netthandel
|
Medlem
|
OP
Medlem
Ønsker egentlig bare en liten debatt på det med å handle ski osv. på nett. De fleste av oss sportsfreaker er stort sett lei av å komme inn i en sportsbutikk hvor de stort sett selger joggesko og "treningstøy", og hvor utvalget i bra skiutstyr, klatreutstyr osv blir dårligere og dårligere...mye av grunnen til dette skyldes er rett og slett på grunn av vår handel fra tyskland, usa osv...ikke stort mye støtte som går tilbake til vår lokale sportsbutikk da! Vet at friflyt kuttet annonse fra sport-conrad på grunn av reaksjoner fra norske importører/lokale forretninger, noe jeg synes helt klart er begrunnet selv! Alle har lyst på billigst mulig utstyr, men er de hundrelappene vi sparer verdt det hvis vi skal miste "godte-butikkene" vi går inn og sugler i, før vi setter oss foran pc-en og bestiller fra diverse nettbutikker utenfor våre landsgrenser?? Er ikke god service verdt noe, eller tryggheten om å ha en plass å gå tilbake til hvis noe skulle være gale med produktet en har kjøpt?
|
|
|
 Enig, men men
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Må si jeg fikk litt dårlig samvittighet da jeg bestillte ski,bindinger fra sport conrad(mantra,duke) men jeg sparte faktisk 5000 kr på det. Glexe i Bø var faktisk det nærmeste jeg kom ang pris her Norge,prøvde meg også på Oslo sportslager der di var drit kjipe. Skjønner hva du mener og er til dels enig. Men det var her på forumet jeg ble klar over Conrad. Jeg tror du heller må gå løs på staten og få fjerna momsen, ski,sykkler etc. Med tanke på miljø bevistheten burde i hvertfall sykkler hvert moms fritt allerede..
|
|
|
 hundre lapper?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
enig med siste innlegg...kjøpte nett seth med marker duke...3000kr var forskjellen på beste tilbud i norge...dette er veldig mye penger og når er f.eks student såblir det vanskeli å ikke kjøpe det som er billigst....alternativet for meg var å kjøpe brukt eller ikke kjøpe utstyr og det hadde vel neppe norske butikker tjent noe på...på en annen side kjøper eg veldi mye klær og billigere ting på de norske butikken så eg har ingen dårlig samvittighet...
|
|
|
 jepp..
|
Medlem
|
OP
Medlem
er helt enig..er student selv, og har handlet min del fra usa..men har i det siste brukt litt tid og snakket med de som jobber i "godte-butikkene" og prisen på varene har faktisk ikke vært så langt ifra diverse netthandel(uten å mase som en drittunge).... når det kommer til momsfradrag, har jeg alltid ment at det bør reduseres eller fjernes helt på sikkerhetsutstyr...hadde ikke vært feil med det samme på sportsutstyr som sykler, ski osv, men en eller annen plass må pengene som sørger for at vi kan motta alle godene med å leve i en velferdsstat
|
|
|
 Hvem tar fortjenesten?
|
Medlem
|
Medlem
Føler at noen tar for store marginer i norge. Hvordan kan det være så store forskjeller på priser i norge og utlandet? Skiller det over 30% handler jeg i utlandet, mindre i Norge. Jeg ønsker å ha bra utvalg her hjemme, men ønsker ikke å støtte mellomledd som tar høye fortjenester.
|
|
|
 Enig
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er mye enig med alle over, men i mitt nærmiljø har det dukket opp en liten skibutikk som prøver å matche utenlandske butikker. De kjører f.eks 20% på sikkerhetspakker, og de fabulerte om å kjøre en moms fri kampanje på akkurat det, ergo 25% rabatt. Blir vel neppe noe regjeringen legger merke til men men
|
|
|
|
|
|
 stive priser
|
Fersking
|
Fersking
Så lenge norske forhandlere ikke senker prisene vil flere og flere handle fra utlandet. Noen butikker tar seg grovt betalt og har kunstig høye priser. Selvfølgelig handler vi der vi får mest for pengene. Jeg sparte 4000 på ski med bindinger (50%). Skulle jeg en gang vasse i penger vil jeg uansett fortsette å kjøpe utstyr der jeg får mest for pengene. Det er jo logisk.
|
|
|
 Hmm
|
Medlem
|
Medlem
Et problem er jo for eksempel brettbutikkene/distributørene som ikke justerer prisene i forhold til den amerikanske dollaren, der tross alt en storpart av merkene på det norske markedet kommer fra, og hvis dollar er skitlav for øyeblikket. Selv er jeg også student, har ikke sykt mye penger akkurat, og om jeg kommer over noe ekstremt billig på nettet, noe jeg faktisk har hatt lyst på en stund, så kjøper jeg det, såfremt jeg har penger. MEN! Om de norske forhandlerene justerer prisene sine "noen" hakk ned, er det klart at jeg heller vil handle her hjemme. Liker å handle med folk som vet nøyaktig hva det er de selger, og det er det ikke alltid de ellers svært hjelpsomme menneskene på f.eks backcountry.com og dogfunk.com gjør. De er virkelig hjelpsomme der. Bare en liten greie på siden her. Aldri, uansett hva, bruk pengene dine på tightboards.com/boardparadise.com.
|
|
|
 Re: netthandel
|
Medlem
|
Medlem
Det finnes i hvertfall én butikk i Norge som har tatt opp konkurransen med Conrad & Co - Jesting Sport på alnabru har ganske bra priser på en del varer, og er til og med billigere enn Sport Conrad på bl. a. Scarpa telemarksstøvler. Jeg har lenge tenkt at dette er noen luringer som driver med egen import av utstyr, men det gjør de ikke. De handler fra de samme importørene som alle de andre norske butikkene, men klarer alikevel å holde utsalgsprisene nede. Dette forteller meg at avansen nok er i overkant høy hos eksempelvis Oslo Sportslager. Sportslageret kjører forresten kampanje i disse dager på enkelte ski. Nå er prisene fornuftige, men butikken selger fortsatt utstyret med fortjeneste. Logikken til eppa blir derfor helt feil. Konsekvensen av økt handel fra utlandet blir ikke at "godtebutikken" blir borte - den tvinges bare til å gjøre noe med prisene - en konsekvens av globalisering og nye markeder.
|
|
|
 fortjeneste
|
Medlem
|
Medlem
Det er jo en selvfølge at Sportslageret selger med fortjeneste, hvordan i alle dager skulle de ellers kunne lønne ansatte, kjøre markedskampanjer og ha lokaler? Om de trenger å doble prisene i forhold til eks Conrad er en helt annen sak. Men alle som driver med salg gjør det med fortjeneste, det er jo det salg går ut på!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Straightliner:Det er jo en selvfølge at Sportslageret selger med fortjeneste, hvordan i alle dager skulle de ellers kunne lønne ansatte, kjøre markedskampanjer og ha lokaler? Om de trenger å doble prisene i forhold til eks Conrad er en helt annen sak. Men alle som driver med salg gjør det med fortjeneste, det er jo det salg går ut på! Selvsagt selger de med fortjeneste - Poenget var at selv om prisene senkes betraktelig vil de fortsatt ha fortjeneste på produktene.
|
|
|
 Nettbutikker
|
Medlem
|
Medlem
Når prisnivået er slik det er i Norge så har jeg kun kjøpt ski og monoski/snowboard fra utlandet siden midten av 80 tallet!!Men også på grunn av at sportsbutikkene ikke selger det jeg er ute etter.Og nettbutikkene selger så det suser,så her må sports og alle slags butikker følge med på utviklinga,de har ikke "monopol"på sportsting lenger.Butikksalg er snart en saga blott,og det gjelder ikke bare sportsutstyr.Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøper hos f.eks g-sport,når de selger en vare som er for dyr punktum!!Butikkene har mye å hente på Å SENKE PRISENE!! Tror ikke de klarer å matche prisene til nettbutikkene men kan jo få prisene ned på et levelig nivå. Også var det utvalget da!!!
|
|
|
|
|
|
 Greit å kjøpe på nettet, men ikke be om hjelp
|
Fersking
|
Fersking
Jeg blir helt flau, når jeg hører om folk som prøver støvler, får råd tips og veiledning i en butikk for så å kjøpe det de er rådet til på nettet. Det er helt greit å kjøpe på nettet og fra utlandet hvis du er komfortabel med det (husk at det blir ikke lett år reklamere hvis det er kjøpt i utlandet). Hvis du ikke trenger råd og veiledning er dette en fair sak, og selvfølgelig skal du få spare penger på dette. Du bidrar da selvfølgelig ikke til at du får en god lokal kvalitetssjappe, men det er du da sikkert ikke interessert i uansett -og jeg synes du da skal slippe dette "ansvaret". En helt annen ting er hvis du går inn i en butikk for å myse, tafse, og søke råd. Da benytter du deg av de tingene som gjør at det er dyrere å handle i den lokale butikken din. Det koster å ha dyktige ansatte på jobb som kan veilede deg (den tiden du bruker på å snakke med ekspeditøren kunne han eller hun brukt på andre ting, eller gi de som faktisk handler der bedre service. Disse ansatte har (eller bør i alle fall ha) prøvd utstyret de selger og ha blitt kurset i det, slik at de kan gi deg råd. Dette koster penger. Og de som kjøper støvler på nettet, det er jo ganske sykt. Før du kjøper en støvel, bør du prøve mange forskjellige, og du bør bruke lang tid på det. Da kjøper du det selvfølgelig der du har prøvd det... Bare du går inn i en butikk, så bruker du lokalene deres. Disse lokalene ligger gjerne i attraktive handleområder, og koster mye penger. Hvis du ikke betaler for disse kan du heller ikke bruke de. Altså, handle alt hva du behager på nettet hvis du har lyst til det, men benytt deg ikke av de fysiske butikkene i handleprosessen. Disse butikkene driver ikke veldedighet, men det kan være at de er der fordi de er ildsjeler som ivrer for sportene sine. Ikke slå dem konkurs. Jeg digger at det er gode sportsforretninger der jeg bor.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Som et forsvar så har jeg kjøpt eller prøvd alt av utstyr mens jeg har vært i utlandet Har til dags dato aldri prøvd ting på en sportsbutikk og så kjøpt en annen plass,der går grensen min !Når det gjelder alt av bekledning innerst til ytterst så handler jeg på sportsbutikk og det er primert norske produkterBare så det var sagt.....
|
|
|
 daervienigda!
|
Fersking
|
Fersking
Så lenge man ikke bruker en butikk, skal man heller ikke betale for den! Du betaler for de ressursene du forbruker. Bruker du ingen ressurser i en butikk, skal du ikke betale ekstra for å handle i en butikk. Bruker du ressursene i en butikk (dette gjelder også det å gå inn i en butikk for å titte) SKAL du betale for det. Ingen som skjønte at jeg var økonom nå?...
|
|
|
 Nja....
|
Medlem
|
Medlem
..tror det er de færreste økonomer som mener at man skal betale for å SE på varene. "Kan jeg hjelpe deg?" "Nei, jeg bare ser..." "Jasså, det blir 50,- kroner, takk!"Hahaha... :wink
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Vel, benytter du muligheten til å titte og tafse på varer du skal kjøpe på nettet i butikken (da du ikke har denne muligheten i nettbutikker) har du benyttet deg av butikkens ressurser ....og da bør du også kjøpe varene du har sett på der, og ikke på nettet. Hvis du titter, og ikke skal ha varene så er jeg enig :grin Nå skal jeg slutte å skrive mer i denne tråden...
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Ok, du ba om en økonomisk tilnærming, here we go! Skiene som selges over disk og i nettbutikker er private goder i den forstand at:1. Butikken kan sikre seg at kun de som betaler for skien får bruke den(eksklusivitet), og 2. Hvis én person bruker skien kan ikke en annen person bruke den samtidig(godet er rivaliserende). Problemet vi står overfor er godet "saker og ting i butikker vi kan se på, spørre om og prøve". Dette kan godt kalles et vare fordi man konsumerer butikkens hjelp og ekspertise. Problemet er at dette godet er et såkalt kollektivt gode. Dette fordi det er ikke-eksklusivt og ikke-rivaliserende. Hvor mye godet er verdt er ikke avhengig av hvor mange som bruker godet(unntatt kø på lørdager osv...) og det er ikke mulig å sikre seg at folk betaler for godet siden prisen er bakt inn i prisen på ski. Dermed kan folk konsumere godet uten å betale for det ved at man prøver i butikken, men kjøper på nett. Ja, du kjøper noe uten å betale for det når du prøver ett sted og kjøper et annet. Men du stjeler ikke direkte siden varen ikke blir mindre brukbar for andre. Det eneste som skjer hvis det ikke reguleres er at det tilbys for få slike butikker siden "alle" lurer seg unna. Til slutt ender vi opp med færre butikker enn det vi ønsker oss... Nå har man mange kollektive goder hvor dette løses. Eksempelet er politi. Vi konsumerer alle sikre gater, men hvis vi skulle betalt for det frivillig ville mange sagt at de ikke vil betale prisen fordi de kan la være. Derfor er det ikke frivillig å betale for politi og det finansierer over skatteseddelen. Dette er ikke mulig, så hvis vi i fremtiden skal kunne titte på sære ski i butikken må vi nok kjøpe dem der. Eller satse på at sportsbutikkene lopper kundene som ikke vet at nettet er billiegere, og sponser oss med skimodeller som disse kundene ikke kjøper.
|
|
|
|
|
|
 for dumt!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
dette blir jo som å si at en ikke kan gå inn i noen butikker uten å kjøpe det man ser på....ta f.eks jenter i en kle butikk det prøver jo minst 10 plagg før de kjøper 1...skal de kjøpe alt de ser på og prøver?eg er i min fulle rett til å gå inn i hvilken som helst butikk og se på ski og klær..eg spør sjelden om hjelp men er det lite folk der og det tilbyr service så så spør eg heller litt enn å si at eg ikke trenger hjelp til noe... var på platou og startet med at eg kun var å kikket fordi eg syns var for dyrt i norge.han som jobbet der sa han forsto meg godt men hjalp meg likevel med ski valg og kom med mange tips...dette kaller eg service og med sånn holdning kommer eg tilbake der og kjøper mye annet,men billigere ting enn ski.ved ski kjøp sendte eg mail te flere nett butikker fikk de samme svar på de fleste men følte ikke akkurat at eg var tvungen til å kjøpe der pga hjelpen.... en ting vi kan sammenligne med er en bil forhandler...hvor mange tror du ikke kommer innom bmw eller audi og prøvekjører for så å kjøpe en brukt eller importere en bil???? skal disse og bli nødt til å kjøpe bilen til dyreste pris fordi dei prøvekjørte den???
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
He he, ja ja, å prøve varer i butikken for å så kjøpe de på nettet er helt greit spør du meg, jeg driter langt i de lokale sjappene så lenge jeg finner varene vesentlig billigere på nettet, å kjøpe dyerere i butikken er jo rett og slett komunisme;-) PS Karl I Hagen er konge, he he, skål!!!!!
|
|
|
 min mening
|
Fersking
|
Fersking
Sier bare det som så mange andre har sakt her allerede, prisnivået i Norge er for høyt. Selv liker jeg og ha en butikk jeg kan gå tilbake til og prøver derfor og kjøpe ski utstyr på våren eller fjorårets ski i starten av sesongen, samme med sykkelutstyr. Men for og komme til poenget, fjorårets ski osv. blir så og si alltid satt ned med minimum 40% og jeg tviler på at butikkene taper på dette, så jeg vil tro at norske butikker absolutt har rom for og senke prisene noen hakk, og jeg tror også de blir nøtt til dette hvis de ikke vil at alle skal handel alt fra utlandet. Jeg er selvfølgelig villig til og betale noen hundre korner og kanskje til og med en tusenlapp for god service, men når det begynner og bli mer enn tusen spenn i forskjell blir det for drøyt syns jeg.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det må så absolutt være lovlig å gå inn i en butikk og benytte seg av servicen der. Det er jo derfor dem er der. De vil jo selge varen sin !!! PS: Er veldig enig i at man skal kjøpe varen i norge vis ikke prisforskjellen er for stor!:wink
|
|
|
 Handle på nettbutikk
|
Fersking
|
Fersking
Gammel diskusjon dette her, men fikk lyst til å svare likevel da jeg holdt på å følge et ubegrunnet råd fra Arilderbest på denne tråden om å ikke handle på Boardparadise. Han sa: "Bare en liten greie på siden her. Aldri, uansett hva, bruk pengene dine på tightboards.com /boardparadise.com." Hvis han leser dette kan han jo kanskje komme med en begrunnelse? Jeg har nylig handla to par snowboardstøvler i to amerikanske nettbutikker. Først et par DC Judge til et familiemedlem i Boardparadise/Tightboards og deretter et par K2 T1DB til meg selv fra Outdoorsportguys. Jeg har bare gode erfaringer så langt. Støvlene fra Boardparadise ble levert på døra av DHL 5 dager etter bestilling og K2 støvlene er på vei med god trackinginformasjon fra US postal service bare få timer etter bestilling. Det eneste aberet var at Outdoorsportsguy hadde websider som ikke passa til europeere (måtte velge en amerikansk stat og amerikansk telefonnrformat), men en mail til service@ fiksa det.Jeg var ikke primært ute etter å spare penger selv om prisen blir halvparten av veiledende norske priser. Det viktigste for meg var at jeg faktisk fikk tak i de støvlene jeg ønsket. Jeg har ringt rundt til mange norske forhandlere og sjekka websider, men det er veldig tynt. Her har norske forhandlere en utfordring. Jeg skjønner at de ikke kan ligge med for store lagere, men det må da være mulig å skaffe??? Er sesongen så rask og kort at de ikke har tid til å tenke på service?
|
|
|
|
|