Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor mange steinslipinger?
#121005 30/09/2007 7:51 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

På tide å sette i stand skiene, eller kjøpe nye:wink

Har et par gotama som jeg vurderer å gi en sesong til. Men de har minst to, kanskje tre steislipinger bak seg allerede og er såpass slitt at de trenger en til for å være klar for sesongen.Så da er spørsmålet hvor mye høyde må være igjen på stålkanten, og dermed stålkantinnfestet, for at jeg kan slipe de en gang til??? Noen som har noen tall eller gode synspunkt å komme med her?? Litt surt å kaste bort penger på sliping hvis stålkanten løsner på første forsiktige grunnstøtinga i vinter..

.....
the dude #121006 30/09/2007 2:24 PM
Avhengig
Avhengig

Har vel ikke noe tall og statistikk på det,men du kan lett slipe de en gang om ikke flere til. Har selv brukt mine gammle pocketrocket som grus ski og de har jeg slipt utallige ganger. Om du skal har servicde på de så ta en full service hvor du får fyllt i ripene osv da legger de ny "såle" under hele skien ripene blir fyllt ogsp sliper de ned det nye belaget og da vil du ikke slite så mye på sålen. Ergo du kan kjøre de lenge!! Tenkt deg skiutleie ski. De blir slipt nesten hver uke hele sesongen og ofte holde de to tre sesonger så sålene tåler en del slipinger før stålkantene begynner å løsne.

Har selv jobbet på et skiverksted og sett hva ski tåler så tror ikke du skal bekymre deg for at det ikke skal funke.

Re: Hvor mange steinslipinger?
the dude #121007 01/10/2007 9:57 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tror jeg satser på at det går bra med en slip til. Men er det vanlig å ta så tynne lag at sålen tåler mer enn 10 slip, før den blir for tynn??

Hvor mange såleslipinger de tåler kommer an på hvor mye som blir tatt av hver gang. For pent kjørte ski, er det sikkert nok med kun et syltynt lag, slik at det blir struktur og 'frisk' såle under hele skia. Men for å få type middels struktur og friske stålkanter på ski som har fått en del smeller må det litt mer til. Når jeg har slipt ski, har jeg bedt om at de må ta såpass at stålkantene blir relativt friske igjen, men vet selvfølgelig ikke hvor mye de faktisk har tatt av.

.....
the dude #121008 01/10/2007 7:09 PM
Avhengig
Avhengig

Du har jo noe i det sier,men med de maskinene som brukes nå fylles ripene godt og det blir lagt belag over hele skia..de groveste ripene fyller man gjerne for hånd. Da er det ikke mye av orginal sålen man sliter på...når det kommer til stålkantene så kommer det jo ann på hvor mye hakk og sår det er i dem. Er det mye stygge sår kan det fort bli vanskelig med mange slipinger,men det vi brukte å gjøre var at vi informerte kunden om at vi kunne slipe kantene skapre uten å ta de verste skadene da vil de holde lengre eller man kan slipe kantene helt ned å få bort alle skader,men da blir også levetiden kortere....Mine egene erfaringer er at man merker lite til om det er noen hakk i kanten når resten er skarp så det må du kjenne litt på selv men om du kjenner at nå snakker vi siste sesong på skia så kan du jo dra på litt ekstra..Lykke til på veien! Kan anbefale deg Anton sport på Stabækk de er utrolig flinke m ski service!!

Oslo Sportslager kan også sakene sine!

Lykke til!

Re: Hvor mange steinslipinger?
the dude #121009 01/10/2007 8:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for info fra 'sliperiet'! Det blir nok siste gang de blir slipt ja, så det er ikke så mye å spare på. Perfekte stålkanter er kortvarig glede, men med unntak av de dypeste hakkene, bør de bli skarpe langs hele lengden når en først gjør det, er nå min mening. Bor i Trondheim, så det blir nok sliping her i byen. Axel Brun er vel de eneste som har utstyr til breie ski(?), så det blir nok de som får jobben.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå