Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
FERNIE
#123141 29/10/2006 7:00 PM
Geddi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Reiser til Fernie 12 januar med Langley. Noen som har vært der, og har noen tips&triks for en vellykket tur?

tilleggs SPM:
Geddi #123142 29/10/2006 9:57 PM
Fersking
Fersking

Åssen er prisene der vs. norge??

Fernie
Geddi #123143 29/10/2006 11:25 PM
Fersking
Fersking

Fernie er helt klart et veldig bra sted hvis det er snø der, men det gjelder vel for alle steder. Det er mange bra steder du kan kjøre utenfor løypene, og prøv gjerne Fish Bowl. Det finner du på løypekartet når du kommer deg ditt og guidene vet sikkert hvor det er. Hvis føret tilsier det traverserer du over Fish Bowl og går opp åssiden der, da får du veldig bra ski jøring ned mot heisen igjen. Husk bare å hold til høyre når du kommer nedover, ellers ender du opp med en ufattelig kjedelig gåtur. Det er selvfølgelig også mange andre steder du kan finne bra steder å kjøre, du må egentlig bare lete. Fernie er ikke stort, men med litt vind så samler snøen seg enkelte steder slik at du alltid finne rlitt powder å nyte. Spør en av de lokale, de vet alltid om noe. Inne i skogen finner du som regel alltid powder etter snøfall, og er du villig til å utforske litt kan du finne noe smoothe steder.

Prisene i Fernie er jo som resten av Canada det, dvs. priser vi fra Norge liker. Kan få til bra party på kveldene og det er alltid viktig, selv om det ikke finnes afterski der.

Ha en god tur!

Selv flytter jeg til Aspen om 1 måned.

Lykke til!

Castle
Geddi #123144 30/10/2006 1:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Var i Fernie i fjor med Langley.Har bare en ting å si: Castle Mountain!Langleyfolkene kjørte dit 5 dager når jeg var der, det er det beste skistedet jeg har vært i!Se siste Fri Flyt om detaljer.

Castle
Geddi #123145 30/10/2006 1:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Var i Fernie i fjor med Langley.Har bare en ting å si: Castle Mountain!Langleyfolkene kjørte dit 5 dager når jeg var der, det er det beste skistedet jeg har vært i!Se siste Fri Flyt om detaljer.

Castle
Geddi #123146 30/10/2006 2:57 PM
Entusiast
Entusiast

Fernie er bra, Castle Mountain er best!! Dessuten blir det enda bedre i år enn det var sist sesong når vi var der. Dog kanskje litt artigere å bo i Fernie. Men hvorfor drar man? For ski eller for å bo?

Godt valg!
Geddi #123147 30/10/2006 11:24 PM
Medlem
Medlem

Var der for 3 sesonger siden og trivdes meget godt. Skal som regel komme nedbør gjennomsnittlig hver 4 dag der, noe som riktignok ikke skjedde for oss, men da finnes det selvfølgelig råd. Enten som de over her nevner, Castle, eller hva med å teste heliskiingen i Golden hos Purcell. Hør i resepsjonen om de gidder å kjøre dere dit (tok 3,5-4 timer). Det koster litt penger ( kr.4500,- pr. pers.), men er absolutt hvert det. Uansett kommer dere nok til å ha en kjempefin tur!!

sesongere lukter pudder først
Geddi #123148 31/10/2006 12:41 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vært i Fernie flere år, men det er en stund siden sist, flotte fjell og bra offpist, men man må regne med å stå i en ganske hissig kø (!) oppi fjellet sammen med 100-150 andre etter snøvær for å vente på at eksplosiv gutta skal åpne fjellet. Mye sesongere som er på hugget.

Ellers er Fernie en utrolig behagelig "by" å tilbringe offmountain tid i også.

Et annet tips er Kicking Horse og Golden, DET er fjellet sitt det.. Drømme Drømme!

MvhA

Kicking
Geddi #123149 31/10/2006 8:25 AM
Entusiast
Entusiast

Her må jeg si meg enig med Tallak. Kicking er helt sykt bra!! Men synes byen i Fernie er kjekkere enn Golden (som er byen ved Kicking).

BC
Geddi #123150 31/10/2006 8:47 AM
Medlem
Medlem

Fernie er en superdigg by hvor det ikke er så mye stress. Skal man kjøre bratt pudder vil jeg si at Kicking Horse er enda bedre, men byen er som sagt ikke så kul.

British Columbia generelt(nå er vel Fernie såvidt Alberta slik jeg husker det)

Om du\dere skal fart rundt der borte, er det mye fett.

Styr unna Jasper, det er ett forbanna møkkasted, Banff er dyrt men man kan ta seg en tur i Sunshine Village og cruise, det er også tilgjengelig offpiste, men noe oppkjørt.

Skal du møte hardcore telemark-folk som synes heis er mongo, skal du reise til Nelson. Vi ble anbefalt denne byen av på sports\preppebutikken "Stay Tuned"(anbefales) i Kelowna, rett ved Big White. Gutta der beskrev Nelson som "stuck back in the sixties maaaaan", og det var de så det holdt, hippier, toppturentustiaster, rare planter på grønne flagg, den største butikken i sentrum er ett økologisk ko-operativ og temmelig løssluppen stemning på Taffy Jacks, the local meat market, Sledsnecks, Silikon, Slåssing og sikkert fler ting på S. Det er ett lite anlegg ganske nærme byen, men kjører rundt deler av fjellet på vei opp, her står det glade skikjørere som vil ha haik opp til parkeringen ved heisen igjen. Telemarks-gærningene går opp og kjører ned baksiden, earn your turns og alt det der.

fernie
Geddi #123151 04/11/2006 1:53 PM
Fersking
Fersking

"fresh meat monday" i Golden er jo legendarisk da! hehe

tips i fernie ved lang heiskø før oppstart og mye ny snø er å ta "deechair" heisen for så å traversere fort som faen til "great bear express" da kommer du fram til great bear express fortere enn dem som tar "elk" heisen og er blandt de føste på toppen av fjellet uten å stått noe særlig i kø, for nesten alle pudderhunder står jo i kø enten ved "elk" heisen eller "timberbowl".

både kicking horse og fresh meat
Geddi #123152 05/11/2006 12:02 AM
Entusiast
Entusiast

kan anbefales på det varmeste... mindre folk og mindre kamp om puddert. Men byen er som de fleste har nevnt ganske død. men er er dere en god gjeng har dere det moro for det... ;D God tur!

Fernie
Geddi #123153 05/11/2006 5:56 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Drar til Fernie 12.des, og blir der ca en måneds tid..så si i fra om noen andre har samme planer..:)

Tree sisters from behind !!!
Geddi #123154 05/11/2006 8:59 PM
Fersking
Fersking

Som flere poengterer er det alltid en sesonger som finner pudderet før deg når man er på sånne steder, men om du er villig til gå opp er det bare en ting å si: Tree sisters from behind! Nordvest(tror jeg det blir) for Fernie ligger det er fjell som heter Tree sisters. Bak det(tilgjengelig fra en vei) finnes det 3-4 utrolig deilige renner som var ukjørte og inneholdt perfekt pudder når jeg var der i fjor. Og da gikk alle sesongere vi prata med rundt å klaga på at det var umulig å finne snø i hele området for det var for lenge siden siste snøfall. Så om det ikke skulle være overflod av urørt pudder på "heisfjellet" vil jeg anbefalle et besøk der!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå