Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Støvler til "storslalomcarving"
#119307 22/01/2008 11:01 PM
pettert Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har kjøpt meg noen Dynastar Speed Course. Rimelig rene bakkeski med "storslalomsving" - hvis noen ikke kjenner skiene. Derav det mulig oppdiktede ordet "storslalomcarving".

Falt pladask for skiene i fjor da jeg leide de, og kjøpte altså nå. "Glemte" en stund at mine gamle støvler på langt nær matcher skiene, så der må det gjøres noe.... smile

Men, så kikker jeg litt rundt på nettet og finner fra Jesting Sport sine sider: "Dagens støvler er mykere enn før, så det er bare å kaste den gamle racingstøvelen fra `94. På dagens carvingski kjører vi med trykket på skien gjennom hele svingen og da duger bare de myke støvelvariantene. Freeridestøvlene er litt stivere for der kjøres det ofte litt tøffere med korte og presise trykk på skiene."

For meg som kjører 99% - preparert bakke - store svinger - stor fart Kan det være myke støvler som gjelder?

Har prøvd Nordica Speedmachine 8 som har oppgitt flexindex på 100. De passet veldig godt til foten min i hvert fall.

Noen som har noe vettugt å si om støvler og flex til - "storslalom-carving" generelt - mine ski spesielt

Takker til alle som gidder å bidra!

Re: Støvler til "storslalomcarving"
pettert #119308 22/01/2008 11:13 PM
pettert Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kanskje verdt å legge til at jeg veier snaue 90 kg og kjører hva jeg selv vil kalle aggressivt.

hmmm... snodigt
pettert #119309 23/01/2008 11:17 AM
Fersking
Fersking

Syns den informasjonen fra Jesting virker en smule merkelig. At carvingski krever mykere støvler har jeg aldri hørt om før. Det man heller skal tenke på med tanke på flexen er hvor aggressiv du selv kjører og skienes stivhet. En stiv ski krever også en støvel som takler dette. Om du har en for myk støvel i forhold til skia vil du rett og slett "bånne" støvelen og dermed ikke få utnytta skia til det fulle. Vil uansett si det er langt bedre å ha en for stiv støvel kontra en myk!!Speed course skiene er jo en storslalomcarver som du sier, og den er tildels stiv. Så jeg ville nok ha gått for en støvel på rundt 100 flex som du har prøvd( Vær oppmerksom på at disse tallene kan variere kraftig fra støvelmerke til støvelmerke da det ikke finnes en felles norm). Du kan forsåvidt også gå noe opp i stivhet også, men er heller ingen vits i å overdrive.....en ren racingstøvel er gjenre oppe i 130 til 150, men ikke spesielt behagelig å ha på en hel dag i bakken. Med tanke på din egen vekt så tror jeg jeg ville gått for en på 100-120, men vær ærlig med deg selv i forhold til agressiviteten i kjøringen.

Håper du ble litt klokere ihvertfall:D

Re: Støvler til "storslalomcarving"
pettert #119310 23/01/2008 11:59 AM
Ivrig
Ivrig

Håper det kommer flere innlegg her.

Jeg også reagerte litt på opplysningene fra Jesting.

Jeg har lest om dette med at man benytter litt, da mener jeg bare litt, mykere flex etter at carvingskiene kom. Har selv endret mine støvler fra flexindex 120 til noe jeg vil anta er ca 100. Men jeg forstår iallefall ikke at freeridestøvler bør være stivere enn "carvingstøvler". Jeg trodde det var omvendt. Flere synspunkter?

Enig
pettert #119311 23/01/2008 8:43 PM
Entusiast
Entusiast

Helt enig med både accet og Animal når det gjelder det at myke støvler ikke blir riktig. For å snakke fra egen erfaring, vekslet jeg litt mellom ett par myke og ett par stive støvler på noen racingski en stund. Men dette sluttet jeg med relativt raskt, siden jeg ikke hadde sjangs til å lage noe særlig spenn på skien med de myke støvlene. Selv er jeg 65kg og har kjørt aktivt alpin og renn en del år, så kjører godt på ski. De støvlene jeg benytter i dag til bakkekjøring er Atomic T11, en gammel modell med 100 i flex. Jeg synes etter hvert de er blitt en smule for myke, men dette er jo også litt varierende etter hvor mye comfort du vil ha. Jeg tror kanskje jeg vile gått for noe mellom 100 og 120 hvis jeg var deg, men dette kommer også an på hvor mye comfort du vil ha. Som animal sier varierer flex indeksen hos de forskjellige merkene veldig mye, så ikke se deg blind på det. Prøv så mange støvler som mulig og velg dem du liker best.

120+
pettert #119312 23/01/2008 11:01 PM
Medlem
Medlem

Med de skiene og din vekt vil du aldri klare å utnytte dem til fulle, gitt at du har en anstendig teknikk, uten å ha skikkelige støvler. Og da ville jeg aldri vurdert noe mykere enn 120 flex. Med en smalere og stiv racingstøvel vil du få en helt annen respons og presisjon enn med en bredere og mykere freeride/jibbestøvel. Racingski krever racingstøvler, så får det heller være at de ikke alltid er like behagelige å ha på en hel ski dag, men det er bare å åpne dem heisen. Og tenk så digg det blir å ta dem av seg etter endt ski dag. Hva Jesting tenker på i det de skriver får stå for deres regning, det strider mot det meste. Du ser ikke Lund Svindal og gjengen dundre ned hengene på myke "consumer"støvler. Så gå for noen stive støvler, kan trygt anbefale Lange 130.

130 syns jeg høres veldig mye ut
pettert #119313 23/01/2008 11:56 PM
Fersking
Fersking

Ser at du trygt anbefaler en ren racing i 130 flex på en lange støvel....det tror jeg faktisk fort kan bli for mye av det gode. Speed coursen han har kjøpt vil jeg anta er en butikkversjonen (!??), og derfor vesentlig mye mykere enn en fullblods racerski. Jeg kjører selv med magma støvelen og den har 110 flex, og den holder garantert mer enn nok i forhold til skia. Fikk testet den kombinasjonen på anton campen i fjor vinter på speed coursen.Og en annen ting, Langestøvel er jo i utgangspunktet smal, men racingstøvelen er sykt trang i forhold. og en støvel du klarer en tur med før den blir følelsesløs er det mest bedritne som finnes....benn there, done that!!:D Det gir absolutt ingen gode vibber uansett....det ødeleger rett og slett en hel skidag.

Så til deg som skal kjøpe støvel, bruk god tid til å finne støvelen som passer foten. Ha den gjerne på en halvtime i butikken....spør også om de har noe å spenne støvlene i, så finner du raskt ut hvordan fleksen er også.

flex
pettert #119314 24/01/2008 12:00 AM
Fersking
Fersking

Enig. Har Lange WC130 sjøl, etter å ha prøvd alt i butikken først. Mykere såkalte freeridestøvler føltes som tøfler. Og jeg ville ikke hatt noe mykere enn 130, og Lange'ne er veldig bra (til mine bein og kjøring jaffal). Strammer de hardt på toppen og løsner i bunn/pauser/heisen. Funker helt fint med fell og adapter også. Stive støvler gir god feeling med underlag og ski. Sitter godt på, er vonde å ta av men godt etterpå, og er nesten umulig å få på når de er kalde så må være romvarme før du tar dem på. Skjønner ikke de som vil ha myke (slaskete) støvler, men det trenger jeg ikke skjønne heller - velg det som passer deg...

medium flex, tror jeg
pettert #119315 24/01/2008 1:57 PM
pettert Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sitat accet:Speed coursen han har kjøpt vil jeg anta er en butikkversjonen (!??), og derfor vesentlig mye mykere enn en fullblods racerski.

Det stemmer. Det finnes en Speed Course Pro (påstås å være Aamodt-replika'n), Men min heter bare Speed Course. Se: http://www.dynastar.com/product.php...ry=2&id_dyn_segment=19&acturub=1

Sitat accet:Jeg kjører selv med magma støvelen og den har 110 flex, og den holder garantert mer enn nok i forhold til skia. Fikk testet den kombinasjonen på anton campen i fjor vinter på speed coursen.

Nyttig å høre din erfaring med Magma og flex 110 som "mer enn nok". Det harmonerer godt med hva Jesting anbefaler. Jeg ringte nemlig for å høre litt om hva de sa om flex vs. carving generelt (altså det de skrev på nettet) og hva han tenkte om støvler til mine ski spesielt.

Han jeg snakket med ga forsåvidt gode svar. Kortversjon: At man bruker mykere støvler nå enn før, betyr jo ikke nødvendigvis si at støvlene må være tøfler. Og for meg gir det i hvert fall mening at en lang carvingsving ikke har samme behov for stivhet i støvelen som gammeldagse (nesten) slag-svinger.

Sitat accet:Så til deg som skal kjøpe støvel, bruk god tid til å finne støvelen som passer foten. Ha den gjerne på en halvtime i butikken....spør også om de har noe å spenne støvlene i, så finner du raskt ut hvordan fleksen er også.

Jepp. Det er jeg i gang med. Foten min er visst ikke så veldig sær, så jeg har funnet flere som går helt greit på foten. Jesting anbefaler Salomon et sted mellom 90 og 110, så jeg forsøker meg vel der, ettersom de virker ganske prisgunstig innenfor samme -type- støvler. For det er jo selvsagt også et spørsmål om pris, selv om kanskje pris ideelt sett burde være et underordnet tema for folk som frekventerer en entusiast-site som friflyt.no..? :wink

Angående type støvler: De brukte forresten nesten samme uttrykk som deg om skiene mine, accet, nemlig "butikkracer". Da burde jeg ha en "butikkracer"-støvel også.

De påpekte også dette med at det ikke er en standard for flex index, så direkte anbefalinger mellom produsenter kan man ikke gjøre basert bare på flex index-tall.

Til dere som kjører så stive støvler som mulig: Jeg kjøper glatt at kontroll og respons blir noe helt annet med skikkelige racingstøvler. Sikkert knalltøft! Jeg er nok (dessverre?) ikke like "die hard" som dere, så en viss grad av comfort må jeg legge inn i utvalgskriteriene også. Ikke minst ettersom jeg har to små gutter som snart skal begynne å være med pappa i bakken. Greit å ha litt flex å "hvile på" da, tror jeg. smile

:)
pettert #119316 24/01/2008 3:52 PM
Fersking
Fersking

Men da var jeg enig i jesting allikevel, da:D....reagerte bare litt på måten de la frem infoen på, men ble oppklart nå!!

Lykke til på støveljakt, ser ut til at du har kontroll

PS: husk bare du skal fylle ut hele støvelen, at stortåa skal butte foran når du går nedi. ikke gå i fella og ta en ekstra comfortstr opp. Når du legger vekten fremover vil du merke at tåa slipper...dette vil de helt sikkert påpeke hos jesting også, og mulig du er fullt klar over det selv. Det er sykt viktig med tanke på sikkerhet og skifølelsen. Du skulle bare visst hvor mange ganger jeg har nekta å selge støvler til noen som tror komfort betyr str 45 når de er målt til 43:D

Enjoy;)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå