Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Sorry, ingen adgang du ER FOR STREIT/TEIT
#124941 05/01/2006 1:25 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvor tøff skal man egentlig være? Jeg bare spør? Ikke fordi jeg er tøff eller fordi jeg går med et ubevisst ønske om ha lueskyggen bak. Nei,jeg spør fordi jeg trodde det egentlig skulle handle om snø og moro. Ok, jeg min tro er ikke mer klippefast enn at jeg fant det nødvendig å kjøpe nytt utstyr. Nok en gang. Men blir det mer moro? Skibakken har blitt en catwalk. Robbie Willams går i Norrøna jakke. Selv i Røldal har de bytta ut den tynnslitte "Smokie, The greatest hits" med nyere toner. Ikke at det betyr noe, ettersom det ikke var noe annet en diskant som kom ut fra lydanlegget allikevel. Men hvor mye stæsj trenger vi? Hvor mange par ski, hvor ofte må vi bytte jakke og hvor lenge holder et par goggles? Kanskje skal vi roe det hele ned? Konsentrere oss om henget, snøen, neste sving. Holde oss på beina, på Fjellet!?Eller skal vi bare gi faen? Unektelig fristende og latterlig enkelt.Det er jo vår rett. Vi kan like godt brenne lyset i begge ender, gi jernet, kjøpe mer. Vite alt, mene ingenting. Bare være unge, vakre, fete og helt udødelige. Slappe av, koble av glinse i lipgloss og vifte vekk en feit pannelugg, mens vi krangler med oss selv om hvor forbanna fortreffelige vi er. Strømlinjet og tilpasset MTV?Ikke?Jamensågjørnoeda!

gåutoglekforeksempel

peace

falsk selvtillit
Alexander Urrang #124942 05/01/2006 1:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg bare legger inn et svar på mitt eget innlegg slik at jeg ikke mister troen.

det er ikke
Alexander Urrang #124943 05/01/2006 2:09 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

de feteste skia som gjør deg best - det er hvordan du handterer det du har. det er ikke klærne som gjør deg varm - det er sammensettingen av de. det er ikke kule folk som gjør deg til et bra medmenneske - det er din egen evne til å se hvem dine venner er og hvordan de får deg til å føle.. lykke er ikke å ha det feteste utstyret, de beste kommentarene, de kuleste bekjente - strevsomt å stadig være forsiktig med ikke å bli kjedelig.. Reality check!! Get real, dear to be different, stay strong and have fun..

bra innlegg
Alexander Urrang #124944 05/01/2006 2:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

forresten..

moder jord kaller.. på tide å finne tilbake til hvorfor vi elsker det vi gjør..

jeg syntes
Alexander Urrang #124945 05/01/2006 2:15 PM
Medlem
Medlem

det heller er litt morsomt å se folk som virkelig legger sjela si i å se bra i bakken og på fjellet. med dagens samfun og utviklinger er det vel lite man kan gjøre med det....

men er det ikke bare å drite lang vei i de man ikke liker i bakken, og heller konse om å ha det fett sammen med de man er sammen med??

-joacim-
Alexander Urrang #124946 05/01/2006 2:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg er helt enig, men blir provosert av oppførsel en del av de såkalte kule folka i bakken har. (les her de som kommer som gjester/turister) kommer litt inn på hemsedal og det som skjedde der i jula. har vært der i mange år og det er "vanlig" at dette skjer på den tiden hvert år. de kule sitter i heisen å drikker øl av glassflaske - hvor idiotisk er ikke det - så for ikke å bli tatt med flaska kaster de den rett ned i løypa - hva skjer jo den knuser.. så ler de litt og føler seg sikkert drit kule.. jeg klarte ikke annet - påtok meg rollen som sinna kjærring slik jeg ville sett på meg selv i den alderen - og måtte bare ta de for meg og snakke litt hard til de.. vet det ikke hjelper i det heletatt.. men f... heller... det provoserer. og hva kan man gjøre?? forslag?

- joachim -
Alexander Urrang #124947 05/01/2006 2:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

sorry - glemte h'en..

ikke misforstå meg,
Alexander Urrang #124948 05/01/2006 2:29 PM
Medlem
Medlem

jeg er ikke kritisk til dere som svart før meg. Faktisk helt enig.

men er det no vits å bry seg?? la en poser være en poser, stå heller på ski og få masse naturoplevelser og fine dager....

Superfly
Alexander Urrang #124949 05/01/2006 2:35 PM
Medlem
Medlem

det som skjedde i hemsedal er helt bak mål, blir bare trist når jeg hører sant. nå ble det jo inført noen tiltak som kanskje bedre situasjonen neste år

det med kaste flasker ned i bakken kan jo kanskje meldes til skipatrulje slik at de kan beslaglegge heiskort etc...

GO Superfly!!
Alexander Urrang #124950 05/01/2006 3:00 PM
Medlem
Medlem

Jepp helt enig... registrere med tristhet at de store spottene har blitt Catwalk`s og Festbuler... artig med fest, men da med gode venner, godt hummør. Selv ser jeg på meg selv som en midt på treet kledd kar, men har heldig viss blitt så gammel at jeg driter totalt i folk som skal mene noe om hvem jeg er osv... man kjenner seg selv best (under forutsettning av at man er helt i vater da).Tøfeste jeg vet er når vi kruser rundt i vårt lille superlokal anlegg i påsken og det kommer en kar i strikkagenser , som kjører atomic Arc modell tildlig 90 tall og kjører ræva av alle på Bigjumps. da koser jeg meg:)

all the dandy's right..
Alexander Urrang #124951 05/01/2006 3:01 PM
Entusiast
Entusiast

For en fantastisk dag der du kjører ned bakken full av fryd for din egen overtruffenhet. Der lipglossen din skinner om kapp med sola og J.Lindberg dressen pakker inn dine smekre linjer. Du er universets midtpunkt, med dine ariske trekk og vakre lipper, som du selvsikkert skal la omfavne en snerten brystvorte til en ubesudlet skjønnhet med fake-leg. De splitter nye fatskia dine er heldige hvis de får en 10 dagers bruk i løpet av sesongen, men så lenge du klarer å anskaffe den rette goggle-tannen innen påske etter utallige timer på terrassen med en gin tonic er livet frydefult på pappas Visa Gold.

he he ja... eller... :
Alexander Urrang #124952 05/01/2006 3:10 PM
Medlem
Medlem

Du rett og slett gir faen og blir hjemme.... he he alle har sine egne lyster;)

Svenskestory
Alexander Urrang #124953 05/01/2006 3:17 PM
Medlem
Medlem

Må bare rapportere om 3 kuuule svensker jeg observerte i nyttårshelgen på vei opp i anlegget en morgen. De hadde alt riktig frikjøringsutstyr: fete ski (inkl de derre salomon split tail skiene), goggels, hjelm, sekk og klær. På toppen av heisen faller så den udødelige kommentaren: "Fan, vi skiter i off pisten i dag, hva?". Jeg bare himlet med øynene og dro ut i snøen for å leke.

Stay focused!

Hahahaha
Alexander Urrang #124954 05/01/2006 3:23 PM
Medlem
Medlem

Fan, vi skiter i offpisten i dag hva? Udødelig!

Men Snoozie, hvor var dette? Ikke mange steder med offpistmuligheter enda....

Engelberg
Alexander Urrang #124955 05/01/2006 3:31 PM
Medlem
Medlem

pudder hver dag...

snoozi
Alexander Urrang #124956 05/01/2006 3:34 PM
Medlem
Medlem

stooor historie he he:)

Gddam!!!
Alexander Urrang #124957 05/01/2006 3:35 PM
Medlem
Medlem

Skulle gitt litt for å vært sørover i jula (ga tydeligvis ikke nok siden jeg var stuck i norge)

Bra innlegg!!
Alexander Urrang #124958 05/01/2006 3:38 PM
Fersking
Fersking

Har egentlig savnet et innlegg om dette.

Blir litt trist (sånn lengst inni meg) når jeg på tur opp i div stolheiser, ser at det ligger strødd med tomflasker/bokser (ofte Red Bull) og søppel i snøen under meg.

Det hører med til historien at jeg generellt blir forbanna når jeg ser folk hive søppel rundt meg....og påpeker det gjerne.

Det virker som om mange ikke klarer å fryder seg over å være ute i frisk natur, men kun er der for "kickets" skyld.

Jeg mener at folk som hiver søppel fra seg, burde fratas retten til å bevege seg i naturen for en kortere periode.

Når jeg blir diktator i Norge, håper jeg at DNA-teknologien har kommet så langt at man har et lite apparat som man kan "scanne" den tomme Red Bullboksen med. I løpet av 5 sek kommer navn og adresse på tomskallen opp i displayet.Han får en straff på, la oss si to uker. Slasken får en fotlenke på, som gir han et ufarlig, men meget ubehagelig elektrisk støt dersom han nærmer seg en park i byen, et skianlegg osv.

Stem på meg ved neste valg!!

-----------------------------------------

For å følge opp denne trådens forfatter:Om sommeren går nesten all min fritid med til å fly paraglider.Dette har gitt meg mine fineste naturopplevelser. Den beste var vel formasjonsflyging med TRE kongeørner i 2.000 meters høyde over Vågå, med nydelig utsikt over Jotunheimen på den ene siden og Rondane på den andre.

Uansett; i miljøet blir det ofte fokusert på hvem som klarer å fly lengst. Den norske rekorden, målt i rett linje fra start- til landingssted, er pr i dag. 153 km.

Det er lett å bli litt opphengt i dette "distansejaget".Men et klokt hodet sa en gang at det er ikke nødvendigvis om å gjøre å fly lengst, men å ha den beste OPPLEVELSEN.....

Det gjelder nok for skikjøring også.

Ønsker alle et godt nyttår i nydelig natur og MYE pudder.

linken.. missforstått friluftsliv?
Alexander Urrang #124959 05/01/2006 3:46 PM
Entusiast
Entusiast

du skjønner, du trenger ikke være i lufta for å yte begrepet sin rett... men jeg antar 153 km med friluftsliv må være ganske så behagelig og fint! Selv må jeg nå innrømme jeg mesteparten av året står i en heis..

Enig
Alexander Urrang #124960 05/01/2006 6:38 PM
Medlem
Medlem

Det er ikke utstyret det kommer an på. Mine første telemarksvinger ble tatt på Nato planker i indre Troms på midten av 80 tallet. Det ga en godfølelse som ikke kan kjøpes med det feiteste utstyret.

Denne tråden minner meg også på det året jeg bodde i Sør Korea og stod på ski i "vinterparadiset" Muju. Har aldri før eller siden sett så mange folk med så mye bra utstyr kombinert med total mangel på ferdighet. Ganske morsomt og se egentlig. Og en påminnelse om hva som er viktigst ----> skiopplevelsen.

I Muju hadde de forresten tatt konskevensen av at folk faktisk kaster boss fra stolheisene. De hadde lagt et par store binger rett under heisen i passe avstand, og skilt der de ba folk hive boss der og ingen andre steder. Så ut til å fungere. Noe for norske skisteder ??

blablabla
Alexander Urrang #124961 05/01/2006 7:10 PM
Medlem
Medlem

Fan, vi skiter i afterskien i dag hva?

Go følelsen på afterski...
Alexander Urrang #124962 05/01/2006 9:02 PM
Fersking
Fersking

Bra innlegg Alexander. De fleste tråder på FF innholder jo som oftest så mye fjortisfjas med skrivefeil og kvasi-engelsk at jeg sjelden gidder lese ferdig...

Men over til afterski. Joda, den hører med den. Har du noen gang lurt deg inn på en altfor overstappa cafe i dalen ? Der inne kryr det av fulle kropper som dulter, knuffer, knaffer (?) om kapp med å komme forbi deg en gang til...mens du konsentrerer deg om å gulpe i deg mest mulig av ølen før noen skumper ut altfor dyre 60 kroner... Men, selv om det er fullt av folk som gjerne tramper deg både 1 og 3 ganger på tærne, så blir det sjelden eller aldri bråk! Folk er rett og slett glade og fornøyde etter en bra dag i bakken (urk, mere snø i H snart værsåsnilllll) Og kanskje kjenner du en som kjenner noen flere som igjen tilfeldigvis kjenner de som står ved siden av deg...og pluteselig føles det som om du kjenner alle der...og de fleste går rundt med et sånt fornøyd smil....Derrr skumpet noen ut resten av ølen din.....ja ja, da var det vel på tide å kjøpe en ny da :-)

Også sier avisene at er det bråk i Hemsedal. Mye bråk faktisk. Av mennesker som aldri kommer til å få noen go' følelse på afterski...Jeg gidder ikke en gang å bli provosert....skal vi se, jeg rister litt oppgitt på hodet og håper det går over. Borte nå ?

Fiks problemet! Jeg vil ha tilbake go'følelsen på afterski !

Engelberg på meg i februar Snoozie. Sees på afterski...etter en dag i bakken da, selvsagt, eller... :-)

/Snorkel

klassiker
Alexander Urrang #124963 05/01/2006 10:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fan, vi skiter i offpisten i dag va?

Faen steike meg det argaste jeg har hørt. Glemmer heller ikke svensken med mobiltelefonj jeg tok stolheis med i åre for en tid tilbake:

"Selj dom jævla aksjorna hur snabbt som helst!!!"

Ikke husker jeg om han hadde fett utstyr heller...

Men folkens, skit en lang faen i alle wanna-be idiotene dere ser. Finn ut hva du selv er komf med og drit i alle andre enn kompisene dine...

Positiv Energi
Alexander Urrang #124964 05/01/2006 10:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er med en utrolig følelse av stolthet, positiv energi og good wibes å levere Hemsedal Cafe Afterski. Vi får muligheten til å forlenge skidagen og deres fete opplevelser i snø. Dere kommer på opptur, og vi klarer å løfte dere enda lenger. Please keep it that way.Cal

?
Alexander Urrang #124965 05/01/2006 10:43 PM
Medlem
Medlem

Det var som svarte faen..skal denne kjempefine tråden plutselig tas i hemsedal bookings fortjeneste? det er om ikke det drøyeste, kansje det frekkeste jeg har sett på lenge. Hemsedal booking representerer alt det som feiler Hemsedal (bortsett fra snøløse vintre) snobberi, sløseri og generell dårlig stemning.

Heia Olaf og Rjukandefoss camping!

stæsj..
Alexander Urrang #124966 05/01/2006 11:29 PM
Entusiast
Entusiast

Den med mest stæsj når man dør, vinner.... ;-)

hehe,

Ser helt klart poengene, og er ikke klærene som skaper kjøreren osv.Folk må få kle seg som de vil, jeg bryr meg ikke, på samme måte som jeg regner med at folk ikke bryr seg om hva jeg kjører i.. (for å si det slik, burker ikke mye tid i speilet før avreise til bakkene)

Når det er sagt, skal krype til korset med at jeg har byttet ut min 8 år gamle norrøna bukse med en ny sweet bukse.. kall meg "fisefin" men begynte å synnes syn på den gamle buksen og mente den var klar for pensjon. :-)

.
Alexander Urrang #124967 06/01/2006 11:39 AM
Entusiast
Entusiast

har folk råd til å kjøpe alt, la dem gjøra det

Kulturforskjell
Alexander Urrang #124968 06/01/2006 4:01 PM
Medlem
Medlem

Sjølv sverger eg til telemark, men skulle for et år sida inn på base i bergen for å kjøpe julepresang til lillebroren min... snowboardbukse. Reiser ein på platou og skal ha skibukse får en som oftast spørsmålet om funksjon, prisklasse, eller ka ein sjølv står på. Då eg kom inn i butikken blei eg møtt av ei jente som sikkert stod på brett, men eg skal vedde på at det ikkje er på grunn av kjøre/natur/mestrings-gleden. Ok, litt fordomsfull der, men eg lar det gå for denne gang. Uansett, spøsmålet som møtte meg momentant då eg sa ka eg skulla ha var, og hold deg fast no: "ka farge er det på jakken??" .........hallo liksom. Greitt nok, det er ikkje totalt irrelevant, men likevel, andre ting går foran. Det kan kanskje ha påvirka synet mitt på snowboardsporten, fordomsfullt det også når eg tenker meg om... ingenting vondt meint.

Står på brett selv
Alexander Urrang #124969 06/01/2006 5:59 PM
Medlem
Medlem

tror nok det er mange som står på brett av den grunn.. Men tror det er dumt å feie alle brettkjørere under en kam(eller hva det heter på fint.)

Jeg begynte på brett når jeg var 12 og da syntes jeg det var gøyest...PS: Synes det ser ut som jibberne har tatt ove trona fra brettkjørerne trona når det gjelder unødvendig stasj og alle jibbere kjører jo med baggy pants og pelskant på jakka.!!

shit!
Alexander Urrang #124970 06/01/2006 7:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du har vært for mye i Tryvann!Eller Geilo!Eller Hafjell!Eller Hemsedal!Eller.. ?

Gi faen, stoke-faktoren er mye større dersom du ser ut som et fugleskremsel i utstyrsveien, men kjører som et helvete, he he.. Jeg vet!Keep it low-key, bandana bhatti-boys, og spar sminken til dagen-derpå. -jenter.

hvor skal dette ende...
Alexander Urrang #124971 07/01/2006 7:25 AM
Fersking
Fersking

Det holder med en tur i tryvann en Fredags kveld...Bakken kryr av posere i alle aldre som alle konkurrerer om å se hard, kul og være tøff og skader er i hvertfall fett! Gi dem ett par feite ski, en fjellside hvor du må tenke og faren for at de fleste hadde tatt livet av seg selv fordi de skulle være harde er overhengende, om de i det hele tatt hadde turt å kjøre da..Samme holdning gjelder vel i aller høyeste grad hemsedal.Anleggene er fylt med folk som er tatt rett ut av nyeste katalog til det mest hippe, noe som bryr meg midt der hvor sola aldri skinner.Hva angår musikk så spilles det mye tvilsom overallt for tiden..Folk må for all del få lov til å bruke penger og tid på hva faen dem vil for min del, det er ikke åssen du ser ut som avgjør hvor bra du kjører.100par ski trenger man heller ikke, men jibbegenerasjonen har vel innført at du skal ha flest mulig. Personlig så jeg på det som litt på kanten at jeg nå har to par ski...gikk vel omtrent i 2 månder før jeg klarte å overbevise meg selv om 2 par ski som man BRUKER ikke er farlig eller for mye. Stöckli og Volkl er ski som holder, men å selge ett par stöckli ski er ett helvette: "er det no kult", "er de brae", "ser de fete ut"....lista er fordømmt lang! Hvem bryr seg vel om skia ser hippe ut om det er noe dritt å kjøre på!?Samme regla gjelder for allt av utstyr.Du er heller ikke kul om du ikke kaster fra deg søpla overallt, "faen så kjiip du er!"Og du er i hvertfall døll om du ikke skal bokse på fylla, afterskien osv!!Nei, hvor skal dette ende...Takke meg til sauebygda(oppdal) hvor det er lite folk, bra terreng(litt lite snøriktignok) og de fleste vet faktisk hva for ski de har kjøpt...og hvorfor..ikke bare fordi det så kult ut og en eller annen hipp/kjent person hadde det samme!Utstyr er en ting, men kjøringa er det som betyr noe!

Kanon!!
Alexander Urrang #124972 07/01/2006 3:51 PM
Medlem
Medlem

dettte innlegget er noe av det mest saklige eg har sett her på forumet. alle tenker bare på utsyr å se tøff ut det som virkelig betyr noe er å kjøre ski og ha det gøy. verden blir bare verrre og verre før begynte man å stå på ski fordi det var gøy nå begynner mange å stå på ski fordi de tror det er tøfft. våkn opp folkens vi kan ikke holde på sånn som dette!

"SKI OR DIE"

ka e--
Alexander Urrang #124973 07/01/2006 4:44 PM
Fersking
Fersking

streit teit??

Fantastisk...
Alexander Urrang #124974 07/01/2006 6:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er godt å se at det er en mengde høyst oppegående folk på denne nettsida. Dette er en av de bedre innleggene jeg har lest. Det er håp! smile Synd det er et klisje men; carpe diem! Eller sva marga for de som leser Næss.

Andre
Alexander Urrang #124975 07/01/2006 11:38 PM
bss Offline
Fersking
Fersking

Det er i grunn jævlig teit og irritere seg slik over hva andre gjør at dagen blir ødelagt av den grunn.

Gi faen i hva svensker med fet utstyr sier og gjør, overse litt søppel her og der.

Fokuser på skiopplevelsen og ikke alt det rart rundt.

Dessuten er det bedre med Vølkl Sumo enn et par Elan fra Ingemars storehetstid.

Don't worry, be happy!

Overse allt og alle...?
Alexander Urrang #124976 08/01/2006 7:01 PM
Fersking
Fersking

Joda, driter som regel langt i hva andre gjør....MEN...

Søppel er stygt, unødvendig og irriterende. Å overse det vil omtrent si at vi syns det er greit. Er det så jævlig vansklig å ta med søpla til en søppelkasse...?

Når det kommer til utstyr så er det null problem med mange ski osv, så lenge man faktisk vet hva man kjøper og bruker det. Som den stash h00ra jeg er så kan jeg sitte i timesvis å preike løs om ski, staver, støvler, snø, sykkel, sykkelutstyr eller sånn omtrent snakke høl i huet på de jeg kjører sammen...

Når vi er inne på ski...Volkl Sumo er sikkert konge når det er snorkel dyp pudder...men ellers så ser det noe merkelig ut å dukke opp i en bakke med dem.

Drit i merker.
Alexander Urrang #124977 21/11/2008 6:36 PM
?\? Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Har vert noen kjempe innlegg her asså...

Skjønner ikke at folk trur at di blir bedre av merket.

Kvalitet er en ting. Velg alltid kvalitet. Men drit nå vell i om det står Oakley, sessions , volcom ect. på klærne. Kjør i det du føler deg mest hjemme i .

Til Jibberne.

Du klare vel å ta det samme tricket du har lært uten å ha en jakke eller bukse det står volcom på!!!!!

Re: Sorry, ingen adgang du ER FOR STREIT/TEIT
Alexander Urrang #124978 21/11/2008 6:55 PM
Medlem
Medlem

faen. snakk om å dra gammelt gørr opp av kloakken!trodde vi var kvitt all denne gamle idealismen nå. vi er midt i et (slags) krakk, det vil si: KJØP MER STÆSJ, elles går alt til hælvete.

peace out

Alexander Urrang #124979 21/11/2008 10:08 PM
Entusiast
Entusiast

Er ikke katolikk, men vil bruke denne tråden til å skrifte: jeg fikk litt mye penger til overs her tidligere i høst, mista alle sikringene og kjøpte superfats...

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet, skal ikke gi noen andre skylda for det dog. Har prøvd å være idealist, og brukt Helsports billige jakke og bukse, men det greide jeg å ødelegge på tur i sommer. Jeg bruker det ennå og det er uaktuelt å kjøpe Sweet, Norrøna etc. Skal allikevel innrømme at jeg syns det ser litt stilig ut. Ja, jeg ER glad i stæsj. Veldig glad i stæsj... Men jeg kan ikke komme med noen innvendinger mot poenget til trådstarter. Jeg er hjertens enig, og skulle ønske jeg var litt mer tro mot mine egne idealer.

Kanskje det allikevel er verdt å minne på at selv idealister har følt og falt for suget etter noe "kult". Jeg gruer meg til de dagene hvor jeg faller for fristelsen å prøve superfatsene mine i et anlegg. Jeg vet veldig godt hva jeg selv har tenkt når jeg ser de kuleste i verden komme i altfor store klær, og hjelmen løst på hodet og løfta opp av goggla fordi det er kulest med strikken i nakken under hjelmen. Jeg håper det er noen som forbarmer seg over meg fordi jeg kommer til å gapskratte hele veien, iført de samme klærne jeg dro på tur med i sommer.

Jeg må erstatte fillene før eller senere. De tåler ikke regn. Jeg håper bare at jeg vurderer mine reelle behov i første rekke, og ikke hva som får meg til å se rammest ut før og etter jeg har vært i fjellet/skogen.

Problemet er litt komplisert. Det er ikke bare det å eie dyre ting. Det er det å finansiere noe som både forurenser og støtte opp under en kultur hvor det neste gang skal kjøpes noe ENDA dyrere. Selv om man ikke trenger det og selv om det faktisk ikke er verdt det... Hadde prisen vært høy fordi det lages her hjemme hadde det vært noe annet. Da kunne man i det minste sagt at man støttet næringslivet - det som ganske mange av oss lever, eller skal leve av snart.

Og så er det presset til å kjøpe skiten. Å kjøpe for å imponere andre er et argument som er så dårlig at det havner på negativ side av skalaen. Å kjøpe fordi man bobler over av entusiuasme bare av tanken på å bruke det gjør det ikke noe bedre om det er overkill. Det gjør det kanskje litt bedre, men et sånt kjøp ligger et sted mellom grådighet og arroganse. Er skyldig i det siste. Man kan være så kritisk å si at vi egentlig ikke har rett til å kjøpe noe som helst så lenge vi har noe som fungerer og som vi fremdeles kan gledes over. Men at det finnes en gråsone betyr allikevel ikke at man kan bruke skjønn i mellom ytterpunktene.

Med fare for å høres ut som en som ikke vil gi opp et høyt forbruk, kanskje man kan oppfordre til å jobbe hardt for at andre verdier skal bli "kult"? Miljøvern? Kjøp Patagonia eller Klattermusen neste gang? Patagonia er ikke engang dyrt... Noen blir sikker sure hvis alle kutter ned på forbruket sitt i den grad at noen butikker bukker under. Men kanskje det er det rette? Kanskje de folka som har lagt litt for mye pes i å bygge opp under en sånn kultur har bedre av litt mer fritid, og ta opp aktiviteter som ikke koster så mye. Kanskje de skal gå til de to år (eller skrekk og gru - FEM år) gamle skiene sine og kjøre på de istedenfor å kle seg opp (eller kle seg ut) når de skal på jobb sånn at alle kundene ser hvor fantastisk det er å gå amok i hyllene.

Tilbake i bakken, sa jeg til han gutten med hjelmen løst på hodet og gogglene i nakken at "du må huske å ta strappen på før du kjørere" - jeg trodde han hadde glemt det. Til å være i midten av tjueårene har jeg aldri følt meg så gammel som da de knapt nok gadd å le av meg før de tok trekket opp. Jaja. Nå skal jeg peke på skiene mine, så kanskje de skjønner at jeg også kan være kul. Eller teit.

Alexander Urrang #124980 22/11/2008 12:03 AM
Entusiast
Entusiast

Peddyslate:

Kjør på utstyret til det ramler fra hverandre, eller selg det videre for en rimelig penge hvis du ikke bruker det lenger.

Når du trenger noe nytt, kjøp det du har mest lyst på, uavhengig av hvilket merker det er.

Det er heller ikke dumt å bruke superfats i anlegget så lenge det er snø som rettferdiggjør det. (Jeg skammer meg ikke over å bruke Praxisene mine...) Lær deg å bruke Hendryxene dine, så kan du legge en sving som dette neste gang noen ler.

Link for sikkerhets skyld:

http://www.hendryxskis.se/images/stories/News_images/carv_400.jpg

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå