Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rasfare - KALKULERT risiko!
#118547 18/03/2008 8:13 PM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Jeg har i senere tid sett 2 programmer på NRK der personer er blitt tatt i ras. I det ene raset gjaldt det en av Norges beste frikjørere, i det andre en utdannet fjellguide. Begge gikk det bra med, den ene hadde ekstrem flaks. Begge kom med følgende uttalelse etterpå: "Det var KALKULERT RISIKO!"

I dag ble min sønn begravd av ras med kun 2 andre personer "tilstrekkelig nær", alle 3 med fullt utstyr inkl sender/mottaker. Hva tror dere han sa etterpå?: "Det var KALKULERT RISIKO!" Nå er han forbannet på meg for kritikk!?

KALKULERT RISIKO ER Å GÅ FOR LANGT! DET MÅ UNDERSTREKES I FRIKJØRINGSMILJØET!

Jeg har allerede for noen år siden sett (")skryt(") av å ha bli tatt i ras i bladutgaven av Fri Flyt. Skal det være sånn?

Re: Rasfare - KALKULERT risiko!
Animal #118548 18/03/2008 8:32 PM
Entusiast
Entusiast

All ferdsel i terreng over 30 grader er risiko, at den er kalkulert betyr bare at man har prøvd å si noe om hvor på skalen fra 1 til 99 prosent sjansen er for at en side skal løsne, og handlet deretter. Det er bedre enn at man ikke har tett risikoen i betraktning.

Animal #118549 18/03/2008 8:39 PM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Kalkulert risiko innebærer etter min mening at risikoen tøyes mer mot det farlige.

Normal bilkjøring etter fartsgrensene og ellers tilpasset fart er en risiko. Når man i bilkjøringssammenheng benytter ordbruken kalkulert risiko mener jeg det henspeiler på nærmere råkjøring enn normal kjøring.

Definisjonsspørsmål?
Animal #118550 18/03/2008 9:34 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Enhver aktivitet innebærer risiko av en eller annen art. Hvis utøveren er i stand til å forutse farene som kan oppstå og sannsynligheten for at de kan oppstå, har vedkommende mulighet til å kalkulere/anslå graden av risiko.Dette har ikke nødvendigvis noe med å drive aktiviteter til det ekstreme.Jeg mener det er viktig å ha såpass innsikt i aktivitetene man bedriver, nettopp for å kunne kalkulere eventuell risiko for seg selv og andre.

Hvis risikoen ikke er kalkulert, vil det si det samme som at man er uvitende eller ignorerer eventuelle farer.

At noen tar større kalkulert risiko enn andre, må være opp til hver enkelt.

Kalkulert risiko og bilkjøring
Animal #118551 18/03/2008 9:47 PM
Ringrev
Ringrev

Interessant å trekke bilkjøring inn her.

Jeg lurer meg på hvor mange av sjåførene i dyre tyske SUV'er og stasjonsvogner som kalkulerer risiko når de kaster seg ut i venstrefila og setter alles liv og helse i fare fordi de skal nå hytta og rødvinen før fredagskvelden er slutt..? Er det kalkulert risiko? Think not. Det er vel mer sinnsykhet i et totimers gjerningsøyeblikk.

Bare som en liten videre digresjon. Ellers er jeg enig med deg Animal om at dette med "kalkulert risiko" er i ferd med å bli misbrukt mer og mer av mennesker som ikke kalkulerer særlig bra.

Kalkulert risiko er vanskelige greier. Det er vel ikke å overdirve om jeg påstår at de færreste er i stand til å kalkulere akkurat hvor på "dette-går-til-helvete-skalaen" man havner om skredet går.Men hva gjør man? Man vil jo helst stå ski der det er bratt og mye snø.Tar man sjansen? I tilfelle man tar sjansen så satser og håper man vel på at det går bra.

Å kalkulere risikoen vil vel være å regne ut hvor man sannsynligvis havner om man blir tatt av skred, hvor mye snø man vil kunne få over seg, hvor stort skredet kan bli osv..Og om man skal kjøre på kalkulert risiko, så bør vel beredskapen være klar, i form av kamerater som er klare til å iverksette tiltak om det skulle gå til hælsike. Eller?

Animal #118552 19/03/2008 4:42 AM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Jeg forstår godt hva kalkulert risiko betyr, men det er som "Ripen" beskriver betre enn meg følgende jeg er opptatt av, ref "Ripen": "Kalkulert risiko er i ferd med å bli misbrukt mer og mer av mennesker som ikke kalkulerer særlig bra". Man bør derfor være nøye med i hvilken sammenheng og hvordan uttrykket benyttes. Jeg er redd uttrykket kan gro litt inn i enkelte slik at de utsetter seg selv og andre for større fare enn de normalt ville gjort.

Frikjøring = null skred fare.
Animal #118553 19/03/2008 10:09 AM
Entusiast
Entusiast

Det er vel litt feil å feie undere bord faren med skred når enn befinner seg skredfarlig terreng. Frikjøring handler om å kjøre terreng som er potensielt farlig for skred. Noen ganger går det bra og ganger ikke. Det er en risko vurdering. Å være klar over faren er bedre enn ikke være klar over faren. De ulykkene vi har hatt i forbindelse med skred hvor det har omkommet liv har vært personer med null forutsetninger og utsyr. Dvs turister på fjellski og jegrer. Etter mitt skjønn er det nesten umulig å kunne forutsi om det går skred eller ikke. Det som ser sikkert ut kan være livsfarlig og det som føles usikkert kan være sikkert osv. Det snakkes også om å være ute på feil sted til feil tid. Som feks raset som gikk i ravnafjell i sauda. Har kjørt der flere ganger og er det letteste tilgjengelige offpist/topptur i Sauda. Å være klar over faren og tenke hva som kan skje og hvordan du selv vil handle i potesiell sistuasjon kan faktisk redde liv. Å tenke dette kommer aldri til å skje deg og det du driver med er hundre % sikkert, kan være dødlig. Ja det er farlig, det er en riskovurdering. Frikjøring er kalkulert risko, det er ikke noe å legge skjul på. Thats live!

litt feil?
Animal #118554 19/03/2008 5:25 PM
Fersking
Fersking

Sitat Mikko.A:Det er vel litt feil å feie undere bord faren med skred når enn befinner seg skredfarlig terreng. Frikjøring handler om å kjøre terreng som er potensielt farlig for skred. Noen ganger går det bra og ganger ikke. Det er en risko vurdering. Å være klar over faren er bedre enn ikke være klar over faren. De ulykkene vi har hatt i forbindelse med skred hvor det har omkommet liv har vært personer med null forutsetninger og utsyr. Dvs turister på fjellski og jegrer. Etter mitt skjønn er det nesten umulig å kunne forutsi om det går skred eller ikke. Det som ser sikkert ut kan være livsfarlig og det som føles usikkert kan være sikkert osv. Det snakkes også om å være ute på feil sted til feil tid. Som feks raset som gikk i ravnafjell i sauda. Har kjørt der flere ganger og er det letteste tilgjengelige offpist/topptur i Sauda. Å være klar over faren og tenke hva som kan skje og hvordan du selv vil handle i potesiell sistuasjon kan faktisk redde liv. Å tenke dette kommer aldri til å skje deg og det du driver med er hundre % sikkert, kan være dødlig. Ja det er farlig, det er en riskovurdering. Frikjøring er kalkulert risko, det er ikke noe å legge skjul på. Thats live!

var vel vardanuten du meiner viss du tenker på det skredet som gjekk for 2 dager siden.

Animal #118555 20/03/2008 7:23 PM
Medlem
Medlem

Sitat Mikko.A:De ulykkene vi har hatt i forbindelse med skred hvor det har omkommet liv har vært personer med null forutsetninger og utsyr. Dvs turister på fjellski og jegrer.

Nåja, det er jo ein og anna frikøyrar som er gått under også. Eg synes du feier problemet under teppet når du påstår at dette er noko som kun hender alle andre naturbrukergruppane.Som representant for alle tre greinane (turist på fjellski, jeger og frikøyrar) må eg seie at det er ikkje tvil om at det er som frikøyrar eg tek dei største sjansane. Eller som dykk ville kalt det: Den største kalkulerte risikoen.På pluss sida må det poengteres at frikøyrarar er den gruppa som har blitt best på å skaffe seg sikkerhetsutstyr i form av skredsøkere dei siste åra.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå