Tull, eller?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg mener, hva tid får en egentlig bruk for disse new-generation pudderplankene som lanseres om dagen. Med rocker, banan-shape, dråpeformet osv. De har jo helt sykt brede mål. F.eks. Eric Pollard skia, Armada ARG skia, Fat-Ypus skia som har 140mm waist! Det er da bare tull? Kanskje "digg" å bruke på en og annen sjelden pudderdag, men jeg vil påstå at en "normal" storfjellski vil gi en like så fin opplevelse, selv med 1 meter pudder. Waist over 11cm er da bare tull. Fatskis-ideen har gått for langt spør du meg.
|
|
|
 eller..
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvertfall for de med mye penger og lite innsikt..  Jeg må fnise litt hver gang jeg ser gutta med rocker som kruser ned i pisten.. Hehe. Skivebom.
|
|
|
 Re: Tull, eller?
|
Entusiast
|
Entusiast
Her: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215 Men for all del, sikkert ikke noe man strengt tatt trenger...
|
|
|
 Du kunne ikke ta mer feil.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Regner med at du aldri har kjørt virkelig breie ski. Personlig har jeg ikke hatt ski smalere enn 110 mm de siste åra. DEt gir faktisk en mye bedre følelse å kjøre med slike ski. De har en veldig god bæreevne i pudder, noe som gjør de mer stabile, som igjen gjør at man kan kjøre fortere. De er selvfølgelig ikke best i bakken, men man klarer seg fint der uten problemer. Har nå sist kjøpt meg volkl kuro, som er den beste skien jeg har kjørt på noensinne. Det er min første ski med banan form, tror aldri jeg har hatt det så gøy på ski som med de. DEt er klart man, kan ha det gøy på smalere ski og, men jeg anbefaler alle å kjøpe breiere ski. De er ikke så vanskelige å kjøre på som noen tror. Husk at for noen år siden var ski på 80 cm bare tull, og kun for ekstreme dager i alaska. Det er ikke tiden for å skryte av å ha kjørt 3000 svinger(Glen Plake) på en tur lenger
|
|
|
 Norges pudderhull
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men så kjører jo du i norges beste pudderhull også da 
|
|
|
 Poeng....
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat jallajibb:Det er da bare tull? Kanskje "digg" å bruke på en og annen sjelden pudderdag, men jeg vil påstå at en "normal" storfjellski vil gi en like så fin opplevelse, selv med 1 meter pudder. Waist over 11cm er da bare tull. Fatskis-ideen har gått for langt spør du meg. Kan si meg enig i mye av det du skriver. Jeg opplever selv at "pudderplankene" jeg kørte for 4-5 sesonger siden (feks. Rossi XXX) har bedre vesentlig bedre all-round egenskaper for "norske" forhold enn de nyeste monsterplankene, men de nye har bedre egenskaper på de fleste pudderdagene (som det ikke er så mange av).Personlig har jeg heller sansen for å skrense rundt på forhåndsbøyde ski med omvendt innsving, kjørestilen min egner seg bedre for skjærende svinger, men denslags avgjøres av smak&behag
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat jallajibb:Jeg mener, hva tid får en egentlig bruk for disse new-generation pudderplankene som lanseres om dagen. Med rocker, banan-shape, dråpeformet osv. De har jo helt sykt brede mål. F.eks. Eric Pollard skia, Armada ARG skia, Fat-Ypus skia som har 140mm waist! Er det noe som virkelig er "new-generation" så er det smale ski:http://www.endrehals.no/bilde/skidiagr.jpg Er det mer enn 5cm løssnø (og det er det stort sett) kan skia godt være 14cm på midten. Stor bredde er en vanesak og gir stor gevinst. Noe som gir enda større gevinst er rocker. Forestillingen om at du må til Alaska for å få glede av slike ski er feil. I løpet av en vanlig norsk sesong er det minst 30 dager der midje over 14cm hadde vert mest moro.
|
|
|
 hmm
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jaja, det kan være jeg tar grundig feil, altså? I og med at jeg for det meste bruker 110mm waist som allaround, kunne det kanskje vært fett med noen reindyrka pudderplanker, og da mener jeg planker!! Hvilke ski kan det da være snakk om? Jeg kan jo begynne litt, Armada ARG, Fat-Ypus D-Lotta, Eric Polland signatur ski, Pontoon eller hellbent? Hva andre altarnativer har jeg?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sånn for visuell referanse: 2000 år gammel ski: 14cm midje 3500år gamel ski: 13,2cm midje 2000 år gammel ski: 18cm midje(med pintail og rocker)
|
|
|
 +
|
Fersking
|
OP
Fersking
Line Prophet 130Volkl Kuro, Sumo, Katana?Nordica JahloveLiberty BFFDuret Monster FAT Jeg er allikevel skeptisk. Jeg holder meg til mine Armada Ants..:razz
|
|
|
 kuro
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Volkl kuro er helt rå.nest best er sumo, som jeg selger med p-18 for 5500kr.
|
|
|
 Endre Hals
|
Fersking
|
OP
Fersking
Endre Hals: Hvor fikk du tak i dine Kuro?
|
|
|
|
|
|
 gjett a
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sjekk mailen din. Hadde ikke dere de på test i år da?Tror de er rå på stryn.
|
|
|
 Amplid Cholestrone
|
Entusiast
|
Entusiast
JEg kan på det trygeste anbefale Amplid Cholestrone som har nesten de samme målene som Sumo men er mye mer fartstabile og lekne.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
En ting du muligens har rett i jallajibb, er at man begynner å nærme seg en grense for om det er noe vits i å ha innsving på skiene. Etter å ha prøvd Nordica Jah Love og Salomon Rocker på demo i vinter (14 og 12,8 cm på midten) så syntes jeg ytelsene i bakken var såpass dårlige at man kan la være å prøve å få de til å funke der. Selv synes jeg nesten det er bedre å kjøre i bakken med Praxisene mine enn med de to nevnt ovenfor, og det på tross av at Praxisene verken har innsving eller flatspot under foten. Det skal bli spennende å prøve alle de nys skiene som kommer i vinter, jeg er særlig spent på EP pro, Armada JP vs J, ARG, Hellbent, Rocker, EHP 186 og 193, Fat-Y-Pus Descender pluss mange andre. Ikke få ski å være gira på, så det er gode tider for å være skiinteressert...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Og Kuro da, må ikke glemme den...
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har ikke kuro, Backflip har kuro og han har nok fått dem fra sentralt hold.
|
|
|
 evolusjon tar sin tid
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det tok jo bare litt over 20 år før at skifolka forsto at snowboard fløt bedre i pudder og at den tekniske fordelen ved det brede brettet også kunne overføres til ski. Om neandretalerutviklinga går sin gang så vil vel skigjengen innen de neste åra sakte men sikkert fatte at den asymetriske vektoverføringa man oppnår i puddersving på snowboard faktisk er mer hensiktsmessig samtidig som at man inser at staver bare er støttehjul uten hjul. Når dette skjer vil de bli så flaue på hva de har drevet med i en kort mannsalder at de legger skiene langt vekk for å gjenoppta en eventuell filatelikarrieren. Situasjonen på fjellet vil da gå tilbake til sitt opprinnelige utgangspunkt ved at nesten bare snowboardere kjører pudder, slik det var for 6-7 år siden.... Så ikke bry deg om å kjøpe fatskis, eller brett for den slags skyld, det er nok folk på fjellet allerede.
|
|
|
|
|
|
 jeje
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Blackflip:Sjekk mailen din. Hadde ikke dere de på test i år da?Tror de er rå på stryn. Kjørte Kuro på forrige helg på Stryn Sommmerski, og dei skal vel uten problem få karakter, Bestått + For dei som enda ikkje har fått prøvd skia så var d snakk om at dei kanskje skulle komme i skishop`en på fjellet om ikkje så alfor lenge..
|
|
|
 Asle da??
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Asle, alle veit at sumo er mer fartstabil en amplid, mulig det føles annerledes når man kjører mono, hehe Stemmer nok at kuro kan finnes i sjappa snart. Jeg var bare litt heldig i vinter.
|
|
|
 ?
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har intet ønske om at Fri Flyt skal bli en møteplass for racing skikjørere, kanskje betre sagt spesialisert konkuranseidrett! Men; mange av oss som står på ski kjører både freeride og i bakker, gjerne med porter. Jeg synes tendensen innenfor Fri Flyt sine diskusjonssider dreier seg litt vel mye om frikjøring og frikjøringsski. Ja; jeg mener på mange måter dette er riktig, men man kan nærmest få den følelsen at bakkeski er "ut". Det jeg har litt vanskelig med å svelge i denne sammenhengen er at tross alt kjører veldig mange frikjørere fortsatt mer bakke enn offpist, og; man kan nærmest sitte med den følelsen at f.eks. racing bakkeski ikke er "ski" lenger. Jeg er så gammel (les fattig) at jeg har ikke fått testet de bredeste løssnøskiene desverre. Men, jeg har kjørt alpinski med svingradie fra 11m til ca 70-100m og midjebredde fra 60-100mm. Det jeg egentlig vil si: Løssnøkjøring er det morsomste jeg vet. Alpin bakkekjøring kan være tilnærmet like morsomt. Men det viktigste: Det finnes INGEN ski som takler begge deler topp, derfor vil jeg fremheve at bakke/racing-ski er å anbefale for alle som har råd til et ekstra par utenom løssnøskiene; og, at 10 år gamle ski, med liten innsving, fortsatt kan gi deg topp skiopplevelser! Det finnes ikke en allrounski som kan gi samme fartsstabilitet og kontroll i preparert bakke som en racingski 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Nå er det da slik at kidsa med twin har tatt over i bakken/parken med deres dårlige len-bak-på chille-stil. Men joda, jeg er enig.. 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Når det er knallhardt i bakken er det selvfølgelig ingenting som slår et par racingski. Når det mykner opp synes jeg dog at Dynastar pro rider kan være vel så bra eller bedre pga bedre bæreevne i forhold der et par racingski vil ha en tendens til å skjære igjennom. Bredden er her bare en fordel, og med den følger også at du kan legge over hinsides mye i svingen uten at støvelen tar i snøen. Med hard nok kanting kan du kjøre overraskende korte svinger selv med disse. Så: Tre par ski er passe? Et par racing (ca 68mm), et par allround (ca 100mm) og et par rene pudderplanker (120mm+)? Skjønner at mange er skeptiske til å ha et par rene pudderski, men for oss som er så heldige å tilbringe sesongen på Oppdal synes jeg det er vel verdt investeringen. Der kan man tilbringe en hel sesong så å si uten å kjøre i preparert løype.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tre par ski er nok det ideelle. Da har man ski som dekker alle behov.Selv har jeg et par bakkeski, eller twins, for min del.Et par allroundski med 99mm midtbredde og jeg snuser på et par med minst 120mm midtbredde, gjerne Prophet 130, for de store dagene.I tillegg kommer randoski på 99mm. Tror ikke problemet er at utviklinga sier at skia skal være så brede som mulig. Heller at markedet er stort nok til at man kan ha et par ski for ethvert slags forhold.
|
|
|
|
|
|
 Ikke tull med bredt og invers
|
Fersking
|
Fersking
Brede ski med invers camber og innsving fungerer veldig bra. Jeg hentet meg et par Birdos, basert på Floater, i år. Det er en ny måte å kjøre ski på. Men, de er ikke for alle forhold, såklart. De er ikke så raske og letthåndtelige oppover; de er rett og slett for store.. Og blir det skikkelig bratt og trangt, så er det vanskeligere å svinge dem fort rundt og tyngre å kante. Derfor har jeg andre ski til bratt og trangt, eller hvis turen opp kan bli drøy. På hardt føre sitter det greit nok, men det kommer nok mere av den spesielle Birdos designen. Blir litt som å kjøre Porsche i Gudbrandsdalen på skare eller lignende. Men det trenger ikke være snårkel for at de skal virke - på alt som skia kan skjære et spor nedi har de mer eller mindre fordeler fremfor ordinære ski. De liker også fart mye bedre enn de andre skiene jeg har. Hard bakke kjører jeg aldri annet enn som transport, det er totalt uinteressant.
|
|
|
|
|