Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av kajakk
#1200 04/05/2009 9:53 PM
Bajjah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, er interessert i å begynne å padle, og hadde tenkt å finne noe billig utstyr. Er det krise om jeg kjøper en så kallet "lekebåt", når alle elvene rundt her er korte, bratte, og grunne?

Bor på Sunnmøre

båt..
Bajjah #1201 04/05/2009 11:16 PM
Medlem
Medlem

Nå har ikke jeg kommet så langt på elvekurset selv, men jeg mener å huske instruktøren si at en lekebåt er vanskelig å lære i. Nettopp fordi den er leken. Den har skarpere kanter som elva tar tak i. En "vanlig" båt er rundere og lettere å lære. Du vil med andre ord få en brattere læringskurve (i positiv forstand) ved å begynne med en lettpadlet båt som er rundere og dermed lettere å holde balansen i. Ellers kan jeg anbefale et nybegynnerkurs. Sosialt og morsomt smile

Re: Valg av kajakk
Bajjah #1202 04/05/2009 11:19 PM
Bajjah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er dårlig med kurs her frown

Men det kunne ha vært artig ! smile

Får se hvilket utstyr jeg finner smile Har som sagt ikke så mye penger med det første :)Kjøper noe billig til å begynne med, så viss jeg blir forelska i sporten, druser jeg på med noe dyrt utstyr laugh

allrounder
Bajjah #1203 04/05/2009 11:42 PM
Fersking
Fersking

Anbefaler en allrounder til å begynne med. Dagger Mamba, Pyranha Burn eller lignende. En båt med volum, men samtidig kanter. (Du kan sammenligne båter i databasen til Playak.com) Den typen kan du også bruke i de bratte, grunne elvene på Sunnmøre.

Så vidt meg bekjent er det noen i Sklia Padleklubb som kan holde kurs. Regner med du er kjent med den klubben siden du bor i Ørsta. Hvis ikke; www.sklia.noEllers finnes det også et elvepadlemiljø i Valldal. Her kan du også få kurs gjennom Valldal Naturopplevinger. www.valldal.no

Anbefaler veldig å starte med et nybegynnerkurs. Da får du smaken på det og kan finne ut om det er noe for deg før du investerer i masse utstyr. Samtidig vil du lære veldig mye bra både for din egen utvikling, men også for din sikkerhet wink

Bajjah #1204 05/05/2009 3:10 PM
Bajjah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, skal snakke med gutta i sklia padleklubb! smile

Men de har ikke utsyr å låne ut

Jaja!
Bajjah #1205 05/05/2009 8:24 PM
Fersking
Fersking

Hello Bajjah! Sklia padleklubb har ikkje båtar som klubben leiger ut, men vi skal sjølvsagt greie å trylle fram ei skute til deg om du vil henge deg med å prøve elvepadling! Det er god dugnadsånd i klubben, og sidan ikkje alle medlemane padlar på samme tid så låner vi villig vekk utstyr slik at nye padlarar får prøvd seg. Vi skal sette opp eit nybyrjarkurs i klubben veldig snart, så om du sender ein mail til ned@sklia.no med namn og telefonnummer så skal vi ta kontakt om når det blir og kva det vil koste. (Det blir ikkje mange kronene)

Når det gjeld båt så er det rett at du ikkje må kjøpe ein playboat. Eg veit at øyvindandre som har svart deg over dette innlegget har ein Dagger Mamba til salgs. Den er i topp stand, så du kan jo sende ein ff-mail og høyre på pris med han.

Me sjåast! Øyvind

Bajjah #1206 05/05/2009 10:58 PM
Bajjah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei Øyvind !

Har sendt mail no ! smile

Skal kikke litt meir på båtar ja, blir ikkje playboat som du seier !

LL Jefe
Bajjah #1207 19/10/2009 4:21 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Liquid Logic Jefe er jo eit kjempegodt alternativ. Som no e på salg ved din nermaste padlesport butikk

LL Jefe hjå YST UTE

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå