Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
The duke bindingen ødelagt på første ski tur:(
#119768 25/12/2007 3:30 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Var i Røldal i helgen. Dårlig sikt og kjørte rett inn i en snø fokk, der ble skia stående igjen mens jeg ble kastet ca 5 m av gårde. Det var det som skulle til for at metallet der man regulerer bindingen i str forhold til skoa knakk,så nå får jeg ikke bindingen i posisjon der den skal være. Reiser til Whistler 30 des, og kjøpte pga den turen nye mantra,med the duke på sport conrad. Rekker ikke og sende reklamasjon før jeg reiser for så og få nye.Har et pr andre bindinger stående på di gammle skia, åssen er det og sette på di bindingene for så og bytte over ti the duke når jeg får nye til sendt? Eller er det noen som har noen gode råd? Jeg har tor,fre og lør på og få ordnet dette snufs snufs

Flere hull i skiene?
nature mess #119769 25/12/2007 4:10 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg ville ikke montert andre bindinger på Mantraene med mindre hullene er likt plassert som hullene til Duke, tåpelig å borre flere hull om det er de bindingene som det er hull til som skal stå på skiene.Da ville jeg heller brukt de gamle skiene.

Ikke for å rippe opp i dilemmaet ditt, men det har vært nevnt i tråder før dette med ulempene ved å handle over nett i utlandet. Nå har du desverre fått en av bakdelene med slik handel dumpet rett i fanget.Selvsagt er man ikke alltid garantert en løsning i tide om man handler lokalt, men man har endel større sjanser for å få bytta eller reparert produkter som går i stykker.

Har du hørt med Sport Conrad? Lykke til!!

rekker ikke
nature mess #119770 25/12/2007 5:19 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

ja får nye bindinger, men rekker ikke og få di før avreise:(

Kjipern
nature mess #119771 25/12/2007 5:51 PM
Entusiast
Entusiast

Kjipt for deg, men har du støtta opp din lokale sportsbutikk så har du fått fikset det på dagen. Sikkert billigere å handle over nettet men reklamasjoner kan være ett helvete.

Re: The duke bindingen ødelagt på første ski tur:(
nature mess #119772 25/12/2007 7:44 PM
Fersking
Fersking

Sitat enfot asle:Kjipt for deg, men har du støtta opp din lokale sportsbutikk så har du fått fikset det på dagen. Sikkert billigere å handle over nettet men reklamasjoner kan være ett helvete.

Er dette seriøst meint? At ein handlar på den lokale sjappa er ingen garanti for god oppfølging ved reklamasjon. Ting tek lengre tid over nettet, men det kan ofte ta lang tid i den lokale butikken òg. "Varen må sendes inn til importør for godkjenning av reklamasjon" - Hørt den før?

Enig
nature mess #119773 25/12/2007 7:51 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Per-Pusling:At ein handlar på den lokale sjappa er ingen garanti for god oppfølging ved reklamasjon.

Helt riktig. Har opplevd å selv måtte levere en ødelagt telemarkstøvel til importøren fordi Oslo Sportslager "hadde så dårlige erfaringer med sende reklamasjoner dit".

Neste gang en støvel gikk fyken skulle de sende den, men da jeg dro ned i butikken etter å ikke ha hørt noe fra dem på fire uker stod den fortsatt på bakrommet deres. Det ble tur til importøren på meg den gangen også......

variende
nature mess #119774 25/12/2007 8:01 PM
Entusiast
Entusiast

det er vel veldig varierende hva butikker gjør angående reklamasjoner.

men hvis noen hadde kommet inn i den butikken jeg jobber og levert en knekt duke binding som har vært i salg i kun noen måneder så ville jeg sagt at det hadde vært en klokkeklar reklamasjon og gitt ut en ny binding og heller tatt krangelen med importør.

du får sikkert ny binding fra nettbutikken også men min personlige erfaring er at det er litt lettere å forholde seg til personer face-to-face enn over mail/telefon etc.

men uansett, lykke til og god tur!

