Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Angående skitesten i siste FF
#123092 30/10/2006 11:29 PM
skime Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg er en av de som går rundt og kjenner, bøyer, brekker og styrker på årets by ski hver høst. Har skia endret seg noe i år? Er årets modeller like til ifjor? Finnes det noen nye planker en burde prøve ut? Og for å si det sånn blir jeg alltid like overrasket når jeg leser skitester i diverse skiblader (Powder; Fri Flyt, Ultrasport osv.). de sier alltid det stikk motsatte av hverandre, og ved bare å ha sjekket skia i butikken selv så kan en spørre seg om de som skriver testene i det hele tatt har vært i nærheten av skia. Nå er ikke f.eks. FF den værste synderen her, men jeg undres alltid litt over hva som egentlig står mellom linjene når de skriver sine utredninger og lovprisninger av hver eneste ski?! I siste utgave av FF så påstås det for eksempel at Bandit Squad 184 er ski nærmest kommer ut som myk ski?! Og Watea som en av de hardeste skia (har de virkelig skiftet til motsatt side av skalen vedr. stivhet?).Dette skjønner ikke jeg....og det finnes flere slike eksempler på informasjon som gjør en stakkar skijunky frustrert.

Er det noen andre som har det slik av og til (trenger bekreftelse her)?

stivhet
skime #123093 31/10/2006 11:14 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fri Flyt har i år forsøkt å gjere noko helt nytt med skitesten. Istaden for å bedømme stivleik på bakgrunn av kva i kjenner ved fleksing (dette gjer vi sjølvsagt også) og kva leverandøren fortel oss, har FF fått laga testeutstyr for å finne alle desse verdiane.

Når vi starta med dette i fjor vinter fekk vi fleire overraskingar. Nokre av dei skia vi har oppfatta som stive, er ikkje så stive. -Og mange av dei skia vi trudde var svært mjuke, er ikkje så mjuke.

Typiske ski som ofte vert oppfatta som stive (ved fleksing mot golvet) er Rossignol B. Problemet er at når ein fleksar ei ski mot golvet kjenner ein ikkje på den generelle stivleiken i skia. Ein kjenner mest av alt på tuppane. -Det er svært vanskeleg å merke om ei ski er stiv på midten eller ikkje, når skituppane fleksar ti gangar så mykje. RossiBsq (vær oppmerksom, det er fleire versjonar av denne, dei stivaste er mykje stivare) er ei relativt mjuk midtski med stivare tuppar. Dette gjer at skia kjennes litt stiv ut ved fleksing, meir kraft blir ført inn mot midten av skia der stivleiken er størst. Watea er ei stivare ski med mjukare tuppar, denne vil kjennast mjukare ut ved fleksing

Det er mange andre faktorar som ofte påvirkar vår oppfatning av eigenskapane til ski: namn, merke, grafikk og historie er nokre slike.

Eg trur Fri Flyt har bidratt til å gjere diskusjonen litt meir interessant angåande fleks. Kor mange gangar har vi ikkje sett diskusjonar som utviklar seg til kranglar om kva ski som er stivast? Dette er heilt unødvendig, stivleik er målbart.

Vi har ei målsetting om å være ein seriøs skitestar, sjølv om det kan være fristande å kaste terning. Det å visualisere kor stive skia faktisk er burde sprekke ein del bobler og ta livet av ein del myter, for skifolket trur eg dette er positivt.

Takk for opplysningen!
skime #123094 31/10/2006 3:02 PM
skime Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk Endre for noe seriøst input på bakgrunnen for disse testene. Må alikevel si at dersom Watea (ihverfall dersom den er lik fjorårets) er regnet som stiv så skjønner jeg ingen ting.

Jeg lurer på om vi også kan bli "lurt" av disse tekniske målingene, jf. Fujative som kommer ut som en stiv ski. Her vil vel de fleste si at denne er mykere enn de fleste og da ikke bare i tuppene.

Ellers så er det forfriskende at noe faktisk går inn for å gi noe annet muntlige "skikjører utsagn" som ofte sier lite.

..
skime #123095 31/10/2006 5:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eg forstår godt at det kan bli forvirrande, har blitt overraska fleire gangar sjølv, og målt på nytt og på nytt. Völkl Supersport Allstar har eg f.eks målt 5 gangar, rett og slett fordi kurven vart så merkelig, (kjem i neste nummer).

Eg er nok den som er aller mest redd for at desse kurvane skal være uriktige, og har tatt mange forholdsreglar for å sikre meg mot at dei skal være det. For eksempel: stivleiken blir målt på ca 15-18 punkt (kvar 10. cm) i kvar ski. Dersom det (gud forby)skulle oppstå ein feil i testutstyret, vil dette kun skje på eit punkt om gangen, og slik avsløre seg sjølv med ein gang. Dersom eg får mistenkelige avvik som at skia kjennes ulik frå testresultatet, at flekskurven avvik veldig frå det som er vanlig for merket eller at kurven er veldig ujevn, blir skia testa på nytt. Til no har alle omtestingar enten hatt ei naturlig forklaring eller gjenntatt kurven med under 2,5%feilmargin.

Eg trur ikkje ein skal undervurdere effekten av mjuke tuppar ved manuell flekstesting. Fujative er ei av dei skia eg har testa fleire gangar, fordi denne kurven avveik så mykje frå normalen til K2.

Set pris på tilbakemelding, og tek gjerne imot forslag til korleis vi kan gjere skitestinga enno betre.

Sitat om fujative frå K2 si nettside:
skime #123096 31/10/2006 6:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

"This unique creation is Pep Fujas' brainchild and fits his desire to have a ski designed as the ultimate park tool. It is kept super stiff underfoot with the Triaxial braided core to retain its ability to stomp landings and not wash out in transitions. The ski escapes traditional ski design towards both the tip and tail, where a distinctive wood core allows it to be flexed and pressed in ways most other skis cannot compete with. The cap construction keeps the weight to a minimum while the strands of carbon fiber maximize your ollie power."

http://www.k2skis.com/k2factoryteam/ski.asp?ProductID=24

å kjenne riktig på flex
skime #123097 31/10/2006 11:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mange kan det, men ikke alle. Har du sett folk stå i butikken og holde skien i tuppen med den ene hånden og flexe ivei med den andre hånden på midten av skien?

For dem som er litt usikre på hvorda man kan kjenne litt på skiens flex uten å benytte testutstyr, er dette et tips:

Hold skien i tuppen med den ene hånden. Start å kjenne på flexen med den andre hånden bare 20cm nedenfor tuppen. Fortsett så å flexe med hånden gradvis nedover skien til litt under midten. Så kan du kjenne litt på spensten (flexen) i bakenden ved å flexe hardt med hånden bak midten for så å slippe helt opp. Skien spretter da opp fra gulvet. Forskjellig sprett etter flex.

På denne måten kan man danne seg et bilde av skiens forskjellige flex og totale spenn.

Telemarkfolket bør passe på å finne ski med litt jevnere spenn enn mange gjør!!

Lykke til!

Re: Angående skitesten i siste FF
skime #123098 31/10/2006 11:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

et annet tips for å kjenne på fleksen på en ski (og spesielt twins) er å legge enden av skien på et trappetrinn eller på kanten av en stol slik at presspunktet blir der hvor skien normalt berører snøen og ikke selve tuppen. en vil da merke at skien er betraktelig mye stivere enn man først trodde ved å flekse tuppen/tailen!

ellers må jeg si at kurvene i ff-testen er veldig morsom lesing, og man får et veldig bra bilde av hvordan en ski virkelig er! bra jobba endre!