Handle fra Sport-Conrad?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg antar dette har vært oppe som tema gjentatte ganger, men jeg finner ærlig talt ikke de trådene med grundig info. Dersom jeg plukker ut et par ski + sko fra nettbutikken deres og betaler. Hva skjer da med toll+moms? Er det noe butikken selv ordner, og kan jeg i så fall stole på at det går riktig for seg? Har det noe å si hvor mange varer, og hva jeg bestiller? Og hva med transport, bestiller jeg det på egenhånd eller fikser butikken dette? Jeg er fullstendig novise når det kommer til netthandel fra utlandet, så fint om noen med erfaring fra Sport-Conrad e.l vil svare?
|
|
|
 blue-tomato!
|
Avhengig
|
Avhengig
kjøpte derfra for 1250 kroner, inkl. frakt!det sure var at 1 uke etterpå fikk jeg en regning fra tollvesenet på 500,- !!jeg ringte inn og spurte hva blodsuginga var godt for, og de sa at alt over 200,- måtte det betales toll og avgift for! det bør nevnes at da jeg kjøpte skifilmer direkte fra LEVEL1, juksa dem og skrev at pakken inneholdt verdier på opptil 6$ = ca 30 kroner! (pakken inneholdt ca 600 norske kroner) du kan kontakte dem og prøve å få til en ordning, sånn at de lurer tollvesenet på en lovlig måte...:wink
|
|
|
 Re: Handle fra Sport-Conrad?
|
Entusiast
|
Entusiast
Du bestiller varene hjem til din adresse, og får varene hjem, hvertfall til nærmeste postkontor. Det du betaler for er varen uten (eks. tysk-) mva siden det sendes ut av landet, du må derfor betale norsk mva, som utgjør 25% av varen og fraktens verdi. I tillegg kommer et tollgebyr som varierer med verdien på varen.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Bestilte og volkl sumo ski derfra i vinter og har ennå ikke fått regning fra tollen. Tror det litt tilfeldig om man får regning på toll eller ikke. Har nettopp bestilt ny sovepose derfra og er spent på om det blir tax-free denne gangen også .......:grin
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Du kan høre med sjappa om de kan sende som gave på ett mindre beløp enn det inneholdet faktisk koster, men gjør de dette vil ikke forsikringen deres dekke hele innholdet heller. så hvis det da skjer noe med pakka underveis er det enda verre.. men har selv gjort det mange ganger å det funker stort sett greit.
|
|
|
 sport-conrad
|
Fersking
|
Fersking
jeg har handlet ski ski på msport-conrad og det er ikke oe problem, men man må betale toll.
|
|
|
|
|
|
 sport-conrad
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Sport Conrad
|
Entusiast
|
Entusiast
Når du bestiler fra Sport Conrad betaler du prisen uten tysk moms. Sport Conrad ordner transport og du betaler moms (25%) og toll til tollvesenet i Norge.Der er IKKE toll på sportsudstyr (f.eks. ski), men der er toll på f.eks. DVD.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
og tskjorter, i utgangspunktet.
|
|
|
 Tommelfingerregler
|
Entusiast
|
Entusiast
Sport "hardwear" (ski, bindinger, klatreutstyr etc) = Kun moms (25%, også på fraktbeløpet)Sport "softwear" (klær, soveposer etc.) = Moms og toll 10,7%). Unntaket er hodeplagg (som av en eller annen grunn er tollfritt) og "spesialplagg" som våtdrakter etc som har tollsats på 5,9%På alt annet (med unntak av bøker som er tollfritt) gjelder moms + toll
|
|
|
 Spørsmål om Telemark Pyrenees
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har et spørsmål angående kjøp hos Telemark Pyrenees(ser ikke vitsen i å lage en ny tråd). De har tatt inn noen 09-modeller på ski, men hvilken pris er det jeg betaler? inc VAT eller ex VAT, er neste 100 euro forskjell på noen ski. Er VAT den franske momsen?
|
|
|
 VAT
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du betaler ex VAT........
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Bestill til Post Restante, Strømstad. Du slipper momsen (25%) og betaler mindre i frakt. Når du stikker for å kjøpe flesk rett over grensa, drar du innom postkontoret og henter skiene. Fikk rykende ferske Scratch BC til 2700:)
|
|
|
 VAT - og ikke toll
|
Fersking
|
Fersking
helt riktig det med toll(dvs at det ikke er toll,men moms skal betale)Jeg har imidlerid ikke fått regning på momsen ennå og kjøpte i februar. Kjenner også flere som ikke har fått krav om dette. Tror som sagt det gode sjanser for at man slippe også VATen...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Bestiller du poste restante til Sverige må betale tysk mva fordi det sendes innen EU, så du sparer ikke så mye som 25%. Det med at enkelte slipper fortolling er kun flaks, fordi Tollvesenet ikke har mulighet til å kontrollere alle pakkene som kommer inn til landet.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg ser det er litt ulikt hva dere har erfart. Noen mener det ikke er toll på ski, kun 25% moms. Og det gjelder også på frakt skjønner jeg. Men noen sier at det er toll på disse varene, det er kun et spørsmål om hvorvidt man blir en av stikkprøvene. Dette er hva jeg gjør, ringer til tollvesenet og hører om det stemmer at ski er unntatt fortolling. Og går ut fra at det er som dere sier Sport-Conrad som fikser biffen med transport. Og, jeg bare bestiller på kort som vanlig, og venter på regninga for eventuell moms og/eller toll. TAKK!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Sjekker tollvesenet hvilke pakker som inneholder sportsutstyr? Eller vil det gå igjennom hvis man på en eller annen måte får avsenderen til å merke pakken med at det er sportsutstyr?
|
|
|
 Dårlig service hos Sport Conrad
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Litt utenfor det du lurte på kanskje, men vil ikke anbefale å handle på Sport Conrad.En kamerat bestilte 2 par ski med bindinger montert.Det viste seg at Sport Conrad hadde prestert å montere alle fire bindingene ca 5 mm feil sideveis(!!).Tydeligvis var det noe feil med malen de hadde brukt, og hvem vet hvor mange ski som er sendt ut slik(dette var i midten av mars 2008).Det verste var imidlertid at de, etter å ha fått bilder av feilen, bare tilbød en kompensasjon langt under kjøpesummen. De nektet å sende nye ski og bindinger eller å refundere pengene.Sport Conrad er mao sikkert en fin nettbutikk helt til du får problemer med utsyret de har solgt deg.Latterlig dårlig servicementalitet.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Så hvis jeg kjøper skiutstyr, eksempelvis et par ski. Da skal jeg etter loven og i verste fall betale 25 % av skiens verdi i moms? MEN, kommer det noen tollavgift i tillegg eller er det momsen som flere ganger blir omtalt som toll?
|
|
|
 Formel
|
Medlem
|
Medlem
For å finne totalpris kan du bruke følgende formel: (varepris + frakt)*0.81*1.25*valutakurs+ ca.300 i tollgebyr= totalpris i norske kroner.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
De 300 er en fastpris eller? Eller blir den større jo mer du bestiller?
|
|
|
 Tollgebyr
|
Medlem
|
Medlem
Har aldri blitt helt klok på disse gebyrene.. Vet ikke om det har noe å si hvor mye varene koster.. Avhenger litt om det er posten, ups eller andre.. Kan komme på alt mellom 100 og 500 kroner.. Mest vanlig er 2-300 tror jeg..
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat R.E.:For å finne totalpris kan du bruke følgende formel:(varepris + frakt)*0.81*1.25*valutakurs+ ca.300 i tollgebyr= totalpris i norske kroner. Her er trengs repetisjon i prosentregning :wink
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Har bestilt mye fra conrad. De leverer raskt, tre-fire dager, og på døra gjennm UPS. UPS tar seg av fortolling(eller formomsing), og krever deg for disse pengene. På det jeg har bestilt har jeg betalt med VISA til UPS før pakken kom, og derfor sluppet ekstra gebyrer, som ofte dukker opp hvis momsen betales per faktura i etterkant, noe som stort sett alltid skjer ved postlevering. De trekker fra tysk moms, legger til frakt, og UPS tar betaling av moms, 25%. Frakt koster vel det samme uansett hva du bestiller, og det lønner seg skikkelig å makse kreditten og køpe alt de har for å få mest mulig ut av fraktkronene:grin
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Men hva er den tyske skatten?? Det står ingenting (som jeg kan se) på hjemmesidene til sport conrad.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Momsen er enten 16 eller 19 prosent. Tror den er 19. Det vil uansett komme frem når du blir bedt om å betale tror jeg....
|
|
|
 Postoppkrav
|
Medlem
|
Medlem
Kan man betale på postoppkrav eller få regning når man kjøper fra sport-conrad. Hva blir it tilfellet ekstrakostnadene på dette?
|
|
|
 SC
|
Medlem
|
Medlem
Moms blir automatisk trukket fra når du skriver inn at skia skal sendes til Norge. Ikke verre enn å bestille fra hvilken som hels annen nettbutikk.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
er skredutstyr fritatt fra toll? (søker, spade og stang) hva med ryggsekk?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Les denne Så får du svar på det meste om toll og netthandel.
|
|
|
|
|