bytte av bindinger
nature mess #119775 25/12/2007 8:09 PM
Medlem
Medlem

man kan til nød bytte bindinger på ski 3 ganger, om man gjør alt riktig, det betyr at du kan bytte tilbake igjen etterpå også. selvsagt går det utover skiene. men de skal tåle dette. det er også sånn at jo bedre ski man har skal de tukles mindre med. så det er jo opp til deg selv mener jeg. tar bare 10 min å bytte bindinger om du gjør det i en shop.

nature mess #119776 25/12/2007 8:25 PM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

Sitat enfot asle:Kjipt for deg, men har du støtta opp din lokale sportsbutikk så har du fått fikset det på dagen. Sikkert billigere å handle over nettet men reklamasjoner kan være ett helvete.

Neh, ikke nødvendigvis. Jeg kjøpte meg et par rossignol scratch fs 06/07 rett før vinterferien. Forrige helg ble bindingen ødelagt, noe som førte til at skia knakk(lang historie). Skia er kjøpt på InterSport Gigant Lade, jeg drar dit mandagen etter. Butikken sier at dette er importør sitt problem og sender skia til Rossignol Norge. Jeg har enda ikke fått hørt noe om jeg får nye ski og bindinger, selv om jeg vet jeg har krav på dette i følge forbrukerloven. Begynner å bli kraftig lei ventetiden på et svar fra begge partene.

Tilbake til bindingene
nature mess #119777 25/12/2007 9:42 PM
Entusiast
Entusiast

Det er bare å skru på andre bindinger i mellomtiden. Skien blir ikke på noen merkbar måte svekket. Den knekker ikke lettere ved de gamle hullene om du plugger de skikkelig.Det du derimot må passe på er at skruehullene på reservebindingene kommer minst 10mm unna de orginale hullene. Flytt heller bindingen litt frem eller bak i forhold til det som er "riktig" om du kommer for nær hullene. Pass også på å plugge hullene skikkelig før du bytter tilbake til The Duke.

Når det gjelder reklamasjon hadde jeg også tatt inn den uten diskusjon om du hadde kjøpt den i min butikk. Det er så klar rekalamsjon at butikken strengt tatt ikke trenger å sende den inn å få reklamasjonen godkjent før den gir ut ny.

nature mess #119778 25/12/2007 11:38 PM
Entusiast
Entusiast

Kjøp et par billige drittski på bruktmarkedet på forumet. Det hadde jeg gjort...

fler som har problem
nature mess #119779 26/12/2007 3:22 PM
Fersking
Fersking

Her er en tråd fra tetongravity som og tar opp dukes som gått i stycker:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=104814

Whistler...
nature mess #119780 26/12/2007 6:43 PM
Fersking
Fersking

..bare la skiene stå igjen hjemme, lei deg ski på destinasjonen...breie,alpin,randonee,twin-tip..u name it...kan ikke se ett eneste problem når du straks står med pudder til midjen..??????? God tur....

Hva koster
nature mess #119781 26/12/2007 7:17 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hvor mye koster det og leige ski i Whistler?

Sjekk på Marker sine nettsider
nature mess #119782 26/12/2007 10:55 PM
Medlem
Medlem

Det er mange produsenter som har world wide garanti. Har Marker det så kan du fint reklamere her hjemme eller i Whistler.

Helt sikkert og kanskje
nature mess #119783 27/12/2007 10:30 AM
Ringrev
Ringrev

Til dere som føler at dere må forsvare netthandel ved garanti og reklamasjonssaker kontra den lokale sportssjappa:

Handle i lokal butikk, trøbbel i tårnet, må KANSKJE sende produktet til importør/produsent.

Handle i nettbutikk i utlandet, trøbbel i tårnet, må HELT SIKKERT sende produktet til nettbutikk som kanskje til og med sender videre til importør/produsent.

Det er mye større sjanse for å stå på ski kommende helg om du har handla lokalt og møter opp personlig med det defekte produktet, enten de bare bytter det eller reparerer det for deg.Ufravikelig faktum.

I slike tilfeller der du som kunde skal på tur og sliter med ødelagte varer med garanti så vil de fleste butikkansatte være løsningsorienterte og hjelpsomme.Tipper de ville prøve å ordne det så det ble tur med nye bindinger.

Hva med å gå rett til kilden, produsenten..?Kanskje Marker eller andre som merkenavn er såpass løsnings- og serviceorienterte at de kunne finne en løsning for deg ved å henvise deg til en noenlunde lokal forhandler, slik at du kunne få bytte det defekte produktet. Kanskje?Da blir det litt mindre risikabelt å handle på nett i så fall.

MX sport i Skien
nature mess #119784 27/12/2007 2:26 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Problemet er løst:) En hyggelig kar på monterings avd på mx sport i Skien løste problemet,med og bytte defekt del. Tokk regulerings plata på duke bindingen han hadde i butikken og skiftet over på min,og får tilsendt ny del til seg selv etter jul. Han var oppriktig inntresert i problemet da han hadde duke bindinger selv,og kunne ikke la meg dra til Whistler uten ordenlig utstyr. Takk for at det fortsatt finns grepa karer der ute.(selfølgelig fikk han tips).Takk også for seriøse svar på forumet:)

Gode ting!! :O)
nature mess #119785 27/12/2007 11:45 PM
Ringrev
Ringrev

:grin

Det ordner seg for snille gutter!

Da vil jeg benytte anledningen til å ønske deg god tur til Whistler. Blir sikkert kanon med nye ski og bindinger, og pudder til pungen og vel så det..!

Bon voyage!!

barnesjukdom?
nature mess #119786 28/12/2007 6:32 PM
Fersking
Fersking

Dette ser ut til å vere ein barnesjukdom ved marker duke. Nøyaktig det samme skjedde med meg i dag, også i Røldal. Eg hoppa utfor ein 2-3 meter høg skrent og landa bakpå. Eg mista skia i fallet. Då eg skulle ta på meg skias er eg at bindingen er i gå-modus. Når eg har satt den tilbake i kjøremodus ser eg at bindingen er altfor stor iforhold til skoa. Justeringsskrua/justeringsskinna tålte ikkje fallet.Sur start på sesongen, etter bare 2 dagars bruk.

nature mess #119787 09/01/2008 1:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg knakk bindingen min i Hemsedal i helga. Foten under et tre, stupte fremover. Bindingen løste ut, men etter litt kjøring videre var bindingen i "gå-modus". Hadde dratt ut skrua på midten og knekt den plastskinna som går frem fra "justeringsspaken". Gutta på skirepp'en fiksa det da-Stor takk til de!

Barnesykdom
nature mess #119788 09/01/2008 1:52 PM
Medlem
Medlem

Kan virke som om Duke lider litt av barnesykdommer denne sesongen. Satser på at de klarer å rette opp årets svakheter og lansere en ny og forbedret utgave til neste sesong. Alltid risiko knyttet til å hoppe på førstegenerasjonsutstyr (sier en som har gjort det selv utallige ganger).

nature mess #119789 14/01/2008 9:10 AM
Fersking
Fersking

.

nå kjenner jeg at jeg er glad
nature mess #119790 14/01/2008 6:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

for at jeg ventet i alle fall en sesong med å kjøpe Duke,n. For my plast som kan gå i stykker. Bindinger bør kun lages av metall!

nature mess #119791 14/01/2008 6:36 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte et par dynastar ski hos min lokale butikk. Ødela tuppen etter første tur i bakken, så jeg stakk ned til butikken for å få rekelamasjon. Skia vart sendt til Oslo og etter 3 uker fikk jeg skia tilbake. Så har ikke så mye å si om du kjøper på nett eller i butikk! (etter mine erfaringer)

Store forskjeller
nature mess #119792 14/01/2008 7:13 PM
Medlem
Medlem

Ingen garanti å handle i en lokal sportsbutikk. Jeg reklamerte på en Ortovox-spade hos Rye Sport (Intersport) i Bergen før påske. Siste uke i november fikk jeg ny spade. Jeg anbefaler alle å unngå alle produkter fra Intersport og spesielt fra importøren Sport Sensation A/S! :twisted

nature mess #119793 14/01/2008 7:50 PM
Entusiast
Entusiast

Testet dukens holdbarhet forrige helg. Alt for stor fart rett ned i grøft (ikke planlagt hehe), med bråstopp de lux. Bindingene tålte det. Ankelen/leggen tålte det ikke (brudd). Sånn i ettertid hadde jeg lett ofret bindingen mot at beinet hadde holdt.

Ao....
nature mess #119794 15/01/2008 1:17 PM
Medlem
Medlem

Vekt vs. din-instilling? Skal ikke den bindingen løse ut oppover? Eller var krasjer klokkerent fremover?

speed kills
nature mess #119795 15/01/2008 4:01 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat El Jefe:Vekt vs. din-instilling? Skal ikke den bindingen løse ut oppover? Eller var krasjer klokkerent fremover?

Bindingene gjorde det den skulle, dvs løste seg greit ut. Det var farten og det faktum at jeg landet i kant/motbakke.Ser ikke at det kunne ha gått noe bedre med mindre din. Kun min egen feil. For stor fart. Jeg var klar over skrenten og grøften, men var sikker på at jeg gikk klar med 10 meter. Men pga stor fart og at jeg ikke var skjerpet ble vel siste svingen for lang, og der jeg trodde jeg var på vei inn i bakken gikk jeg rett over skrenten og ned i grøfta i relativ stor fart.Rakk ikke så mye mer en å banne og lande best mulig. Hadde det litt for gøy og par sekunder på autopilot fikk denne konsekvensen. Men kunne gått langt værre. Terrenget var snilt, noe som også medførte stor fart og at en kanskje ikke er skjerpet seg nok. Håper og tror jeg har lært.

God bedring :D
nature mess #119796 15/01/2008 9:10 PM
Medlem
Medlem

Jeg hadde mange liknende opplevelser på norefjell for to helger siden. Så aldri skogsbilveiene og grøftene før det var for sent pga. den hersens skogen, men det gikk heldigvis bra laugh... Godt å høre at bindingen løste ut som den skulle. Ville egentlig kjøpe den i år, men mulig jeg venter litt...

nature mess #119797 16/01/2008 9:30 PM
Fersking
Fersking

til ODDEFA:

Godt å høre at det var personlig feil som var grunnen til leggbrudd:wink og med det at bindingen faktisk tåler en trøkk, selv om det kan være noen virus ute å går blant enkelte bindinger. Har selv bindingen og er fornøyd, men har alltid med meg 1 ekstra par i bilen, hvis bindingen skulle ryke på en "viktig" skidag. Vært mange viktige dager i trysil i det siste for å si det slik!:grin

nature mess #119798 17/01/2008 11:30 AM
Entusiast
Entusiast

Sant nok Helge! Trysil har hatt noen bra uker nå. Fikk heldigvis med meg 2 bra dager før jeg brakk beinet. Så får jeg se om jeg rekker å få med meg et par dager på slutten av sessongen. Det er målet i hvertfall. Du får holde deg skadefri. Og ja bindingene fikk seg garantert en hard trøkk, og tålte det. Ellers er det ganske bra ekstremsport å gå ute på glattholka med krykker. Sykt glatt i Elverum for tiden.

nature mess #119799 17/01/2008 12:35 PM
Medlem
Medlem

Kjenner problemet ødela mojo bindingene mine første turen i påska i fjor. kan vell ikke si at det gir det beste inntrykket av duke bindingene da. Du kan jo eventuelt høre om det er noen som har noen duke bindinger til utlån?

Små støvler?
nature mess #119800 18/01/2008 1:30 PM
Medlem
Medlem

Har sett at Sport-Conrad anbefaler Duke str. small opp til støvler med sålelengde 320mm. Kan dette være relatert til at bindingen går i stykker? Hvilken str. Duke og hvilken sålelengde har dere med ødelagte bindinger? Dette kan forklare at den går i stykker for noen, men ikke for andre....

Gammel tråd
nature mess #119801 02/11/2008 1:12 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Tar opp den gammle tråden ang duke,siden det forgår en annen tråd med duke.

Etter at min duke ble ordnet så har den fungert perfekt for meg ca 40 ski dager. Kjører sånn passe aggresivt siden jeg er en gammel konkuranse alpenist,og dropper litt..

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå