Pudderski 08
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, jeg har planer om å befinne meg i dyp snø til vinteren (ja, hvem har ikke det..), og "må" derfor ha nye ski. Jeg er fristet til å brenne av penga på K2 Pontoon, selv om jeg ikke har testet de eller noen andre reversed-camber-ski. Kan jeg gå feil her? Er det noen som har/prøvd disse, og er misfornøyd med disse skiene? Har lest mange tester om skia, alle er ensidig positive.. Også, hvis du anbefaler andre pudderplanker fremfor disse, så let me know. Takk
|
|
|
 jaja
|
Fersking
|
Fersking
da skal de vel ikke bli brukt til så mye annet enn pudder da??? ellers ville jeg valgt en mer allrounder no al av seth vicious, den skien er genial!
|
|
|
 Re: Pudderski 08
|
Medlem
|
Medlem
Du kan jo ta det enda lengre å gå for ski med reversed sidecut alla spatula og ARG, tror dette er morsome ski hvis du har nok snø, selv om pontoons også er en anna "form" så tror jeg du få en morsommere ski med den type "vannskiform". Ellers har du jo Hellbents å Eric Pollard Pro's som er litt mer jibbeorientert, men fortsatt utmerket i pudder(vil jeg tro) Har kjørt litt på hellbents og det var utrolig morsomt og kjøre små linjer med litt jibs i. Funket bra i den relativt tunge løssnøen vi kjørte i
|
|
|
 I eller oppå dyp snø...?
|
Fersking
|
Fersking
Hvis du har tenkt å kjøre "i" dyp snø, så bør du kanskje bruke noen smalere ski enn Pontoon... Ski som gjør at en halvmeter føles som ti cm er ikke for noe meg... Bare kall meg gammeldags :wink
|
|
|
 Takk for svar
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ja, jeg tenkte å ha de her som rene pudderski, ja. Har andre ski til andre formål. Teletori, jeg kaller deg gammeldags :wink
|
|
|
 Amplid Cholesterone
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil anbefale Amplid Cholesterone http://amplid.com/ski/chl.php. Veldig morsome ski som er breie men funker ok i bakke også. Og det er jo og en norsk pro modell siden den er basert på Cato Lægreid sine anbefalinger.
|
|
|
|
|
|
 Blir ikke...
|
Fersking
|
Fersking
bedre en denne her... http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2008/salomon/X-Wing-Lab.htmlhttp://www.flickr.com/photos/skireviews/510912519/ Kjøp den, og GI GASS!!!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Moment lager også store ski, blandt annet med split-tail.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Moment-skiene er ukjente for meg, har ikke funnet så mye info om de heller (ikke nevnt i diverse Buyers Guide). Men de var forholdsvis billige da..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ukjent-momentet er jo et ankepunkt, men prisen er bra(husk å legge til mva). Bare posta linken siden de lager breie ski.Lurer på om jeg jeg skal prøve et par ved neste skikjøp, men det er nok så langt fram i tid at jeg ikke kan hjelpe deg med erfaringer denne vinteren.Lenge leve Pimp.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
sjekk ut salomon rocker!http://www.salomonski.com/no/products/The-Rocker-1-1-2-788881.html 147-127-137 med rocker i front frem til bindingen, og vanlig spenn bak! 192 lange
|
|
|
 Poonton
|
Fersking
|
Fersking
funker veldig bra. Kjørt på de i en og en halv sesong. Fint i en meter pudder, fint i 10 cm. Lettkjørt i pudder/vindblåst snø. Greit å gli i bakken. Ingen stor switch ski. Kommer ikke til å kjøpe meg noe annet pudderpar på lenge enda..
|
|
|
|
|
|
 Test i Freeskier magazine
|
Medlem
|
Medlem
Kun to par ski av 163 som fikk karakteren 9,5 i -08 buyers guide i freeskier magazine: Salomon Gun og Fat-ypus A-lotta. Say no more..
|
|
|
 Evig uenighet
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg må si jeg har blitt glad i reverse camber ski! Det er lekent, lettkjørt og gir deg muligheten til å nyte puddersvingen selv når det ligger klink is 20 cm under! Her har folk nevnt Pontoon, Hellbent og Pollard pro, disse er profilert som henholdsvis kjøre, midt i mellom og jibbeski. Samtlige representerer forskjellige måter å kjøre på. Samtlige er testet og det er snart tilgjengelig lesestoff for hele Norge, og jeg er ganske overbevist om at du får noen in-puts der som gir deg en pekepin på forskjellene mellom skiene, både med tanke på bruksområde og kvalitet. Og så får du finne ut hva som passer deg best. Men generelt om revense-camber ski er det noe jeg kan anbefale på det varmeste!
|
|
|
 Icelantic Shaman i lengden 173
|
Fersking
|
Fersking
Prøv icelantic shaman i lengden 173..finnes også i 163..Målene 160mm/110/130
|
|
|
 K2
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hellbent! Syyykt råe ski vertfall....
|
|
|
 Takk for svar
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for mye bra svar, folkens. Er skeptisk til Icelantic pga lengden. Hellbent-skia virker fete de, men de frister ikke like mye som Pontoon, har en følelse av av Pontoon er bedre kjøre-ski. Dessuten liker jeg ikke designet. Steon, hvordan er Pontoon på oppkjørt drittføre? Eller tung sommerføre? Regner med å bruke de en del til topptur, ihvertfall til neste sesong. Eneste lille ankepunktet mot Pontoon (og Hellbent og Seth forøvrig) er lengden. De fås i 179 og 189, jeg er 78 kg og 180 cm, jeg ville helst hatt ski som var midt på 180-tallet. Men +/- 5 cm spiller kanskje ikke så mye.. sa mannen til kjerringa, bla bla
|
|
|
 Big Daddy
|
Fersking
|
Fersking
... bør også nevnes i denne kavalkaden av ymse nyvinninger. Med 125 mm under foten, en sterk og lett konstruksjon er du klar for det meste. Dessuten er de lettkjørt. Med all respekt til de ulikes nivå, mener jeg hårdnakket at, på samme måte som i surfing hvor alle kjøper for kort brett, folk noen ganger kljøper for drøye ski. Eller nei, jeg mener ikke det. Jeg mener at Atomic Big Daddy er sykt digg. Jeg tror aldri jeg har kjørt så fort som jeg har gjort med denne skien. Er det vits å nevne at jeg gjør som ekte menn, jeg kjører telemark!?
|
|
|
|
|
|
 Big Daddy og...."ekte menn".
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min skepsis er stor vedr. -ekte menn kjører telemark-. Derimot er vi jo enige at Big Daddy er en rå ski. Var heldig sist vinter med x antall pudderdager her oppe i nord. Skien ble bare bedre og bedre utover sesongen........sykt stabil i høy fart. (That I could like)....:twisted
|
|
|
 Høugen:
|
Fersking
|
Fersking
Tror ikke du skal bekymre deg for at Pontoon i 189 er for lang. Er ikke mye over 160 selv, og har kjørt den i 189. Var selvfølgellig litt i lengste laget, men hadde aldri drømt om at den skulle være så lettkjørt. (lengden tatt i betraktning).
|
|
|
 Høugen :)
|
Fersking
|
Fersking
Tja, drittføre kommer vel helt an på.. is er ikke kult. Dog, jeg klarte meg bra i isete løyper i Cham, men gøy er det ikke. Men det er når det er oppkjørt jeg virkelig syns skia kommer til sin rett. De er lettkjørte og føler jeg kan dra på mer enn hva jeg (på mitt nivå) kan på andre ski under slike forhold. Tja, tungt sommerføre.. har ikke noe negativt å si om de da. Kjørte nibba i tungt føre, syns ikke det var spesielt vanskelig i forhold til Pistol f.eks. At du er bekymret for lengden skjønner jeg, men husk at det er ekstremt lite av skia som er i bakken til enhvertid. Så det skal du ikke tenke på. Har stort sett hatt skia på sekken når jeg har gått topptur, aner ikke hvordan de er å gå topptur med. Men vet flere kompiser som bruker de til det også. Men der finner du helt sikkert bedre ski å gå på  Eneste måten å finne en ski du liker er å prøve, prøve, prøve. Smaken er som baken, delt på midten..
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar, Steon. Det virker litt rart å gå på topptur når bare halve skiflaten er i kontakt med snø. Selvfølgelig skulle jeg ha prøvd alle ski vi diskuterer på alle mulig slags føre, men dessverre er ikke jeg arbeidsledig og gift med ei rik helikopterpilot (med store pupper ((what??)) med alltid tilgang til alle verdens ski. :wink
|
|
|
|
|