Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mantra,Katana eller Sumo
#120771 25/10/2007 4:55 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Skal ha nye ski i løpet av kort tid og har og lurer på en av disse tre vølkl skia. Ser andre også har spurt om ski merker, men det blir foreslått så mange forskjellig merker og info at en som ikke er så inne i det blir lett forvirra. Jeg er en kjører som har kjørt på ski i snart 25 år, har fått veldig sansen for offpist (pudder) samt at jeg liker lange carving svinger i stor fart i preppa løyper. Kjører aggresivt i både preppa og offpist. liker også og droppe og forlengs og baklengs. Følger lite med på utstyr så jeg trenger hjelp her.

hmm...
nature mess #120772 25/10/2007 5:18 PM
Fersking
Fersking

sumo vil jeg tro er vanskelig å lokke med på drøye carvingsvinger i løypa, har ikke prøvd hverken mantra eller katana, men til det bruket du beskriver ville jeg hvertfall strøket sumo fra alternativslista di, da dette vel er en mer rendyrket pudderplanke...katana og mantra skal vel være gode allroundski?men det får noen som har prøvd dem nesten svare på:)

lykke til med valget!

-Powder to the people

Völkl
nature mess #120773 25/10/2007 6:23 PM
Avhengig
Avhengig

Hei!

Jeg kjører selv på Völkl (Unlimited AT3), og er storfornøyd! (Nå er dette allmountain ski som er mer beregnet for pistekjøring enn off piste, da 72mm på midten ikke akkurat flyter veldig godt i bunnløs pudder)

Men, uansett, det er ikke uten grunn at Völkls ski har plukket mangfoldige priser de siste årene. Særlig freerideskiene har gjort det knall, og er blant de beste som finnes.

Uansett, Sumo er en sykt bred ski. (Særlig mer fat fatski skal man lete lenge etter med 125mm på midten)

Som det har blitt påpekt av Sethpistol, er dette ikke en egnet ski for lange carvingsvinger i preparerte fjellsider. Den er laget for å flyte på pudder; ikke carve. Du skal være veldig erfaren og dyktig (og det vil jeg tro du er) for å få Sumo på kant. Men, mitt inntrykk er at uansett om hvor god man er, så vil denne gi heller dårlig med glede på prep'et mark.

Ellers blir det et spørsmål om du kjører mest i preppa løyper eller offpiste. På grunn av bl.a bredde og øvrige kvaliteter er Katana bedre enn Mantra på offpiste.

Så, ut ifra hva du forteller om bruksområder, så ville jeg nok gått for Mantra.

Hvis du sjekker ut Völkls hjemmesider for deres freerideski, så kan du se selv:

http://www.volkl.com/ski/freeskiing.html