Jeg har et par Stockli Alinghi 188cm selv og det er en alldeles fantastisk allroundski. Herlig i preppet bakke og løsnø, samt bred og myk nok til at det fungerer i skikkelig pudder og i kuler (testet under alle forhold i Whistler og Kicking Horse i vinter). Fartsstabil og lettkjørt og dundrer gjennom slush og oppkjørt snø.
Jeg har ikke testet Stockli SS, men ser den har samme mål. Derimot har jeg testet XXXL (som jeg mistenker å være veldig lik SS i egenskaper), også den med samme mål, og det var en helt annen ski enn Alinghi. Stivere og mer tungkjørt. Virket mest som en storslalomski best egnet til større svinger på jevnt underlag, eventuelt til å knuse gjennom oppkjørte hauger med snø og slush. Ikke på langtnær så lettkjørt og leken som Alinghi.
Uansett gjør du aldri feil om du kjøper et par Stockli, fantastiske ski. DP også er en kjempeski, laget for fart og moro, kjempe fin allroundski, særlig når man er på din (og min) størrelse.
Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en ski på med minst ca 90mm under foten, om du skal bruke den en del utenfor løypene. Volkl Mantra er et alternativ som trekkes frem av mange, vurder også Rossi B83(slev om denne ikke er veldig bred) og B94, veldig lettkjørte og fine allroundski.
Lykke til med valget!