Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark "sliter" mer enn alpint mht bindinger
#125746 03/11/2005 6:49 PM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Alpinkjørere sliter mye mindre mht valg av bindinger enn telemarkkjørere. Jeg forstår problemstillingen. Alpinbindinger har mye mer lik funksjon enn telemarkbindinger. Noen flere uavhengige tester av telemarkbindinger ville være interessant. Synspunkter?

tja..
Animal #125747 08/11/2005 12:33 PM
Medlem
Medlem

vet ikke hvor enig jeg er der..de fleste bindingsprodusenter har avtaler seg i mellom. Mener at fischer og tyrolia er det samme, look og rossignol er det samme osv..Til telemark så har vi nok å velge mellom der og; G3, Linken, Rottefella, Hammerhead, Voile - you name it! Synes ofte at tester uansett ikke klarer å få frem 100% objektive syn, er alltid litt følelser som forstyrrer det korrekte resultatet som burde ha vært! Beste er å få testet det ut selv..forskjellige kjørestiler gjør at ikke en ting er best for alle..

enig...
Animal #125748 08/11/2005 1:11 PM
Medlem
Medlem

telemarksbindinger "gjør" mye mer enn alpinbindinger, derfor blir det mange flere subjektive kriterier for bedømmelse av telemarksbindinger enn alpinbindinger. Som en følge av dette blir jo også testene mye mere upresise. Det beste er jo om man kan prøve mange forskjellige, men man merker jo først hvilke som er best når man har kjørt litt på dem. Jeg synes testene burde være mest deskriptive på kjørefølelse, mao. si hvordan de føles og ikke rangere. Når det gjelder holdbarhet og valg av materiale kan man rangere lettere. Men jeg er enig med raa, kanskje man burde dratt i gang en stortest av telemarksbindinger, hvor man beskriver kjørefølelse og anbefaler forskjellige bindinger i forhold til kjørestil. Den ville vel sett ut som en detaljert skitest.

en ting til....
Animal #125749 08/11/2005 1:14 PM
Medlem
Medlem

en test burde ikke bare teste bindinger tilgjengelig på det norske markedet, men også bindinger man kan få fra Telemark-Pyrenees o.l. Da tenker jeg særlig på utløserbindinger som Voilé CRB og Karhu 7TM Power(selv om denne sikkert er tilgjenegelig i Norge)....Noen i redaksjonen som følger denne tråden?

enig
Animal #125750 08/11/2005 4:22 PM
Medlem
Medlem

burde vært mere testing av tele utstyr

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå