Jeg har sett noen freeriderenn live og er klar over at det man opplever med egne øyne ikke kan gjenskapes på film. Jeg drister meg likevel til å kommentere følgende:
Programmene som vises på NRK er for dårlig filmet og viser ikke vanskelighetsgraden konkuransene innebærer. NFC har selv mye betre filming av enkelte renn. I lengden synes nok ikke andre enn deltakerene at disse NRK-programmene er noe å se, spesielt grunnet mangel på flyt, se nedenfor. Blir ikke filmingen betre og kjøringen rettet mer mot flyt tror jeg ikke noe på TV-sendinger senere.
Ref IFSA dommerkriterier. Flyt er en viktig del av dømmingen. Dårlig flyt mener jeg bør gå mye mer utover kontroll og teknikk enn det gjør i dag. Hvem, utenom miljøet, gidder å sitte og se på ski og brettkjørere som nærmest lister seg ned en fjellside der man ikke engang ser hvor bratt det er? Jeg vil bare henvise til Erik Aalde sitt finalerun under RFC 2005. Der, var det snakk om flyt. Jeg var så heldig å se dette live. Jeg har også sett deler på video etterpå, selvsagt ikke det samme, men likevel spektakulært å se på.
Min oppfordring er vel derfor klar: For å få TV-dekning og øke sportens interesse for allmenheten og potensielle freeridekjørere: Betre TV-overføringer, OG; ikke minst større vekt på flyt, kontra kontroll og teknikk.
Meninger?