Til Pes først
Operasjon av totalruptur av fremre korsbånd er ikke noe som er diskutabelt, det er en nødvendighet, dersom det hadde vært en partiell ruptur så skulle konservativ / nonoperativ behandling vært vurdert. Operasjon i ditt tilfelle er helt riktig. Du sier du hadde lik styrke før opersjonen + mye egentrening, dette er positivt. Likevel mener jeg du bør få evaluert kneet ditt av en kliniker, og testet både for evt instabilitet samt muskekraft side til side (bør ha Cybex maskin el lignende).
Også viktig å huske på at vektorene som går gjennom kneet ditt når du står på ski er ganske annerledes enn de som er der når du kun står og går. Instabilitet betyr ikke nødvendigvis smerte.
Er et lite aber, med tanke på involvert menisk, colaterale ligament også, kan forlenge legetiden.
Fysioterapeut sa 1 år? virker usansynlig lenge på meg, samme som. Jeg vil råde deg til 4-6 mnd, men få vurdert kraften i det skadete kneet mot det friske, er denne 80% eller mer ->bare til å komme i gang igjen. Skulle ideelt sett hatt et spesifikt, treningsprogram post op.