Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonnè
#127679 30/03/2005 3:31 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kan man benytte vanlige alpintsko i feks. Fritschi Damir?

Hva er i tilfelle fordelene/ulempene? Liker å dra på skikkelig nedover, kjører med Salomon 914S i dag og X-Wave 10 nå?

Det er litt "tungt" å forflytte seg på fjellet...

Det funker helt fint.
Santiago #127680 30/03/2005 3:44 PM
Medlem
Medlem

Mange som bruker vanlig alpinsko i randobinding.

Alpinsko er som regel tyngre og har ikke mulighet for flex i ankelen, så de er ikke like behagelig å gå langt med som en randosko.

Randobindingen er i forhold til alpinbindinger noe høyere pga gå funksjonen, og ikke fullt så stive, men allikevel veldig bra.

Kjør på...
Santiago #127681 30/03/2005 5:00 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har selv Fritschi Freeride, med X-wave 9.0. Fungerer helt fint.

Ulempen er, som nevnt, at støvlene ikke har "walk"-modus. I tillegg mangler de fleste alpinsko gummisåle under slik at det blir noe ubehagelig/glatt å gå på steiner osv. når det trengs. De veier jo også noe mer enn f.eks. Scarpa Denali XT.

Har sett at både Scarpa og Garmont kommer med mer "freeride" orienterte randosko til neste år. Henholdsvis Tornado og Adrenaline, blir spennende å høre hvordan de fungerer.

God tur...

Kjør på...
Santiago #127682 30/03/2005 5:00 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ulempen er, som nevnt, at støvlene ikke har "walk"-modus. I tillegg mangler de fleste alpinsko gummisåle under slik at det blir noe ubehagelig/glatt å gå på steiner osv. når det trengs. De veier jo også noe mer enn f.eks. Scarpa Denali XT.

Har sett at både Scarpa og Garmont kommer med mer "freeride" orienterte randosko til neste år. Henholdsvis Tornado og Adrenaline, blir spennende å høre hvordan de fungerer.

God tur...

Kjør på...
Santiago #127683 30/03/2005 5:00 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

God tur...

Garmont..
Santiago #127684 30/03/2005 5:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

.. Adrenaline er ute nå; de var allerede tilgjengelige i begrenset omfang i hvert fall fra februar forrige vinter. Adrenaline er stivere og kanskje litt smalere i pafformen enn de fleste (alle?) andre randosko, men er stadig LANGT fra å være i nærheten av en vanlig middels stiv frikjøringsstøvel, desverre. Jeg snakket med designere og produksjonsfolk hos både Scarpa, Crispi, Lowa og Garmont unner ISPO i år om nettopp denne problematikken, att det ikke finnes noen støvel med vanlig kontrol og smallere passform; men som tilbyr en velfungerende gangmodus / løst skaft. Ingen av produsenterne tror p.t. på att det vil gå å selge nokk av e sådan støvel til att det betaler seg å utvikle den, desverre.

Det finnes dog en del alternative løsninger. Noen støvler går å mekke med så man kan bygge en egen helt grei walkmode/gangmodus på de. Dette er ikke en helt enkel operasjon, men absolutt mulig med flere støvelmodeller for de som er litt hendige og kjenner for å mekke.

Montering av gummisåle på alpinstøvler er ikke noe større problem heller, i alle fall i alpene finnes det en del folk som kan fixe sånt. Jeg selv har ett par Raichle/Kneissl Flexon som er retrofitted med vibramsåle og avrundet litt frem og bak. En drøm på klippe og grus (eller asfalt...) sammenliknet med plast og stadig bra funksjon i de fleste vanlige bindinger så lenge disse kan justeres i høyden frem. Utløsningen blir aningen mer upresis, men i de fleste tilfellene der jeg bruker disse sko i vanlige bindinger er dette ikke noe større problem for meg. I Fritschi og Naxo funker skoene suverent; sitter i bindingen sm en randosko men tilbyr samme kontrol som mine vanlige kjørestøvler (ettersom det jo er samme skal..).

Tornado
Santiago #127685 30/03/2005 6:38 PM
Fersking
Fersking

Det ligger 4 minutter video med salgs-chitchat om Scarpa Tornado litt nede på denne siden, hvis man liker denslags: http://www.telemarktips.com/TeleNews12.html

Litt adrenaline takk
Santiago #127686 03/04/2005 6:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjører med Adrenaline og har vel rundt 50 skidager med den, og jeg må si jeg blir bare mer og mer fornøyd med den støvelen selv om jeg måtte selge mamma for å få råd til den. Jeg gikk rett fra stive alpinsko til adrenaline og jeg er overrasket over hvor liten forskjellen er. Dette er min mening. Jeg er hoppende glad over å ha støvler jeg er meget fornøyd med, selv om jeg savner mamma.

Forøvring fikk jeg muligheten til å sammenligen b3 med vanlig binding og randobinding. Både jeg og min testpartner ble overrasket over hvor stor forskjellen egentlig er.

Aber...
Santiago #127687 03/04/2005 1:38 PM
Medlem
Medlem

Det eneste aber med å bruke randone fritchi bind sammenliknet med 914 er: 914 har en mye større vandring på utløser mekanismen ved tærene. Jeg tror faktisk det er salomon som har størst vanding av alle bindinger. Vandringen på fremre del av bindingen på en fritschi bind er minimal. Når du drar på, betyr det at rando bindingen kan løse ut når du har en stor belasting, men allikevel kontroll, salomon bindingen vil ha litt mer å gå på ved en kraftig belasting. Kjører selv med 914 og fritschi FR med denali boots. Funker bra.

Lykke til.

tornado
Santiago #127688 05/04/2005 10:34 AM
Fersking
Fersking

Må virkelig si at jeg ser frem til å teste ut tornadoen. Problemet med scarpa (rando spesielt) tidligere har jo vært et for stort volum høydemessig i forfoten. Makan til løftemuligheter som måtte løses med desensetiviserende såler etc etter å ha tråkket bort luften i innerstøvelen... Dette kan bli veldig bra, selv om profilen på sålen ser litt vel flat ut for behagelig steintrasking. Men, den som venter på noe godt venter jo som kjent sjelden forgjeves.

Bindinger...
Santiago #127689 05/04/2005 11:31 AM
Fersking
Fersking

Vet at freeride er bra og at naxo er ok. Men hva med de andre ute på markedet, Tenker spes på silveretta ( carbon versjonen bla.), dynafitene og hva er egentlig B3? Noen som vet?

Konvertering fra telemark
Santiago #127690 05/04/2005 12:28 PM
Fersking
Fersking

Etter at kneet fikk en smell tidligere i vinter, har jeg måttet kjøre parallellsvinger en stund, og har fått sansen for det. Vil derfor teste rando, og har begynt å sondere markedet. Har prøvd Scarpa Denali, men som tidligere nevnt i tråden er Scarpa-modellene STORE i forfoten - faktisk mye større enn telemarkversjonene. Er klar over at en del folk mekker mye på randoskoene sine, men vil gjerne teste ut andre merker for om mulig finne en med bedre passform. Har også prøvd et par Dynafit-modeller, og de var ikke noe særlig. Har hørt at Garmont har smalere passform - kan noen bekrefte det? Og: Blir Garmont (rando, vel å merke) tatt inn til landet, eller styrer G-Sport-mafiaen unna i redsel for å tape penger?

Garmont G-Ride G-Fit
Santiago #127691 05/04/2005 2:32 PM
Medlem
Medlem

er smalere enn Scarpa ja. Det ble redningen for meg. I tillegg har den formbar innerstøvel som du former vha stekeovn.Vet ikke om de ble tatt inn i år, men de ble i hvertfall tatt inn i fjor. Forøvrig så jeg at fjorårets støvler ble solgt til halv pris på G-Sport Strømmen Storsenter rett før påske

javel, superb!
Santiago #127692 06/04/2005 12:12 AM
Fersking
Fersking

Det ser ut til at du blir nødt til å investere i nye planker og bindinger til neste sesong, til tross for uheldig overraskelse fra futen! Kan hende nye sko kan vente!

Jeg må nok det J.P
Santiago #127693 06/04/2005 4:57 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

...men jeg kjøper i all hovedsak rando-bindinger for gjøre turene på vei mot toppen av fjellet lettere. Nedover skal hælen være godt festet til skien wink

Ble litt bekymret over svaret til Kenntha. Jeg kjører 914 nettopp pga. at den holder meg "lenge" før den slår ut. Dersom dette er et problem på Fritschi Diamir Freeride blir jeg litt usikker. Jeg veier tross alt 95kg på en god dag, og vil stole 100% på bindingene nedover fjellet.

Mest lest på FRIFLYT.NO