Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Studere i Canada
#127241 20/05/2005 11:28 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har studert idrett ved GateWay College i Canada?Har veldig lyst til å dra over neste år er året etter... Hvordan er det med penger. Er det greit å få seg jobb der borte eller?Er det mye fritid til å stå på ski? Hvor mange norske studenter er det?

Whistler
Magnus Ø #127242 20/05/2005 1:15 PM
Fersking
Fersking

Jeg tok ex-phil og ex-fac i Whistler for to år siden. Selskapet jeg reiste med het den gang ANCEP, og ANCEP ble like etter at vi forlot Canada kjøpt opp av Gateway College, så det er det samme selskapet. Jeg vil på det varmeste anbefale deg å ta turen, for dette er en opplevelse for livet. Jeg vet ikke hvordan det er å få seg jobb der borte, for vår del i Whistler ble det for det meste hygge, med puddercruising på dagtid og pilsing på kveldene!!!

ANBEFALES!!!!!!

dra ut!
Magnus Ø #127243 20/05/2005 3:38 PM
Fersking
Fersking

kan du dra til utlandet, så gjør det. tror ikke det er lurt å sette seg så store studiemessige mål. Det blir nok mindre tid til studier enn planlagt om du skal prioritere ski. Hvis du ikke er veldig motivert, reis ut uten å studere, eller ta enkle fag som ex-phil ol.!

jeg har ikke selv vært ute, men skulle gjerne gjort det. blir det noe på meg nå, så blir det nok 100% skolefritt hvis jeg reiser til ski-sted!

Vel vel...
Magnus Ø #127244 21/05/2005 12:29 AM
Medlem
Medlem

Så ikke ut som studentene i Fernie leste så altfor mye på leksene sine.. Ikke var de så ofte å se på ski heller.Tror nok de satt mest i sirkel med vannpipa i midten..

sjekk
Magnus Ø #127245 21/05/2005 8:17 PM
Fersking
Fersking

http://friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=50281

leste..
Magnus Ø #127246 22/05/2005 9:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ein plass at en må rekne med 35-40000..er ikkje sikker, men det sto det iallfall dar..

Budsjett
Magnus Ø #127247 23/05/2005 8:46 PM
Entusiast
Entusiast

Gateway går ut med at du bør regne minst ca 62 000 for det mest fundamentale under en termin.(14 uker) (Studieavgiften alener er på 28 000) I tillegg må du regne med en del ekstra i forhold til lommepenger, reiseforsikring, bøker osv.Men dersom du får godkjennelse fra lånekassen blir jo en del av dette fort dekt opp av stipend, og resten haler du inn via lån fra samme sted.

http://www.gatewaycollege.no

Jeg har hørt noen innvendinger fra folk som har vært der, at mye av pengene frosvinner i lomma til Gateway, og at du kan spare mye på å reise uten en slik "tur-opperatør"

jaja
Magnus Ø #127248 23/05/2005 9:32 PM
Fersking
Fersking

nå skal ikke j si alt j vet om studier i canada, men j kan si såpass at vi som reiste i år hadde blandet følelser for opplegget! vi var veldig skuffa over skolen sin tilstedeværelse og mangel på info. Men hostellet vi bodde på ver max ass! mye fete folk ikke bra me snø, men hallo d va canada ( fikk vår dump vi og ). har hørt at til neste år skal opplegget bli forandret økonomisk for studentene, i år betalte vi 42800 kr for skole, bo og heiskort + noen turer! t neste år skal vist studenten kun betale for skolen til gateway, resten betaler du når du kommer dit. det dere bør gjør vist dere reiser er å i allefall sette tilside 120000, kjøp dere bil (som di lokale sier i Fernie "du elsker Fernie så lenge du kommer deg vekk en gang i måneden) for mere info gå på www.gatewaycollege.no ( ring ), det er verdt turen! enn blir kjent me MYE syke folk!

PS når det gjelder det med den vannpipa så gikk det mer i E og Kola!!!!! :p

Var i Fernie i vinter,
Magnus Ø #127249 28/05/2005 7:38 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

og hadde det ikke vært for de heller stakkarslige snøforholdene, hadde det vært en absolutt knalltur. På tross av at snømengden angiveligvis var den dårligste på 40 år, tror jeg de fleste av årets kursdeltagere ser tilbake på det som et minneverdig semester.

Pluss: - Veldig bra anlegg. Selv om heisene er lagt opp litt uintelligent, og det er hard kamp om den beste nysnøen, er terrenget innenfor anlegget alene verdt å bruke mange, mange dager i. Turmulighetene ut fra anlegget er formidable, det samme kan sies om andre deler av BC ikke alt for langt unna.- Hostellet. Samesun Fernie er et i høy grad underholdende sted å bo. Masse folk du ikke vil gå glipp av å møte.

Minus: - Det er absolutt mulig å reise billigere enn dette.- Endel rot fra turarrangør, men mye/det meste av dette blir trolig rettet på til neste år.- Idrett, Kultur og Samfunn er et stusselig fag; det fortonet seg for meg som en kjedelig krysning av gym teori og historie på tidlig ungdomskolenivå, og klinisk fritt for fysisk aktivitet. (Det kan man jo fikse selv, naturligvis, men det blir mer tid i klasserommet.) Slett ikke som beskrevet i studiebrosjyrer og liknende. (Mulig de skulle endre på innholdet, usikker på dette.)- Ølet i Canada er ikke mye å skryte av, men selv import er jo mye billigere enn her.

Når det gjelder økonomi, kommer det helt an på deg selv. For min del dekket lånet mesteparten av regningene til Gateway, måtte vel spe på med nærmere 10.000, og utenom dette levde jeg på litt i overkant av 25.000. Inkludert i disse 25 fikk jeg med meg utstyr som ville kostet meg 13-14 tusen i Norge, 10 dager i Mexico, mat i tre måneder, øl i tre måneder, et par turer rundt i BC, og diverse. Jeg levde godt.

Jobb heller to måneder her enn å ta deg jobb der, det er mitt råd. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb, men jeg skulle tro det er sterk konkurranse. Dessuten tjener man ikke mer enn 8CAD i timen, altså rundt 45 kr.

Om du ikke er av typen som *må* på hver forelesning, har du masse tid på fjellet. Du kan i utgangspunktet dra opp hver dag, men da må du jo lese mer selv (dersom du har tenkt å stå, vel og merke, men pensum er slett ikke krevende). Forelesningene er naturligvis ikke obligatoriske, med unntak av et par stykker.

Håper dette hjalp deg litt på veg.

IKKE REIS MED GATEWAY COLLEGE
Magnus Ø #127250 01/06/2005 12:49 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hadde jeg vist alt jeg vet i dag så hadde jeg aldri reist. Gateway gjorde en elendig jobb, og problemene sto i kø hele tiden.

- De forandret fagtilbudet etter at jeg hadde meldt meg på og betalt depositum. Fagmessig var ex-phil kjedelig som forventet, men "idrett, kultur og samfunn" var som det ble nevnt av anders her "gym teori" og ikke relevant i det hele tatt.- De fremsto som totalt kompetanseløse når det gjelder ski og snowboard. De anbefalte oss å kjøpe ekstremsportforsikring (noe mange gjorde,) og sa vi skulle få et skredkurs, men da vi kom dit så holdt de ikke et skredkurs og Petter Sørum (rektor ved Gateway College) anbefalte oss å holde oss innefor løypene.- Mesteparten av informasjonen vi fikk på forhånd viste seg å være totalt feil. Noen av oss tok med seg dress for det ble nevnt at vi skulle besøke den norske ambassaden, noe som selvsagt ikke skjedde. - Mange av oss hadde store problemer med lånekassen, fordi Høgskolen i Bø og Gateway ikke greide å ordne lån før avreise. - Det fantes et veldig begrenset budsjett så aktiviteter utenom var svært begrenset. - Til å begynne med hadde vi to koordinatorer: Den ene var en lokal helt som ikke sto på ski eller snowboard, og den andre var totalt kompetanseløs norsk berte som vi heldigvis fikk sendt hjem etter en måned.- Heiskort var inkludert, men når vi kom dit fikk vi bare et lusent midweek-kort, som vi selv måtte oppgradere.-Hostellet vi bodde på var bra med boblebad og greier, men felleskjøkkenet var så jævlig at mange ble jo syke, og det hjalp ikke at ikke rommene (6 mann på 12 kvadrat inkl. bad) ikke ble vasket de to første månedene. - Vi ble lovet internett. Det måtte vi først betale for, men så viste Gateway seg fra sin beste side og sendte over to flotte bærbare pc'er fra 1996 med windows 95. (den ene døde etter en uke eller så)

Pengemessig så er det absolutt ikke verdt turen. Reis heller på egen hånd. Vi regnet ut at i alle falle 1/3 av pengene forblir hos Gateway.

Vi klagde i vei og på slutten av sessongen dukket det opp en idiot fra Gateway som bare kunne si "beklager" og "kommunikasjonsvikt" og sa det ville bli mye bedre til neste år.

Jeg anbefaler ingen å reise med Gateway!

Snømangel er vårblomstfremmende og øltørst!
Magnus Ø #127251 01/06/2005 1:11 PM
Fersking
Fersking

Var på 2mnd spise-canadisk-snø-rundtur denne vinteren.. Ble rimelig sultne igrunnen.. Sahara og Monaco tronet over det canadiske vinterriket på nedbørsskalaen.. som ifjor.. og året før.. Vakkert land med stort potensiale, særlig innen studie-og skilekekombinasjon.. Møtte blide studenter i Fernie og Whistler! Samesun, fernie, var ÜÜÜ.. Men mose- og geiteurinfarget snø spettet med småstein og vårblomster er litt lite skifremmende! Om mulig, snakk med værgudene om vinterens snøplaner.. Ellers; SALT LAKE CITY, utah.. en beskjeden anbefaling.. de har jevnlige snøstormer med lettlett snøfall, mangfoldige anlegg med pasjonerte parkarbeidere, backcountryparadis, jevnlige eventer, storby og jibbetalenter i verdensklassen..

Reis uten å studere....
Magnus Ø #127252 01/06/2005 8:57 PM
cec Offline
Fersking
Fersking

Hei, var i fernie i 2004 sesongen..... Vi var en helt rå gjeng der borte som, ja enkelt og greit hadde en knall tid. Det ble ikke så mye skole, men mye ski. Greit nok er kanskje ikke Gateway de mest billige eller organiserte, men hvis man vil oppleve ting kan man ikke forvente å få det servert på gullfat... Hvis du har lyst på en sesong med ski, bør du heller jobbe ett halvt år og ta ex.phil o.lign, ved siden av.... Så reiser du heller med masse pnger i lomma og finner en billig bil i Canada ( kjøpte en feeeeeet bil til 1500,- , som varte i akkurat tre mnd). Da har du muligheten til å resie til både Banf (Lake Louise, sunshine), eller vancouver (Whistler) , Nelson, Montana ect.......eller mexico hvis du vil!!! Du finner billige og bra hosteller overalt, med ekstremt hygglige folk, som gjerne forteller deg hvor det er best på ski..... Lykke til videre......

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå