Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Det store Spadespørsmålet
#125372 09/12/2005 1:03 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Trenger sårt spade før jeg vandrer ned mot alpene i vinter. Har søker og søkestang, men kommer ikke langt uten spade..

Hva burde jeg kjøpe? Vil ha aluminium eller noe, stoler ikke helt på plasten når det står om liv.

Hvor burde jeg kjøpe det? Noen nettsjapper er jo ofte billigst..

VIL HA SKIKKELIGE SVAR! Ikke noen barnslige "det er bra, for det har jeg" svar. Det er tross alt om et hjelpemiddel for å redde liv..

Takkar laugh

Jo men
Nissefant #125373 09/12/2005 1:17 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis vi snakker av erfaring, så er det er ofte det utstyret vi selv har som vi vet noe om... Derfor får du svar som "det har jeg og det funker fint"... Og i utgangspunktet er det ingeting negativt med det!

God Jul!

alu vs plast
Nissefant #125374 09/12/2005 1:28 PM
Entusiast
Entusiast

min lifelink spade har overlevd det utroligste! og det er plast. Plasten er grisesterk.. det er heller et spørsmål angående skaftet. Sats på kvalitet, men alu er ikke nødvendigvis bedre og det er flere alu-spader som er svakere enn en god del plastspader. "jeg er fornøyd med min lifelink plastspade"..

- det du krever av folk her om "barnslige svar" er forresten noe bullshit. Det er snakk om at folk deler sine subjektive meninger.

Spader..
Nissefant #125375 09/12/2005 2:08 PM
Entusiast
Entusiast

Det som jeg ser på som en fordel er at alum. spade er at den er "skarpere" og letter til å spa i etter et skredd...

Snøen blir sinsykt kompakt og hard etter et ras, og plast spader kan ha problemere med å "kutte" seg igjenom.

Ulempen er at alu. bøyer seg fortere.

Personlig siere jeg slik:Alu. spade: skred tingPlast spade: hopp og slike ting

Vekt og plass
Nissefant #125376 09/12/2005 2:15 PM
Medlem
Medlem

Tilsier at du bør kjøpe plast. Har begge deler (Ortovox i plast, Black Diamond i alu), og selv om aluspaden virker sterkere både i skaft og blad, klarer du ikke ødelegge plastspaden heller.Men ikke kjøp Rottefella med treskaft. De er tunge og dårlige.

nettbutik
Nissefant #125377 09/12/2005 4:08 PM
Medlem
Medlem

www.arktiskpudder.no

hyggelige mennesker som selger varer med god kvalitet. send de en mail før du kjøper, de svarer helt sikkert på dine spørsmål.

God Jul!

:::
Nissefant #125378 09/12/2005 4:30 PM
Entusiast
Entusiast

Plastspader er snarere til å bøye seg, men retter seg ut igjen. Når aluminiumsspader først bøyer seg blir de slik, de sprekker gjerne dersom du prøver å bøye tilbake bulken.Møter du på harde snølag når du skal grave deg ned er det lite nytte i plastspadene

Tenker du kun på skred er ikke ekspansjons-skaft like viktig, du tenker ikke på ryggkomfort når du graver.Men tenker du først på å bygge en kicker nå og da kan et ekspansjonsledd være kjekt.

Mitt inntrykk er at aluminium funker best jevnt over.

Viser forøvrig til en test jeg skrev på en Voilé-spade her:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=50589

Det er dårlig for det har jeg
Nissefant #125379 09/12/2005 4:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vet ikke om det regnes som barnslig når jeg ikke anbefaler en spade. Jeg hadde og har en Life-Link spade. Min erfaring er at den fungerer dårlig til å grave i hard/kompakt snø. I løpet av første sesong var skaftet bøyd så mye at telskopegenskapene var heller dårlige. I løpet av andre sesong knakk bladet.

Grunnen til at jeg fortsatt har Life link er at de har garanti på bladet slik at jeg fikk ny spade da den knakk. Positivt med garanti, men hjelper lite hvis spaden knekker mens du holder på å grave ut kompisen din. (Det var heldigvis ikke tilfellet da min knakk).

Jeg vil absolutt anbefale aluminium. Forøvrig så er jeg ikke enig i at Rottefella spadene er dårlige. Ja de er en god del tyngre enn mange av de andre spadene, men de er den spaden jeg har prøvd som har tålt desidert mest juling. Til snøhulegraving og is er de geniale og skulle tro at de egner seg veldig godt til å grave ut en person i et skred og.

Enig med forrige taler
Nissefant #125380 09/12/2005 6:16 PM
Entusiast
Entusiast

Hadde den lite trivelige opplevelsen å (forsøke) å spa i et skred med plastblad sist vinter. Var heldigvis bare mine egne ski som måtte graves frem, hadde det vært noe mer vitalt ville det fått tragisk utfall. Det er UMULIG å spa i et skredområde med plastblad. Reklamen holder det den lover, bladet brekker ikke, men det bøyer seg omtrent uten å ha satt merke i snøen. Hadde ikke en av kompisene hatt Rottefellaspade (eller lignende) hadde skiene blitt satt på tapskontoen. Kjøper du spade med tanke på eventuelle ras (som du fornuftig nok later til å gjøre) og ikke til pynt er aluminium tingen og Rottefella et solid alternativ, selv om den kan være litt trøblete og demontere

Erfaringer.. Rottefella!
Nissefant #125381 09/12/2005 6:17 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mener helt klart at den gode, gamle rottefella spaden er den aller beste. Det er den som blir anbefallt på skilinja på Nordfjord FHS og Off-piste på Øytun FHS, hvor de sitter på utrolig mye kompetanse..

Flere grunner:

-Rottefella spaden tåler mest, men veier bittelitt mer.. Og at det tåler mest har jeg virkelig fått erfare i løpet av mine turer, skredkurs og lignende i løpet av året på fhs og som guide i skianlegg og Jotunheimen. Har sett alt annet gå i stykker (life-link ortovox, black diamond), men ikke den.-Den kan skrues fra hverandre og puttes i sekken..-Det er lett å borre hull til evt skikjelke bruk (redning)..-Gode service/reklamerings avtaler-God vinkling på bladet (skjærer seg fint inn i snøen)-Billig

Regner med du skal bruke (forhåpentligvis ikke) til evt å grave ut folk av skred. Da BLIR snømassene harde, og du kommer selvfølgelig til å grave mye bedre med en slik spade en med en plast spade.

Poengter igjen muligheten for å bare hull i spadebladet, slik at du kan bruke den som en del av en skikjelke. Rottefellaspaden svekkes ikke mye, men det vil i hvert fall plast spadene gjøre..

Ble langt, men viktig og ærlig!

Død eller levende?
Nissefant #125382 09/12/2005 6:55 PM
Fersking
Fersking

Har fått med meg at det i de siste åra har vært sagt at en bør ha metallblad hvis spaden er for beredskap i tilfelle skred. Men hvis snøen er så hard/kompakt at en ikke greier å grave i den med spader med plastblad som life-link, hvordan er det da med sjansene for å finne noen i live???Hvis det er nødvendig med solide metallblad og sleggskaft for å berge liv må det vel for pokker bli slutt på å reklamere for, og selge spader med plastblad og spinkle teleskopskaft til slikt bruk!Er det noen med litt pondus innenfor skredredning som kan si noe om dette? Finnes det f.eks. eksempel på at liv sannsynligvis har gått tapt fordi det plastspaden ikke dugde?

Visst man kun skal bruke spaden
Nissefant #125383 09/12/2005 8:00 PM
Entusiast
Entusiast

til å grave hopp, hvilken spade er da best? Bruker vanligvis å dra med en fiskars snøspade, men den er upraktisk fordi den er alt for lang til å ha på sekken. Når det er sagt er det (etter min mening) nødvendig å ha en så lang spade når man skal grave.. Finnes det sammenleggbare spader som har like stort blad og like langt skaft?

rottefella
Nissefant #125384 10/12/2005 1:25 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Rottefellaspaden er bra den. Har brukt han i 22 år no utan problem. (er 24 år :-)) funkar fint i hard snø, og er god til å grava snøhole. Når ein skal bygga hopp finns det betre spadar, då rottefella ikkje er god til å flytta større mengder lausare snø. Når det gjeld det so mer sagt om plastspadar og skred, så er det bare å sei seg enig med dei som meiner at dei blir for spinkle. Ein kan nok komma over skred der aluspadar kjem til kort og, men stort sett vil desse funka bra. Plastspadar må nok gi tapt lenge før alu. Det er absolutt mulig å overleva eit skred ein ikkje klarar å grava i med plastspade.

Takk for alle svarene!
Nissefant #125385 10/12/2005 6:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har hørt folk som er flinke med skred si at plast er uaktuelt fordi, som noen her har sakt, plast bare bøyer seg unna i den kompakte snøen. Så plast er nok uaktuelt.

Men noen skjønte ikke helt "vil ha skikkelige svar" greia. Mente ikke at man ikke skulle sankke om egene erfaringer. Poenget er at jeg har opplevd at en del har svart ubegrunnet på at noe er bra, kunn fordi de har det.

Ville bare har litt mer utfyllende svar, og slik har dere svart laugh

Takkar!!!!

yoho
Nissefant #125386 13/12/2005 3:08 PM
Medlem
Medlem

voile er bra aluspader, som skjærer godt i snøen.og de har teleskop skaft.mange str. på blad.

Synes
Nissefant #125387 14/12/2005 9:55 AM
edh Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

vest oppsummerer bra. Rottefella spaden er egentlig suveren når det gjelder styrke og graveevne i hard og pakket snø. Har selv knukket både rottefella-, alu- og plast-spader fra div produsenter, så er man uheldig (eller bare uviten og uten respekt for snøen i fjellet) og havner i en skredsituasjon så er det en mulighet for at ingen av spadene vil ha noen effekt. Men på den andre siden så er det jo en kjempemulighet for at de nettopp vil ha det. Derfor har vi den med.Det som er viktig er at du kjøper en spade du vet du kommer til å gidde å putte i sekken. Ikke kjøp den kraftigste alu-spaden du finner hvis du ser at den er så tung at du ikke alltid automatisk putter den i sekken.

Viktig tema du tar opp Nissefant, og det ser ut som om folk har et gjennomtenkt forhold til dette, og det er bra.

Gjenstår bare å oppfordre alle til å ta nok en gjennomgang av kameratredningsrutinene i vennegjengen nå som sesongen er igang.Med ønsker om en fin vinter.

Ortovox
Nissefant #125388 14/12/2005 6:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For å ta den litt videre:Noen her som har erfaringer med Ortovox sin alu spade (den med blått blad)? Store planer om å bytte ut BD spaden min i år etter som jeg er på god vei til å krølle i stykker nr to.. God å grave med, men synes alu-legeringen i bladet er for myk, så bladet krøller seg litt for lett. Til nå er det Ortovox varianten jeg ahr mest troen på hvis ikke noen her klarer å overbevise meg om at den ikke duger.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå