Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Riper på innsiden av googles
#124380 21/02/2006 7:19 PM
L A R S Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som har tips for å få bort riper på innsiden av googles? I desperasjon på en pudderdag tørket jeg innsiden av oakley iridiums'a med papir, og nå er det masse små riper så glasset er litt matt/ stripete. Kjøpt nye, men mulig å redde det gamle glasset?

neppe,
L A R S #124381 21/02/2006 7:50 PM
Entusiast
Entusiast

du skulle hatt med pusseklut.

Re: Riper på innsiden av googles
L A R S #124382 21/02/2006 9:58 PM
Medlem
Medlem

"goggles"? smile

beklager
L A R S #124383 21/02/2006 10:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det er nok ikke noe haap.. hadde brillene mine pa rep. hos Durango sport. de klarte og odelegge glasset mitt sa jeg matte kjope nytt.. de nektet og ta pa seg skylden for skaden og sa at det hadde skjedd under transporten.. men det er faktisk fysisk umulig.. de la inni pusseklut-posen inni en stor kartong kordan i all verden kan d da komme riper pa innsiden av glasset da?! sa ut som om de hadde pusset det med sandpapir.. og eneste "erstatningen" jeg kunne fa var og kjope nye glass til innkjopspris.. ka faen e d for noe tull da.. skal ha nye glass ikkje kjope billig.. men men over til din sak.. du skulle nok ha brukt kluten eller helst latt ver og torket de nar de var vate.. og kansje brukt handtorkeren pa dassen..

TIPP TOPP TOMMEL OPP!

Jau
L A R S #124384 21/02/2006 10:39 PM
Fersking
Fersking

Du må aldrig finna på slikt tull. Slalom briller må behandlast vedig forsiktig. Visst du tørka vatnet av med papir, så burde du ha lest bruksanvisningen bedre. Eg har eit par Oakley briller sjølv, å dei skal kun pussast med den posen som dei blir selgt i. Alt anna kan øydelegga glaset. Dei ripene som er i glasa får du aldrig vekk. Det er heller ikkje reklamasjonsfeil på slike skader, pga riper kjem kun av egen ubrukelighet, noke Oakley ikkje kan hjelpa stakkars deg med.

.
L A R S #124385 21/02/2006 11:04 PM
Entusiast
Entusiast

jajaja... om jeg har valget på å pusse skiten med litt papir, så jeg kan fortsette å nyte pudderdagen, eller å sette meg i varmebua med hårføner og bruksanvisning, tror jeg det blir et enkelt valg. Er jo ikke uten grunn at det er så enkelt å bytte glass.

.
L A R S #124386 21/02/2006 11:05 PM
Entusiast
Entusiast

googles er forresten den nye serien med goggles fra google. ^^

I ettertid burde vist bedre enn:
L A R S #124387 22/02/2006 10:37 AM
L A R S Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

1. Å spørre om tyn fra 19-årige telemarkkjørende bedrevitere2. Å blande skibriller og søkemotorer (jmf. gamle www.google.no som skulle være en brillebutikk)3. Å ikke innse at briller(glass) er en forbruksvare, og de holder jo ikke så mange sesongene uansett hva en gjør. 4. Når innsiden av brillene fryser hjelper det ikke å pusse med papir eller plutonite bag.

Men siden 1000- lappene flyr ved kjøp av nye glass eller briller spør jeg igjen: Noen som har prøvd noe man kan rubbe ned innsiden med eller legge på noe som "belegg".

Over 19 og gir blanke i skrivefeil
L A R S #124388 22/02/2006 3:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

og skal prøve å gi deg et skikkelig svar:Det går ikke. Dessverre.Grunnen er at innsiden på brillene, for å være duggfrie, er satt inn med et stoff som skal kunne absorbere en stor mengde vann ( i form av dugg). Dette belegget er nærmest limt fast i glasset og av den grunn umulig å få helt av, eller jevnt for den saks skyld.Når du tørket glasset var dette stoffet sannsynligvis ganske fyllt av vann, og ekstra sårbart. Sannsynligvis er det bare dette belegget som er ripet opp.Facts: Glasset er ofte laget av polycarbonat. Denne plasten er svært motstandsdyktig mot slag (forøvrig lages skuddsikkert glass av polycarbonat) Stoffet har av den grunn "lange" molekyler og blir litt føyelig og mykt, og derfor lettere å ripe også. Forsiden av glasset er ofte herdet for å tåle mer. Speilglass er som regel mer sårbart enn bare farget glass.Siste utvei: Du kan godt prøve å senke glasset i et vannbad med zalo, og etter en stund begynne å pusse av belegget med en myk bomullsklut, eller pussekluten som evt fulgte med gogglesene. IKKE microfiber eller noe annet stoff ! Du må så holde på til alt belegget er av. Du ser det først når de er helt tørre. Er du heldig så går dette med tid og stunder, og ripene som forhåpentligvis bare var i belegget er borte, men brillene vil nok dessverre dugge ganske lett.Lykke til ! Og fortell hvordan det går da.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå