Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Glipper når jeg tråkker
#8551 12/01/2013 4:44 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Når jeg tråkker så gliper drivverket, altså kasseten bak og alt går rundt uten at kraften blir overført til bakhjulet. Nå som det er 15 minus så kommer jeg meg nesten ingen vei siden den glipper hele tiden (jo varmere det er jo mindre glipper den). Noen som har forslag til hva som har gått i stykker? Sykkelen har gått flere tusen kilometer, så her kan det være alt mulig:)

Re: Glipper når jeg tråkker
mr hagen #8552 12/01/2013 7:19 PM
Medlem
Medlem

Jeg har faktisk akkurat samme problem med min kassett. Jo kaldere det er, jo vanskeligere er det å få den til å ta tak ...aner dog ikke hva grunnen er.

Jeg har dog opprettet en tråd på terrengsykkel.no, hvor det er ganske mye kunnskap ute og går om sykkel, så jeg får forhåpentligvis svar der.

mr hagen #8553 12/01/2013 7:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

trolig er freewheelen (det som kasetten sitter på) utslitt. . I freewheel er det en slags rachet mekanisme med en fjær. Når den blir gammel, i kombinasjon med kalt vær (som harder fettet i mekanismen), kan den beginnne å "miste grep" på hjulakselen. Det er ikke så dyrt å bytte freewheel.

mr hagen #8554 13/01/2013 2:21 AM
Fersking
Fersking

Kjent problem.Det som låser kassetten når du tråkker heter paler og er små dingser som er fjærbelastet og skal ta tak i små hakk. I motsetning til når du triller og det tikker i samme området. Da er det disse palene som tikker mot hakkene. Ikke nødvendigvis utslitt, men trenger litt ettersyn. Når det kommer fett/vann/skitt i mengder på palene, så fryser de og fjærmekanismen slutter å fungere. Blir bra igjen i mildt vær, men skal den fungere i kulda må den rengjøres.

mr hagen #8555 13/01/2013 2:59 AM
Medlem
Medlem

Vann i bosset ble foreslått i min tråd på terrengsykkel.no også. Derfor har jeg for natten tatt hjulet inn for at det skal tørke litt. Dog må det nok mer til enn det før det blir helt bra vil jeg tro, men forhåptentligvis hjelper det litt.