Tips til hvilke ski jeg skal velge...
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er egentlig en nybegynner på ski generelt og med off piste kjøring spesielt. Har fått helt dilla på frikjøring denne vinteren men har slitt i løssnøen med mine reine carvingski. Da motet kanskje er noe større enn ferdighetene ennå tryna jeg seriøst her om dagen og knakk skia.... Trenger mao nye ski som er bedre egnet til løssnø men som samtidig går an å bruke i en preparert bakke. Tips mottas med takk
|
|
|
 Re: Tips til hvilke ski jeg skal velge...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
K2 SethLine Elizabeth. Eneste pow plankene jeg har prøvd, og begge er digg i pow, og brukbar i bakken 
|
|
|
 Seth ja
|
Fersking
|
Fersking
Seth er gud! Anskaffet meg et par Seth i Januar og de er helt konge i pudder. Helt ok i bakke, men ikke noe særlig på is, men da kan man jo dra frem de gamle carvingene.
|
|
|
 lettsvingt vs stabilitet
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om du er fersk, både som skikjører og som offpist pilot, så bør du ha lettsvingte ski. Da er det greit å velge ski som er, eller heller mot, twintip BC. Disse skiene er lettsvingte både i pakken og pudder, og har ofte et ok innsving. Det de derimot ofte mangler er farts- og retningsstabilitet. Velg skilengde etter kroppsvekt og skitype, ikke etter høyde.
|
|
|
 Mantra
|
Avhengig
|
Avhengig
Til den kjøringen du snakker om, så kommer du ikke utenom Völkl Mantra. Flere ganger kåret til Årets ski, både av en samlet skipresse i USA, og de fleste største skibladene i Europa. (Vant soleklart Ultrasports siste test av allmountain/freeride-ski) Du finner knapt nok en mer allsidig frikjøringsski; den oppfører seg som en bred storslalomski i preppet bakke, koser seg med med oppkjørt snø, skare og is i høy fart, og er like glad i å sniffe hvitt pudder som Britney Spears på en vill Hollywood-fest! Völkl Mantra...that's the one you want!
|
|
|
 ?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat tb77:Völkl Mantra...that's the one you want! <p></p> ....Om du da ikke skal ha en bredere ski. Mantra har moderat bredde og er ikke så lettsvingt som f. eks Gotama, men er mer retnings og fartsstabil.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for svar :)Har tenkt på Mantra ja. Må ha noen som er stive nok til at de tåler litt fart og påkjenninger i preppet bakke med mine godt og vel 100 kg på toppen. Anbefalt lengde da? Mine 196 cm skulle vel kanskje tilsi lange ski, men samtidig vil jeg ha noen som er relativt lettsvingte. Noen tips...?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
De gamle carvingskia er knekt :twisted, så jeg trenger noen som kan brukes i bakken også...
|
|
|
 Pro rider
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gode gamle Dynastar Legend Pro rider er en ski som fikser både bakke og pudder perfekt. Har hatt disse selv flere ganger. Gå for en lang ski uansett med dine mål og styr unna korte og myke ski.
|
|
|
 Pro Rider?
|
Fersking
|
Fersking
Har nylig kjøpt meg Dynastar Pro Rider, og dette er ikkje ei nybegynnerski slik eg ser det. Den har veldig lite innsving, og er dermed ikkje så lett å svinge. Til gjengjeld tåler den dårlig føre og høg fart. Kanskje Dynastar Mythic Rider eller Rossignol Bandit B94?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for tips. OK at så mange tar seg tid til å svare. Masse nyttige innspill her. Selv om jeg ikke er så erfaren tror jeg at jeg heller går for noen som gir meg en utfordring nå. Heller det enn at de skal sette begrensninger på meg etter hvert som ferdighetene øker
|
|
|
 Vølkl
|
Medlem
|
Medlem
Hei.. Viss du går for vølkl, så er mantra og katana egentlig det som er å velge mellom.. Mantra`en er jo ei kjempe allround ski, mens katana er bygd på mantra kontruksjon, men er en del breiere og omvendt spenn framme och bak. Og søker du på katana på forumet vil du finne mange som er veldig fornøyd med korleis katana er å kjøre i preppa bakke. Gotama, som nevnt i et innlegg over ville eg ha styrt unna. Har selv også et par gotama, men syns katana leverer dobbelt opp på alle punkt..
|
|
|
|
|
|
 Lang
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat bronx:Takker for svar :)Har tenkt på Mantra ja. Må ha noen som er stive nok til at de tåler litt fart og påkjenninger i preppet bakke med mine godt og vel 100 kg på toppen. Anbefalt lengde da? Mine 196 cm skulle vel kanskje tilsi lange ski, men samtidig vil jeg ha noen som er relativt lettsvingte. Noen tips...? Du som er såpass høy, bør nok gå for den lengste Mantra'en (191) Og du burde MINST velge 184. Det er den jeg har, men så er jeg "kun" 180cm høy)
|
|
|
 Pudder med langrennsski...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...er fult ut mulig, men krever en god pilot og flyter ikke spesielt bra. Altså kjedelig! Ok, bronx er 100 kg og 196 cm. Dette betyr at han trenger en av de stiveste skiene på markedet og lengste (det er få lange ski som produseres desverre). Samtidig har han begrenset erfaring, men ønsker å utvikle seg. Hva bør han tenke på ellers. Ikke "for" mye innsving da det gir ustabilitet i rufsete offpist. Ser han bor i Norge og må regne med mange dager med hard og oppkjørt offpist med varierende føre fra toppen av fjellet til bunn. Ikke for mye insving. Problemet med carvingski er jo at de blir ekstremt ustabile i høy fart i offpist med variert føre. Skia vil helst sving for piloten (skikjøreren) og ikke omvendt. Jeg ser for meg en ski rundt 100mm i midjen innen en av to selvdefinerte kategorier: -Utviklende ski:Prorider 194 og Blizzard Titan Pro 193 (fjorårets mod.)-Løypeorinterte ski: Mantra 191, Stöckli Stormrider DP 193/201, Watea 101 (192) og K2 Coomba 188 (meget morsom ski, men kankje litt lite stivhet for bronx's mål). Styr unna myke twintips. De er som regel laget for mindre karer bronx. Litt uenig med Tjukken her.Generelt vil store feite ski føles utfordrende første turen, men det kommer seg når man har "forstått" hvordan de fungere. Dvs at man har innsett at de fungere anderledes enn vanlig bakkecarvingski. Når man har knekt den koden så ser ting ganske anderledes ut og vil aldri gå tilbake til carvinghelvete. Gå for noe du tror du kan mestre med litt trening så slipper du bytte ski så ofte. For du vil fort komme på den tanken på at skia ikke var så avanserte som du trodde (det er nå min dyrkjøpte erfaring...mange skibytter). Skia kan godt være utfordrende den første turen viss du har valgt en ski du vil utvkle deg på og ikke stresser om de ikke sitter på første run i bakken. Hva velger du bronx? Ps. Trender...ser ikke at skia blir mindre med årene de går bare en vei. Bredere. Hva som endres er brukerenes persepsjon av hva som er mulig å stå på samt en forståelse av at breiski ikke er carvingski i vanlig forstand (mange breiski har jo mer innsving enn bakkeracing ski aklivel forresten).
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat telemarkingen:Pudder med langrennsski er fult ut mulig, men krever en god pilot og flyter ikke spesielt bra. Altså kjedelig! Greit å sette ting på spissen, Telemarkingen, i forhold til innlegget mitt...Men det er dog en VISS forskjell på langrennski og disses midjer kontra race-carving ski (som jeg faktisk snakket om) :cool Likevel, så ville jeg ikke foretrukket å kjøre pudder med rene bakkeracere. Så jeg ser poenget ditt med at det blir kjedelig pga av dårligere flyt. Men hva som angår det du kaller "utviklende" ski, kontra "bakkeorienterte ski", så mener jeg vel helt ærlig at du er litt på jordet, uten fnugg av konstruktive fakta som underbygger ditt syn. Mantra er jo virkelig en freeride-ski...ikke en BAKKEORIENTERT ski. Det er en særdeles fleksibel og allsidig ski (kanskje den MEST allsidige?), ja, som funker bra i preppet bakke. Men det er UTENFOR løypene; i pudder, oppkjørt snø, skare og is at Mantra'en virkelig skinner. Jeg synes uansett det blir bortkastet tid å diskutere hvilken ski som best; alle har hver sin smak. MEN, tar man en titt på hvor mange tester Mantra har vunnet siden den ble lansert, så trenger man ikke diskutere, slik jeg ser det. Ellers har du en del gode råd som jeg er helt enig i: Bronx burde holde seg unna twin-tip ski (både park- og BC-typene) De blir for myke for voksne karer. (Jeg veier selv like over 100) Og ja, han burde velge ski så lange som mulig, og gjerne stive. K2 Coomba blir nok altfor myk for en som veier litt, og særlig kombinert med preppet bakke. Men den virker utrolig artig i pudder/løssnø.
|
|
|
 Hvilken tester?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan ikke se at Mantra har vunnet så mange av de norske testene. Og utltrapsort testene bør leses med en klype salt da de ofte motsier seg i en og samme beskrivelse av ulike ski. Har mantra vunnet testene i Friflyt de siste årene? Personlig har jeg vurdert den flere ganger. Har dog styrt unna nettopp pga den korte svingradiusen som ofte blir et minus i variert føre offpist, men som er en "typisk" bakkecarver egenskap. Ellers så er vel ikke akkurat Coomba en bakkeski (slik jeg klassifiserte den:grin), men den fungerte overassekde bra i bakken med mine 85 kg. Jeg mener derimot at det en tendens til å opphause "egne ski" å på forumet her og på Freeride.se (som har et ellers et vel så godt fungerende forum) uten å ta i betraktning at det er flere ski som faller i samme kategori. Denne gangen slår jeg et slag for en ski jeg har selv da jeg ofte har styrt utenom denne selv tidligere fordi jeg trodde den var for avansert. Det er den ikke og den den kan godt kjøres i lang lengde. Og det i skog også, selv om det ikke blir optimalt der. Jeg tror forøvrig atr MAntra kan være en bra ski for bronx, men jeg vil bare ta litt til motmæle til den Mantra-klanen som alltid fremhever denne ski som den eneste skia som fungere over hele fjellet. Skulle jeg anbefalt rene pudderski til bronx vil jeg gått for andre enn de jeg nevnte tidligere. Offpist er ikke nødvendigvis=pudder. Desverre er det ikke hver tur en pudderrun her i Norge snarer en kamp mellom flere ulike snøtyper. Hadde vært morsomt om noen andre hadde synspunkter på dette.
|
|
|
 Takker
|
Fersking
|
OP
Fersking
for alle innlegg og gode tips og vink.Men bli ikke uvenner da gutta :wink Har kokt ned til noen få alternativr , og regner med at det blir enten Mantra eller en fra Blizzard som heter Titan nine (noen som har erfaringer med den?)Har også sett på Dynastar Mythic Rider, billigere, men er den stiv nok??Eventuelt Rossignol Bandit (Finner den ikke i lengre utgaver enn 181 cm kan det stemme?? det samme gjelder Blizzard skia ,lages de ikke lenger eller er det bare Oslo sportslager som ikke har lengre på lager??)
|
|
|
 MANTRA!
|
Medlem
|
Medlem
Har nettopp kjøpt med volkl mantra, er veldig overrasket over hvor gode de er i bakken, stabil samtidig som den er brei nok og flyter godt i løssnø.
|
|
|
|
|
|
 Uenighet
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat bronx:for alle innlegg og gode tips og vink.Men bli ikke uvenner da gutta :winkHar kokt ned til noen få alternativr , og regner med at det blir enten Mantra eller en fra Blizzard som heter Titan nine (noen som har erfaringer med den?)Har også sett på Dynastar Mythic Rider, billigere, men er den stiv nok??Eventuelt Rossignol Bandit (Finner den ikke i lengre utgaver enn 181 cm kan det stemme?? det samme gjelder Blizzard skia ,lages de ikke lenger eller er det bare Oslo sportslager som ikke har lengre på lager??) Det er nok kun litt uenighet på gang. Tror ingen blir uvenner kun fordi man har forskjellig syn. (Jeg må vel innrømme at jeg muligens har hauset opp litt rundt Mantra, siden jeg digger de! he he. Så, Telemarkingen har et poeng) Blizzard Titan Nine skal være veldig bra; svært allsidige og funker bra i både preppet bakke, løssnø, oppkjørt snø, skare, is, og pudder...! (Jeg vurderte disse selv, før det ble Mantra) Men jeg har hørt det blitt nevnt at det har vært problemer med laminatet som sprekker opp i tuppen av skiene etter litt kjøring på Titan Nine. (Blant annet har det blitt meldt her på forumet) Titan Nine er en utgått modell. Den modellen som likner mest av Blizzards nåværende kolleksjon, er Titan Cronus IQ. Sistmnvente passer deg nok bra, Bronx, da du er tung. Det krever litt vekt/styrke for å få skikkelig dreis på den, men når du har det så skal den være veldig bra. Den er likevel mer rettet mot bakkekjøring enn Titan Nine var. Det har blitt tipset her om Dynastar Mythic Rider, og det er en ski jeg utelukkende har hørt positive ting om. Tror ikke du kan gå feil med denne heller. Men den er visstnok dårligere i preppet bakke enn Mantra og Titan Nine.
|
|
|
 Armada
|
Medlem
|
Medlem
Armada arg, Armada ant og Armada JP vs Julien er jo bra offpist/pudder ski, men er jo ganske dyre da....:)
|
|
|
 head monster
|
Fersking
|
Fersking
monster 88 el 78. monster har generelt kommet godt ut av flere tester
|
|
|
 Titan 9
|
Fersking
|
Fersking
Hei Jeg har et par Blizzard Titan 9 som jeg bruker til telmarkkjøring. Synes de er allsidige, men klart best off-piste. Sitter godt på is, flyter greit i pudder, funker veldig bra på påske-slush. Oslo Sportslager har disse på tilbud i disse tider. Ca 3500, noe som vel er nesten halv pris. Anbefales
|
|
|
 Takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
For svar "Fritt Liv" Meget mulig det blir et par sånne :-)
|
|
|
|
|