Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randoutstyr
#122471 16/12/2006 10:22 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Kjøpte ifjor et par Völkl p15 alpinski da jeg konverterte fra snowboard. Kjøpte dem for å ha noe som var kult og kjøre bakke med.

Etterhvert fant jeg ut at det var såpass mye lettere å hoppe med slalomski at det ble litt gutsing i park og på bc-hopp. Er nå ute etter et par ski til, som skal kunne brukes i park og løssnø.

Er ute etter et ok kompromiss, og tenker vel at det er oftest park/bc kjøring fra anlegg som er mest aktuelt, men har lurt på om jeg skal utstyre meg for topptur også.

Hvordan er egentlig rando-utstyr, sammenliknet med alpinbindinger når man ikke er på topptur??? Har ikke tenkt å bytte støvler, ettersom det ikke kommer til å bli supermange toppturer.

Har tenkt på Völkl karma eller mantra, eller kanskje seth viscious. Hvordan er det å ande baklengs med mantra, som har så liten tupp bak? Noen som har synspunkter, enten på ski eller binding, og som kan fortelle meg "hva som gjelder" med rando...

175 cm85 kg

Takker for svar

Rando bind vs alpin bind
Christofer #122472 16/12/2006 10:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med din vekt vil nok en rando binding stå ganske mye tilbake for en ordinær alpin binding enn så lenge. Rando bindingene er i ferd med å bli kraftigere, og det ryktes om bindinger som er på vei til neste sesong(les Marker) som visstnok skal være like stabil som en alpin binding. Pr i dag er det nok Fritschi Diamir Freeride plus som har de beste kjøreegenskapene. Jo bredere og stivere skiene blir, jo mer vil denne problematikken bli gjeldende. De vil fungere godt nok i pudder, men vil ikke tåle herjing på hardt underlag og harde landinger. Det ideele for deg vil være ordinære alpin bindinger, og en gå adapter (alpine trekker) som du kan bruke på de få toppturene du skal ta!

alpine trekker
Christofer #122473 16/12/2006 11:12 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ok, er det en sånn sak som man setter inn i vanlig alpinbinding, og som sørger for løs hel? Og som du putter i sekken når du er på toppen og kjører ned på vanlig binding?Hvordan er det med pris på en slik sak? Hva er ulempen i forhold til rando med en slik en?

Bca Trekker...
Christofer #122474 17/12/2006 12:18 AM
Fersking
Fersking

http://www.oslosportslager.no/?page=modules%2Fsearch%2Fsearch&src=bca

Ulempen med Trekker
Christofer #122475 17/12/2006 11:08 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

er at det blir mye mer slarkete og du kommer fryktelig høyt opp over skia. Har du breie ski så blir det også mye mer slitsomt å gå med i skrått terreng/traverser. Rent randoutstyr er jo også mye lettere, så hvis du skal på langturer så håper jeg du er godt trent.

Konverter igjen..
Christofer #122476 17/12/2006 12:13 PM
Ringrev
Ringrev

Telemark er tingen. Med telemarksi kan du ha ett par ski med ett par bindinger som du bruker overalt.Dessuten er det så mye feitere å stå med løs hæl.

randoo
Christofer #122477 17/12/2006 1:25 PM
Medlem
Medlem

Som det blir sakt her er rando bind. langt fra like stabil som de beste alpinbind. men randonee bindinger funker fint så lenge det er pudder som skal kjøres. Støtter fritchi som alternativ her, side de er kanskje den randonee bindingen som løser ut best også. Trecker funker, men heller rando bind.!

hmmm
Christofer #122478 17/12/2006 1:27 PM
Medlem
Medlem

Vår kjære løshel venn! Det finnes utallige diskusjoner om løshel vs alpint. La oss for all del slippe den igjen. Vi vet jo at løs hel ikke funker smile

spørsmål om innstilling?
Christofer #122479 17/12/2006 1:53 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tror ikke bytte til telemark er aktuelt, har prøvd et par ganger, og jeg er mildt sagt ubruklelig, orker ikke kjede meg med å løre meg opp på noe nytt, når jeg har fått helt kick på alpin...men vil som sagt ha mulighet til å bli med noen kompiser på en og annen topptur (ikke mange pr år).

Har lest litt rundt om dette, og det er forferderlig stor forskjell på synspunkter. Enkelte forteller om at det er umulig å gå på trekkere, og har gitt opp første turen, mens atter andre sier de har gått turer flere år med dette og synes det fungerer over all forventning. Lukter litt at det er et spørsmål om innstilling? Kanskje også litt hvordan man er trent da selvfølgelig. Stiller hverken best eller dårligs i den klassen tror jeg...

Hva blir rådet når jeg 90% av tiden kommer til å være i annlegg og bare unntaksvis skal opp?

rando
Christofer #122480 17/12/2006 2:19 PM
Fersking
Fersking

prøv med eit par kraftige randobindinger du.har kjørt med det i mange år,selvsakt er dem ikke like kraftige som en ordiner binding,men steike så mye moro du har når du kommer deg litt vekk fra dem vanlige nedkjøringene når snøen laver ned.

Tenk på beina
Christofer #122481 17/12/2006 5:34 PM
Fersking
Fersking

Hvis du planlegger mye hopping i bakke/park vil jeg ikke anbefale rando-bindinger... De er ikke like gode til å løse ut i alle sammenhenger som vanlige alpinbindinger.

Det blir bedre og bedre her også, men den store killer-bindingen som er lett, stiv, løser ut, kan brukes med vanlige alpinsko og gåes toppturer med finnes ikke ennå. Alltid kompromisser.

Vanlige bindinger koster også halvparten, selv om dette blir spist opp om du må kjøpe trekkere i tillegg.

Rando
Christofer #122482 17/12/2006 5:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Slik som du tenker å vektlegge din kjøring, mener jeg at det ikke er noen tvil. Så lenge mesteparten av tiden skal tilbringes i preprarert bakke og at du også tenker å hoppe en del, så mener jeg at ordinære alpin bindinger er det eneste rette. Om du etterhvert vil gå mer på topptur, kan du kanskje vurdere å kjøpet et ski par til med rando bindinger. Som tidligere nevnt, kompromisser blir aldri fullgodt. Det ideele vil være å ha to skipar( men det koster!) Når det gjelder trekkers, så har jeg gått veldig mange turer med det. De er ikke ideele å gå med, men du kommer deg opp! Jeg tror du vil komme til angre om du velger rando bindinger, med tanke på den bruken du har planer om!

Takk for svar
Christofer #122483 17/12/2006 6:53 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Flott å få erfaring fra de som har prøvd/peiling, tror jeg får kjøpe vanlige alpinbindinger, og trekkere til den sjeldne turen. Noen som har peil på andre bruktmarked enn her og finn.no der det er en del utstyr som omsettes? Hatt god erfaring med brukt før og har ikke all verdens med spenn til utstyr om dagen, men er kin på noen mykere og bredere ski en dem jeg har, samt tupp både her og der...evt noen som kjenner en kar som kanskje har noe greier på lur...??

Mest lest på FRIFLYT.NO