Med stoor flenge i sålen antar jeg du mener en flenge som går lenger ned enn bare sålen. Dette vil jeg anbefale at du reparerer ved å renskjære såleskaden med en skarp kniv (linoleumskniv? eller hva det heter). Deretter benytter du langtidsherdende (blå) epoxy i såret, til helt plant med sålen. Det har ingen hensikt at du tenker på gliegenskapene på sårflaten og derfor benytter f.eks. P-tex ytterst. Det skadede gliområdet er uansett veldig lite.
Når det gjelder utbulende stålkant er reparasjon vanskeligere. Jeg har selv utført en slik reparasjon ved hjelp av "lynlim" og dertil egnede klemmer. Denne reparasjonen ble utført på nesten nye ski for ca 3 år siden og holder fortsatt. Om det er noen i Trondheim som kan hjelpe deg her er jeg usikker på, men jeg vet at det finnes en ekspert i Oslo. Jeg kommer bare ikke på navnet, bare at det begynner på R. Kontakt meg gjerne på FF-mail, og jeg skal forsøke å finne navnet på vedkommende. Det er bare min glemskhet. Kjenner en person som har fått mange av sine ski preparest hos vedkommende.