|
 Ski og binding, valgets kvaler!
|
Medlem
|
OP
Medlem
Hei skifolk! Som tittelen statuerer så trenger jeg litt hjelp til noen valg.Jeg har kjørt telemark i en del år og føler meg viderekommen på ski. Er ca. 182 høy og veier 77kg.Har bestemt meg for å kjøpe meg den nye K2 obSETHed og begynne med alpin, men klarer ikke å bestemme meg for lengden. Bruksområdet blir for det meste offpiste/freeride, men også litt bc jib. Tenker 189 er bra for stabilitet og høy fart, men kan kanskje bli for lang for hurtige svinger mellom trærne. Har googlet emnet og funnet ut at k2 sine ski er litt lengre enn målene de oppgir. Noen synspunkter? hjelp... Så til bindingen. Blir å gå litt toppturer, så for å gjøre det litt enklere for meg selv har jeg tenkt på marker duke. Hvordan er denne bindingen? Har hørt at den ikke vipper så langt frem i gåmodus, stemmer dette? Hvordan er den ved switch-landinger? Har også sett litt på marker jester, men da må jeg jo ha trekkers, og disse koster jo litt og de fungerer vel ikke like bra som en binding med gåmodus. Eller tar jeg feil? hehe --Øystein
|
|
|
 Re: Ski og binding, valgets kvaler!
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hadde gått for 189cm. Har selv seth 08 i 179cm, men er en del korter enn deg.. føler at skia er mye kortere når jeg kjører på de. Tror nok at jeg selv hadde gått for 189cm nå! Jeg kjører med ntn, mye freeride og litt jibbing!
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Okey. Tror kanskje jeg skal gå for 189 da:)Noen som har forslag til bindingsproblemet mitt?
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg ga litt f*** og bare bestilte=p '09 K2 obSETHed Skis 189cm'09 Marker Duke Large 110mm BrakeService: Mount BindingsSkier Boot Size: 27Mounting Point: +4'08 K2 V6 Orange Poles 50"/125cmSkier Weight: 165lbsSkier Height: 6'0"Skier Age: 10-49Skier Type: III Jeg tror nok at jeg blir fornøyd med denne pakken uansett.Takker for svar. --Øystein
|
|
|
 lange ski
|
Entusiast
|
Entusiast
Du er en handlingens mann, ser jeg. Hadde en liten måling her i går kveld, og fant at Obsethed i 189 var ca 4 cm lengre enn k2 Maden i samme lengde (øyemål). Den er jo også litt lengre enn oppgitt, så dvs at Obsethed er enda lengre enn fjorårets The Seth.Når det gjelder bindingsmontering er skalaen på Obsethed trukket fram slik at core center er lengdemidt av skia, dvs faktisk midtpunkt. På Seth fra 08, maden 07 etc er denne markeringen flere cm lengre bak. Dette gjør at du i forhold til disse modellene har valgt en mye mer midtmontert binding.Dette er jo en helt ny ski, og jeg håper du blir fornøyd, men personlig opplevde jeg at mine 08 seth fungerte dårlig i pudder med binding montert på +2.Kanskje litt dårlig gjort å fortelle dette nå...Lykke til.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Hehe gjør ingenting. Er det ubrukelig stilling er det ikke værre enn at jeg flytter bindingen litt:) Men jeg leste litt i diverse forum (teton gravity bl.a) og de fleste der mente +3 - +5 var bra på denne skia. Håper de har rett. Dvs. stillingen jeg har valgt vil bli litt lengre bak enn det 60%park/40%all mountain(+5), så tror det vil bli bra. +4 er visst bare en cm fra det som regnes som all mountain:) Så små marginer kan da ikke ha SÅÅ stor betydning?Men takker for svar! --Øystein
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
mine seth funker fint i pow og er montert 2,5..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Grattis med nye ski Øystein! Fått dem ennå?
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Yo! Tror ikke de er send ennå mtp. at jeg ikke har betalt de. Må confirme visa på paypal først;)
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Da var skiene i hus. Ble sendt fra USA 2. sept og ankom i Narvik 5. sept. Det kaller jeg kjapp levering! Montering av bindingene og alt var superb. Men en ting var ikke helt som det skulle. Var feil binding. De har montert Marker Baron istedet for Marker Duke... Har sjekket kvittering og der står det tydelig Duke.Dette er vel en garantisak der jeg må returnere skiene, men må jeg da betale moms en gang til? Er det noen her som har kjennskap til lignende situasjoner? Takker for svarØystein
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Beklager, litt offtopic, hvor mye kom frakten på?
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Den kom på $90 
|
|
|
 hva med
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva med å beholder Baron og heller kreve prisavlag eller noe som plaster på såret? Såvidt jeg vet er det vel bare fjæra som er svakere på Baron enn Duke. Går ikke fjæra til 12din på Baron? Burde holde lenge med tanke på vekta di...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Festene på hælstykket er i metall på Duke og så vidt jeg vet i plast på Baron. Det samme gjelder ytterste del av tåvingene. Men det er sikkert en helt kul 12Din-binding. Spør hva de er villige til å gi deg som erstatning...
|
|
|
 Selg
|
Entusiast
|
Entusiast
Selg dem på friflyt og krev nye med superavslag.Sikkert mange som er interessert i den pakka du har fått.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Takker for mange gode forslag:) Vurderer å enten skru av bindingene og kun sende inn de eller kjøpe nye duke og bytte bindingene på skiene og selge baronen som brukt:) Derfor lurer jeg på, kan jeg skru i samme hullene? Vil det bli svakere da? Kan bindingene løsne fra skia eller noe? Øystein
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer forøvrig an på hva slags DIN-verdi du vanligvis har på bindingene dine. Jeg kjører med 9-10 på axial 2/px -bindinger, men klarer meg med 8 på fks/p -bindinger. Med Duke kjører jeg på 11 etter å ha mistet skiene litt vel lett på 9... SiSt
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Untracked beklaget hendelsen og sender meg Duke som gift for en usedvanlig hyggelig pris:) Er meget fornøyd med dem. LYNkjapp levering fra USA (4 dager!) og god service, alt man trenger!Så hvis noen er interessert i et par Marker Baron '09 som er ubrukt og i super tilstand er det bare å ta kontakt:)
|
|
|
 baron
|
Fersking
|
Fersking
hva skal du ha for de da?
|
|
|