Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye ski.
#120883 08/10/2007 8:31 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

En venn av meg skal ha seg nye ski.

Skiene skal brukes i hovedsak til toppturer.Men også bakke kjøring!

Så han har bestemt seg for rando utstyr.Han har sett litt på: Dynafit TLT Vertical FT.Er dette en OK, binding?:)

Han er usikker når det gjelder skiene, sett litt på Völkl Snowwolf, er dette en god ski?

Og muligens Garmont Megaride sko, innvendinger på skoen?

Kom gjerne med nye forslag til ski, binding og sko!

Han skal bestille fra Sport-Conrad, så ikke tenk over pris så mye:)

....
Jonas Larsson #120884 10/10/2007 10:51 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Ingen..?!

Re: Nye ski.
Jonas Larsson #120885 11/10/2007 1:42 PM
Fersking
Fersking

Tja, i mangel av fornuftige innspil. Jeg kjøpte nettopp nytt mtp akkurat det bruksområdet du beskriver. Endte opp med1. Spirit 3 2. Dynafit3. Rossignol B3Mye grunnet lav pris (salg), men helt sikker på at dette vil være bra nok for en "gammel" telemark-kjører som konverterer til Randonne`. Som du skjønner har jeg ingen erfaring med merkene du nevner.

Re: Nye ski.
Jonas Larsson #120886 11/10/2007 2:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis kjøring i anlegg er en betydelig del av bruksområdet ville jeg ikke gått for dynafit, pga lav utløserskala og at den ikke løser ut forran før den har løst bak. For blandet bruk ville jeg heller gått for Fritschi Freeride. Men er det snakk om 1 dag av 50 i anlegg, så er det sikkert greit med Dynafit.

Snow Wolf finner du en brukeromtale om her på friflyt.

Det er ganske ski som sikter på en ganske spesifikt bruksområde, så antar alternative forslag bør være samme kategori (smale, korte, lette) - da kan jeg ikke bidra. Ville selv gått for noe minst 90-100 mm midje hvis formålet er å høste pudder på topptur - K2 Coomba f.eks. Hvis primær fokus er å komme seg fort opp, er det sikkert et fint skivalg.

Sko ville jeg ikke kjøpt uprøvd. Og hvis jeg benyttet meg av servicen til en lokal butikk for å prøve ut sko, ville jeg kjøpt dem der også hvis jeg fant noe som passet.

Enig
Jonas Larsson #120887 11/10/2007 2:38 PM
Entusiast
Entusiast

med ovenforstående. Sko bør iallefall prøves før man bestiller over nett.

Kan jo komme med forslag til ski, sko og bindinger.

Ski: Black Diamond Havoc. Bra ski for toppturer. Vekta er akkurat passe og grei cut.

Sko: Hvis toppturer er hovedformålet så er det fint med en lett sko til motbakkene, som fortsatt funker til kjøring. Dynafit Zzero C-TF. Prøvde den i vinter - funket bra, men man kjenner godt forskjellen fra en alpintsko. Mega-Ride funker sikkert den også.

Bindinger: Dynafit TLT Vertical FT er nok bra mtp toppturer. Litt knotete hvis å skifte fra kjøre til gå modus, men man blir vandt til det. Liten vekt gjør jo motbakkene til en lek da:)

Snow wolf
Jonas Larsson #120888 11/10/2007 2:43 PM
Medlem
Medlem

Testet snow wolf på topptur i fjor, og kan konkludere med at dette ikke er en ski som er spesielt egnet dersom det er jakten på nedkjøringene som gjelder. Skien er lett og smal og opptrer nervøst i nedoverkjøringen. Den er genial på oppturen da du koster forbi bedre trente folk med Gotama og Seth under foten. Støtter foregående innlegg på å finne ski med bedre egenskaper for turen hjem.

jaja
Jonas Larsson #120889 12/10/2007 9:48 AM
Fersking
Fersking

Jeg snakket med han vennen din, og han skal visst kjøpe utstyret sitt hos Intersport Åndalsnes istedet.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå