Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
All-mountain ski
#120398 14/11/2007 8:47 PM
Andrews Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Skal kjøpe meg nye ski for vinteren og har sett på diverse all-mountain-ski. Økonomi tillater desverre bare 1 par ski og det er utgangspunktet mitt. Kjører mest i løyper, men vil også ha en ski som gir mulighet for en avstikker ut i løssnøen, men dette er ikke høyest prioritert. Kjører mye på typiske Vestlandsforhold; slush, is, klumper og fonner til bra preparerte løyper og en sjelden gang mulighet for pudder/løssnø. Er 193 høy og veier i noen-og-nitti kilo. Kjører rimelig mye og ser på meg selv som en bra kjører.

Har sett på b.a:Nordica Hot Rod Top FuelStöckli Stormrider XXL/DP ProRossignol B83

Kommer til å kjøpe meg pudderski når/om behovet er der, så jeg søker primært en bakkeski som tåler ujevnt underlag (med mulighet for offpist). Skien må være stabil og tåle litt fart. Medium/lange svinger må den takle godt.

Meninger, forslag, hint, tips, ris og ros mottas med stor TAKKSEMD!

Re: All-mountain ski
Andrews #120399 15/11/2007 9:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har et par Stöckli Stormrider Scot Schmidt for ca samme formål, veldig fornøyd. Identiske mål som XXXL (!) og Alinghi limited ed. modellene, vet ikke hvordan flex de har i forhold til SS men sender du en mail til Telemark-Pyrenees så kan de sikkert svare på det. DP har mykere framski enn SS, som gir bedre flyt i pudder med tilsvarende ulemper på hardt underlag, jeg valgte SS fordi jeg har andre ski som tas ut når det har snødd... hvis XXXL har noenlunde samme egenskaper kan jeg absolutt anbefale den!

XXL har vesentlig mer innsving enn de overnevnte. Litt avhengig av hvor stort anlegg du kjører i til vanlig, kan det være en fordel - slipper du på trenger du stor plass når radius ligger 26-30m.

Andre alternativer kan være Head Monster 88, Dynastar Mythic Rider, Blizzard Titan Blizzard, Chronus IQ.

Andrews #120400 06/12/2007 12:22 PM
Andrews Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nesten bestemt meg for Stormrider XXL med en Marker 14 Free binding. Målene på skien er 122-80-108 @ 186 cm. Spørsålet er da em en såpass smal ski vil kunne brukes utenfor løypene i løssnø? Kommer primært til å kjøre bakke, og planlegger som sagt en pudderski på sikt, men ønsker å ta en tur i ut løssnø når forholdene ligger til rette for dette. Et alternativ er Völkl Mantra som har fått mye skryt i vinter, men da er jeg redd jeg forsaker løypeegenskapene for mye.

Kan noen gi meg tips og råd?

Stockli
Andrews #120401 06/12/2007 1:51 PM
Medlem
Medlem

Jeg har et par Stockli Alinghi 188cm selv og det er en alldeles fantastisk allroundski. Herlig i preppet bakke og løsnø, samt bred og myk nok til at det fungerer i skikkelig pudder og i kuler (testet under alle forhold i Whistler og Kicking Horse i vinter). Fartsstabil og lettkjørt og dundrer gjennom slush og oppkjørt snø.

Jeg har ikke testet Stockli SS, men ser den har samme mål. Derimot har jeg testet XXXL (som jeg mistenker å være veldig lik SS i egenskaper), også den med samme mål, og det var en helt annen ski enn Alinghi. Stivere og mer tungkjørt. Virket mest som en storslalomski best egnet til større svinger på jevnt underlag, eventuelt til å knuse gjennom oppkjørte hauger med snø og slush. Ikke på langtnær så lettkjørt og leken som Alinghi.

Uansett gjør du aldri feil om du kjøper et par Stockli, fantastiske ski. DP også er en kjempeski, laget for fart og moro, kjempe fin allroundski, særlig når man er på din (og min) størrelse.

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en ski på med minst ca 90mm under foten, om du skal bruke den en del utenfor løypene. Volkl Mantra er et alternativ som trekkes frem av mange, vurder også Rossi B83(slev om denne ikke er veldig bred) og B94, veldig lettkjørte og fine allroundski.

Lykke til med valget!

Sugar daddy
Andrews #120402 06/12/2007 3:26 PM
Medlem
Medlem

Jeg har Atomic sugar daddy til samme formål. 99 på midten, så den funker bra i pudder. Men også overaskende stabil og samtidig lettkjørt i løypa til å være så lett. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd med skiene.

En allmountain/allround ski vill alltid være et kompromis. Skien vill aldri være like bra som en SSL racing ski i bakken og aldri like bra som en fatski i pudderet. Så det jeg tror du må tenke på når du kjøper ski er hvilken av egenskapene som veier tyngst, om du vil ha en ski som har noen av SSL skiens egenskaper og er bra i bakken, samtidig som den er litt bred og kan brukes i pudder. Eller om du vil ha en forholdsvis bred ski som kan brukes til pudder, men samtidig ikke er så bred at den ikke kan kjøres i bakken.

Andrews #120403 06/12/2007 11:38 PM
Andrews Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vil først og fremst takke for svar jeg har fått så langt!Er helt inneforstått med at kompromis må inngås når en benytter seg av en ski til flere formål. Jeg vil ha en bakkeski som kan brukes i løssnø, ikke en løssnøski som kan brukes i bakke. 70/30 bakke/løssnø er vel sånn ca i de baner jeg ønsker. I løypen kjører jeg ikke slalom, men forholdsvis store svinger med bra fart. Ett problem er selvfølgelig min særdeles begrensede erfaring med breire ski (Kjører på Salomon Crossmax nå) smile Er ikke lett å få prøvd ski her til lands heller, iallefall ikke på Vestlandet.

Andrews #120404 07/12/2007 12:01 AM
Ivrig
Ivrig

Behold dine Salomon Crossmax og kjøp et par brukte breiski.

Støckli Stormrider xxl
Andrews #120405 07/12/2007 12:12 AM
Fersking
Fersking

Hei! Eg sende deg ein mail tidlegare vedr. Stormrider xxl. Fekk prøva dei i pudder i Myrkdalen sist helg. Må berre seia at skia overraska meg positivt her til å vera såpass smal under midten. Denne skia kan ein trygt dra ut i pudderet med. D som også var bra med dei, var at dei let seg knapt påverka av at d vart oppkøyrt/kryssande spor. Skia er trygg og stabil. Du skriv at du vil ha ski til sånn ca. 70/30 bakke/pudder, og at du kører mykje store svingar. Kan ikkje tenkja meg anna enn at Stormrider xxl kan og vil vera ei ski du bør kikka nærmare på. Det er rett og slett ei knall all-mountainski. Kan skriva dette no sidan eg har prøvt dei under ulike forhold sidan i vår. Helsing Gjest

Rossi
Andrews #120406 07/12/2007 9:46 AM
Medlem
Medlem

Rossignol B3/B83 er også en fantastisk ski til det formålet du beskriver.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå