

toppturer
Ole-Kr #127842 19/03/2005 3:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har ikke vært på Svalbard, men jeg snakket med en lokal høvding nå i høst. Han fortalte masse om Svalbard og understreket viktigheten av å "lytte på stillheten." Det ga mening for en urbaning som meg selv. Jeg spurte om hvordan det er å gå toppturer der og da utbrøt han: "Gå? Nei det er jo bare å ta sny-scooteren"

God tur!