Interessant å trekke bilkjøring inn her.
Jeg lurer meg på hvor mange av sjåførene i dyre tyske SUV'er og stasjonsvogner som kalkulerer risiko når de kaster seg ut i venstrefila og setter alles liv og helse i fare fordi de skal nå hytta og rødvinen før fredagskvelden er slutt..? Er det kalkulert risiko? Think not. Det er vel mer sinnsykhet i et totimers gjerningsøyeblikk.
Bare som en liten videre digresjon. Ellers er jeg enig med deg Animal om at dette med "kalkulert risiko" er i ferd med å bli misbrukt mer og mer av mennesker som ikke kalkulerer særlig bra.
Kalkulert risiko er vanskelige greier. Det er vel ikke å overdirve om jeg påstår at de færreste er i stand til å kalkulere akkurat hvor på "dette-går-til-helvete-skalaen" man havner om skredet går.Men hva gjør man? Man vil jo helst stå ski der det er bratt og mye snø.Tar man sjansen? I tilfelle man tar sjansen så satser og håper man vel på at det går bra.
Å kalkulere risikoen vil vel være å regne ut hvor man sannsynligvis havner om man blir tatt av skred, hvor mye snø man vil kunne få over seg, hvor stort skredet kan bli osv..Og om man skal kjøre på kalkulert risiko, så bør vel beredskapen være klar, i form av kamerater som er klare til å iverksette tiltak om det skulle gå til hælsike. Eller?